Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers.
Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd.
De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen.
Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen.
Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
12-11-2006
"Wreed accident" met de 339
Op 26 september 1966 gebeurde een zwaar ongeval aan het Geraard Duivelsteen te Gent. De 339 en een vrachtwagen kwamen er met elkaar in botsing. Voor meer details over dit ongeval verwijs ik naar de boeken van Erik De Keukeleire die de Geschiedenis van het Openbaar Vervoer te Gent uitbracht. Zie ook zijn blog via mijn "favorieten". Het is dezelfde 339 die nu nog te Gentbrugge in de stelplaats bewaard blijft. Zoals u kunt zien was er heel wat herstelwerk aan, want de hele voorkant van de tram was compleet verwoest. (foto: via Erik de Keukeleire, waarvoor dank)
Dit simpel staafje maakte het mogelijk dat je kon rijden met een 3-asser. Ingeschakeld gaf het contact voor alle bewegingen. Uitgeschakeld en/of afgenomen kon je niet met een 3-asser vertrekken. (foto: Erik De Keukeleire)
Ondergetekende zal binnenkort beginnen met de bouw van een schaalmodel van de Gentse 3-asser op schaal 1/10. Ik kon dankzij Erik De Keukeleire aan originele bouwplannen geraken voor de bouw van de kast van de tram. Het chassis zal echter meer problemen opleveren omdat ik me enkel kan baseren op fotomateriaal. Het wordt vergelijken met het plan van de bovenbouw en dan alles uitmeten en uittekenen op schaal. Gelukkig bezit ik over een schat aan fotomateriaal waar elk detail op terug te vinden is. Hoe lang de bouw zal duren hangt van veel factoren af: het vinden van het juiste materiaal, de vrije tijd, het maken van de acessoires (zoals de controller) en dergelijke meer. Het blijft wel een boeiende uitdaging welke tot een goed einde moet gebracht worden. Enkele trolleybusfanaten uit Tsjechië zijn er in geslaagd een trolleybus te maken op schaal, dus de bouw van een 3-asser moet zeker lukken. Foto's van de trolleybus zijn te vinden op http://blog.seniorennet.be/skodaclub/
De PCC's 12 en 13 in 1974 aan de Koornmarkt. Er moest blijkbaar "iets" te doen geweest zijn in Gent want de trams rijden met vlaggetjes (bvb: Jaarbeurs, Gentse Feesten...). Dit gebruik wordt nu nog gehandhaafd. (fotograaf: onbekend)
Door werken aan het Neuseplein moest de lijn 4 aan de halte "Muide" wisselen van stuurpost. Een 3-asser op de lijn 10 komt ook net afgereden. (foto van Freddy Coussens op 25 maart 1973)