Rondvraag / Poll
Waar zou je het liefst gaan wandelen
Provincie Antwerpen

wandelen en genieten
    routes + plans + beschrijving
    08-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Assent

AFSTAND 9 km. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

AARD VAN DE WEG Verhard en niet-verhard; niet geschikt voor kinderwagens.

PARKEREN Op het dorpsplein bij de kerk.

Start je wandeling op het dorpsplein (1) dat tevens dienst doet als parkeerterrein, schuin tegenover

de Onze-Lieve-Vrouwkerk (2) en recht voor het oud-gemeentehuis.

Van op de parking ga je rechts, door de Dorpstraat.

Wandel rechtdoor, met de nieuwe woonwijk Lindenhof aan je linkerhand.

Op de hoek van de Poelbosstraat en de Pastorij straat staat een oude linde met een stenen wegkapel ter ere van de drie zusters.

Volg de geasfalteerde Pastorijstraat. Links zie je de pastorie en rechts liggen enkele visvijvers.

Wandel onder de brug van de Al-snelweg door.

Stap nog 30 m rechtdoor en neem dan links de bocht naar Wissenbeemd.

Aan je linkerhand bevindt zich een varkensvetmesterij.

Rechts stroomt de Begijnenbeek door een bos van elzen, eiken, kastanjes en esdoorns. De verharde weg gaat over in een kiezelweg.

Links duiken de flanken van de Hermansheuvel op.

Voorbij twee kleine boerderijen aan je rechterkant neem je scherp links de veldweg door het bosje.

Voor je hier naar links gaat, loont het wel de moeite om even de beek over te stappen en van het prachtige panorama te genieten.

Zet nu de wandeling door het bosje verder en volg de smalle veldweg met links de beboste helling van de Hermansheuvel (3). De veldweg, die op veel plaatsen met hoog gras is begroeid, mondt uit op een asfaltweg. Rechts ligt de prachtige hoeve 'Elzenhout' (4).

Neem rechtdoor de Zelliksebaan.

Na 100 m kom je aan een stenen wegkapel van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes (5). Hier neem je de weg die naar links de velden inloopt. Het asfalt gaat over in een prachtige holle weg. Na een 200 m is de weg niet meer verhard. Op het hoogste punt van de holle weg zie je schuin rechts voor je de kerktoren van Waanrode.

Dan daal je langzaam af tot aan een T -splitsing waar links een stenen wegkapel (6) staat.

Hier neem je een andere onverharde holle weg naar links. Deze weg, die omwomd is met acacia's, stijgt langzaam.

Neem de eerste veldweg rechts waarna je wordt beloond met een prachtig uitzicht over heel de streek.

Na 400 m dwars je een smal bos en je zet je wandeling verder tussen laagstam -boomgaarden met appelaars en perelaars aan beide zijden van de weg.

Volg deze weg tot het einde bij een T -splitsing.
    Om dit wandeltraject te volgen moet je hier linksaf.
    (Als je hier rechtsaf gaat, 300 m de holle weg volgt tot op een betonweg en dan weer rechts gaat, 100 m verder, kom je aan de wijnhoeve 'Elzenbosch' (7) links van de weg. De wijngaarden liggen rechtover de hoeve tegen de zuiderhelling.)

Terug nu naar de T -splitsing en daar linksaf. Volg de onverharde holle weg tot op een betonweg en ga daar naar links. Laat na 600 m de scherpe bocht rechts liggen en loop rechtdoor door de Struikstraat. Even opletten nu !

Neem de tweede straat naar rechts: deze geasfalteerde holle weg heet ook Struikstraat. Intussen ben je aan de linkerkant een bloemisterij voorbijgelopen.

Via de Struikstraat klim je naar 78 m hoogte. Op een viersprong ga je rechtdoor naar Doornhof.

Neem de voetgangerstunnel onder de snelweg. Draai dan de eerste asfaltweg links in waar je links een kippenslachterij ziet.

Neem nu de eerste veldweg rechts en je ziet het centrum van Assent aan je voeten liggen.

