Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers.
Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd.
De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen.
Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen.
Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
21-04-2008
OPROEP
Langs deze weg wensen we een oproep te lanceren: wie heeft nog foto's van de "gele 3-assers" van Gent? Heb je eventueel een verhaal dat er aan verbonden is? Mail het ons gerust door: we zullen u er eeuwig dankbaar voor zijn!
Wie herinnert zicht de plaatjes die aan de zijflanken van sommige 3-assers werden bevestigd? Onlangs kreeg ik zo'n exemplaar cadeau: het betreft er eentje van lijn 4. Past perfect bij het schaalmodel dat ook 4 als lijnfilmaanduiding heeft.
Een serie foto's ons bezorgd via Erik De Keukeleire die ze mocht inscannen van een oud-werknemer van de MIVG, waarvoor onze allergrootste dank! Bemerk hoe Gent ofwel ingrijpend veranderd is, of net niet... verbijsterend soms.
Vroeger stopten tram 2 en tram 10, richting Sint-Pietersstation, aan de hoek van de Rozemarijnstraat en de Raas Van Gaverestraat. Op die hoek ligt het prachtige pand van de vroegere verzekeringsmaatschappij "Noord Braband". Enkele jaren geleden werd dit gebouw volledig gerenoveerd en werden de oorspronkelijke teksten bewaard op de gevel. Wat ook bewaard bleef zijn de ijzeren staven waarop vroeger het bordje "Halte" aan gevezen was. Bij de restauratie werden die ijzeren latten gewoon omgeplooid tot tegen de gevel. Men loopt er gewoon aan voorbij... tot een opmerkzame fotograaf het opmerkt.
Ook ten tijde van de MIVG reden er in Gent trolleybussen rond in blauw/gele kleuren. Nu bereikt ons het bericht dat eind dit jaar de trolleybussen stoppen met rijden. In de plaats komen er gelede bussen, zoals nu reeds op lijn 17/18/19 en 38/39 in dienst. Misschien dat er in de toekomst hybride bussen (diesel/electriciteit) komen, maar daar moet nog een aanbesteding voor gebeuren. Ook zijn er plannen om een eventueel nieuwe tramlijn (zoals tram 3 van vroeger, maar dan eventueel uitgebreid) aan te leggen. Voorlopig luidt ons advies: kalm blijven en afwachten wat het wordt. Er doen té veel verschillende geruchten de ronde. Foto: het oude prototype van de trolley van Gent (gekregen van Erik De Keukeleire)
De oudste Gentse PCC-tram (type MIVG) in dienst, wordt momenteel gerestaureerd. Het is de 25, want vanaf nummer 26 zijn de voertuigen ofwel reeds ontmantelt of omgebouwd in de "type 2": te herkennen aan de spoiler op het dak (airco), andere in- en uitstapdeuren, andere vering enz... Hier een buitenzicht van deze tram (waarschijnlijk wordt hij bewaard in de kleuren van "De Lijn"). (foto: Erik De Keukeleire)
Hier een foto van de PCC25 "in dienst". De foto is afkomstig van de verzameling die Keith Ward maakte (deze op 18/10/2005) van alle PCC's van Gent, waarvoor dank.
De in 1971 en later in omloop gebrachte PCC's, in opvolging van de gele 3-assers, worden nu één voor één ontmandeld en naar de schroot herleid. Ze hebben er een dienst van meer dan 30 jaar opzitten. Een hele reeks van deze oude trams (de eerste serie) rijdt nu nog maar kreeg enkele jaren geleden een grondige face-lift: andere in- en uitstapdeuren, de bestuurder zit in een apart compartiment en ook de afvering is geheel anders. Ze kregen ook airco mee (te zien achter de grote spoiler op het dak). Ook de nummering is veranderd. Bvb, de 02 is nu de 6202 = de oudste Gentse tram want de tweede tram die geleverd werd na de 01 die bewaard wordt in de blauw/gele MIVG kleuren in de stelplaats te Gentbrugge, broederlijk bijeen met de 3-asser 339. Naar onze bescheiden mening zijn deze op dit ogenblik wel de meest comfortabele trams op het Gentse net: rijden en zitten heel zacht. (foto dankzij EDK)
Zoals u al kon lezen kocht ik onlangs het allerlaatste exemplaar van de 3-asser 345 in miniatuur (rijdt op smalspoor). Dankzij Erik De Keukeleire kon ik een nu foto bemachtigen van de echte 345.
Wie herinnert zich nog de oude biljetten van de MIVG. Op de gele 3-assers kwam de ontvanger rond en als je op het platform stond tikte hij eens met zijn stempeltje tegen het raam van de schuifdeur, schoof die open en plaatste zijn voet tegen de deur opdat ze niet terug zou dichtschuiven en riep dan: "iedereen bediend?" dan kon je je ticketje kopen: een "direct" voor één enkele rit, een "correspondence" voor een overstap enz... (eigen collectie met dank aan EDK)
Enkele decennia geleden spoorde hier tram 8 naar "De Sterre". Nu legt men er opnieuw sporen, dit ter voorbereiding van de grote werken aan en rond het Sint-Pietersstation die rond 2015 moeten afgerond zijn. Wie herkent de Clementinalaan? (foto: Erik De Keukeleire)
De Lijn heeft aan zijn reizigers gedacht: vooral op perron 5 is het aan het Sint-Pietersstation aangenamer wachten geworden (met dank aan Erik De Keukeleire).
Mocht de jongeman op de foto zichzelf herkennen en liever hebben dat deze foto verwijderd wordt: zend ons gerust een mailtje, we doen de rest...
Aan het Gentse Sint-Pietersstation is dezer dagen dit beeld te zien: precies of de Engelsman (mét bolhoed) de PCC een duwtje wil geven om te vertrekken... (met dank aan Erik De Keukeleire)
Erik De Keukeleire stuurde ons deze foto door, genomen op exact dezelfde plaats maar met 40 jaar verschil... Voor niet-Gentenaars dit is aan het "Zuid", net voorbij de "Capitole".