Je kijkt ook uit op de fabrieksterreinen van Theuma. In het groene glazen gebouw rechts is een tropische tuin ondergebracht die echter niet te bezichtigen is.

Daal de kronkelende veldweg verder af, met links een oud eenzaam hoevetje. Rechts kom je aan de eerste huizen van de woonwijk Lindenhof.

Links zie je de kapel aan de hoek van de Poelbosstraat en de Pastorijstraat.

Ga hier rechts: terug naar de kerk en je vertrekpunt.

WETENSWAARDIGHEDEN

1 Assent ligt op 4 km van Diest en 25 km van Leuven, langs de staatsweg N2 Leuven-Diest. Als je via de A2-snelweg komt, neem je afrit 24 te Bekkevoort en dan de N2
    Leuven-Diest.
    Het centrum ligt rechts van de N2 als je uit de richting van Leuven komt.

2 De eenbeukige Onze- Lieve- Vrouwkerk werd in 1844 gebouwd en in 1847 gewijd. Deze classicistische kerk is opgetrokken in baksteen met sierelementen in natuursteen. Het belangrijkste meubilair is afkomstig uit de vroegere kerk van het Klein Begijnhofin Leuven en werd daar in 1861 gekocht.

Bij dat meubilair behoren onder andere het beschermde orgel, in 1721 gebouwd door

Joannes Wauters uit Leuven, en het 17 de-eeuwse altaar in gemarmerd hout met het schilderij 'Voorspraak van Onze- Lieve-Vrouw bij de Heilige Drievuldigheid' (Vlaamse School, 17de eeuw).

3 De voornaamste voorhistorische vondsten van Groot-Bekkevoort werden gedaan op de

Hermansheuvel. Daar ontdekte Henri Claes een belangrijke landbouwnederzetting uit de

Michelsbergercultuur. Hij verzamelde er duizenden bijlen, pijlpunten en andere gebruiksvoorwerpen, naast fragmenten van maal- en slijpstenen. Dit zijn de eerste sporen van een blijvende nederzetting in deze streek. Veel van deze voor- werpen bevinden zich nu in het Hagelands Museum van Tielt- Winge.

4 De naam Elzenhout wordt in 1292 vermeld als die van een bos dat aan de abdij

van Sint-Truiden toebehoorde. In 1660 werd voor het eerst vlak in de buurt daarvan een pachthoeve vermeld die toebehoorde aan jonker Constantin Sohier, in 1671 baron de Sohier genoemd. Van 1688 tot 1752 werd jonker Niclaes Sohier als eigenaar vermeld en van 1756 tot 1793 ene kapitein Okelli. In 1793 werd de hoeve zelf voor het eerst 'Het Elzenhoud' genoemd. In de jaren 1820-1830 behoorde ze toe aan Thérèse Fleury, weduwe OkeUi, rentenierster uit Brussel.

5 De Kapel van Onze- Lieve-Vrouw van Lourdes werd betaald door ene Frans Janssens.

Hij werd op 31 januari 1839 te Bekkevoort geboren als zoon van welstellende landbouwers, die in de Klein-Kempen te Bekkevoort woonden. Frans bleef ongehuwd. In 1865 werd hij lid van de kerkfabriek te Bekkevoort en bleef dit tot aan zijn dood op 25 januari 1900.

6 De Kapel van de Heilige Familie staat op het einde van de Ieemkuilstraat op de grens met Waanrode. De bouw van deze kapel werd bekostigd door dezelfde Frans Janssens.

7 De wijnhoeve Elzenbosch wordt geëxploiteerd door de familie Boyen.

Je kunt er wijn proeven en er worden ook regelmatig tentoonstellingen gehouden met werk van kunstenaars uit de streek. De zuidelijke hellingen van Assent blijken zich uitstekend te lenen voor wijnbouw. Vooral de Duitse rassen uit de Moezelstreek gedijen goed op de Rijnrodeberg. Je treft er heel wat variëteiten aan: vooral Müller- Thurgau, maar ook Optima, Riesling en zelfs Pinot Noir.

Meer en meer toeristen ontdekken dat een stevige wandeling en een fris glas Hagelandse wijn best samengaan