Inhoud blog
  • clipjes
  • avrillavigne
  • mooi
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Welkom op mijn blog! hopelijk heb je hier nog veel plezier
    Foto
    games, zangers, liedjes , ......
    games
    25-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Midnight Club 3: DUB Edition review

    Een vijftal jaren geleden was deze reviewer nog een ongegeneerde PC gamer, die met de neus in de lucht straal voorbij consoles liep. In die tijden was het naast de nodige shooters, Diablo en natuurlijk Heroes of Might and Magic vooral Midtown Madness die de tijd draagbaar maakte. Inmiddels hebben we al één incarnatie van de Midtown Madness serie op de Xbox mogen ontvangen. Of er in de toekomst meerdere aankomen, is nog niet bekend. Geen nood, want de jongens die de originele Midtown Madness titels in elkaar draaide, Angels Studio’s, zijn al enkele jaren actief als Rockstar San Diego met de Midnight Club franchise. Onlangs hebben ze zelf een derde deel uit die arcade raceserie uit hun spreekwoordelijke baarmoeder geperst, die wij nu voor jullie zullen bespreken; Midnight Club 3: DUB Edition.


    Als je een racetitel koopt ontkom je er niet meer aan. De rappende mannen en vrouwen en de in de nevel der nachten gehulde straten waar fel gekleurde neonlichten weerkaatsen op de natte straatsteentjes. Het begon allemaal met Midnight Club en Midnight Club 2, waar Rockstar de ‘ondergrondse’ autoscène mee probeerde op de kaart te zetten in spellenland. Midnight Club 2 was echter een spel met vele fouten en dat was dan ook maar matig succesvol. Pas toen de ondergrondse ‘tuner’ wereld ook in de media de aandacht kreeg en Electronic Arts met Need for Speed: Underground op de proppen kwam was de spellenwereld in één klap verkocht. Sindsdien zijn er talloze racetitels uitgekomen die inspelen op deze auto ‘tune’ rage die jonge heren van 18 tot diep in de latere jaren des levens in de greep heeft, ook in Nederland.

    De weledele reviewer in kwestie heeft het niet zo op zijn auto. Sterker nog, hij bezit er niet eens eentje, noch betreedt hij de natuurvernietigende, stinkende, ronkende doodskisten op wielen met veel plezier. Ondanks dat gaat een racespel er wel in. Zeker eentje van de originele makers van Midtown Madness! Langzaam maar zeker zag zelfs hij in waarom die jongelui zich zo bezig houden met het optutten van hun brombak.

    Flitsend en snel

    Midnight Club 3: DUB Edition speelt zich af in drie Amerikaanse steden, in volgorde; San Diego, Atlantis en Detroit. Nu kunnen we je gelijk vertellen dat de drie steden eigenlijk niet zo heel erg veel met elkaar verschillen en maar van middelmatige grootte zijn. Ondanks dat zitten ze heel slim in elkaar, wat voor interessante races zorgt. Het spel bevat een aantal speelmodi. Ten eerste is er de carrièremodus, eigenlijk de hoofdmodus uit het spel en de meeste plezierige om je tijd in door te brengen. Daarnaast is er een arcademodus, zijn er de netwerk opties, waaronder Xbox Live en kun je een auto aanpassen en opslaan in de garage, of een eigen race in elkaar sleutelen met de ‘race editor’.

    In de carrièremodus ben je een beginnende autoracer die met zijn eerste 20.000 dollar een auto moet aanschaffen. Hierna heb je niet veel meer over en kan de echte ‘tuner’ zijn machine nog niet schapen in zijn evenbeeld. Het is dan ook zaak in het levendige San Diego, later Atlanta en Detroit, te zoeken voor races, wat makkelijk zat gaat aangezien de kerel van de garage wel een paar locaties weet waar je je kunsten kunt vertonen en een paar uitnodigingen regelt voor je. Hierna wordt je los gelaten in de stad, waarin je vrijelijk kunt rondrijden totdat je een race tegenkomt die je zint. Dit principe is ook te vinden in Midnight Club 2 en uiteraard Need for Speed Underground 2. Als dat allemaal te intimiderend klinkt kun je met een druk op de select knop een overzicht van de stad krijgen en de races die beschikbaar zijn op een rijtje zien. Kleine zwarte knopjes op de kaart, tijdens het rijden aangegeven met rode rook, zijn normale eenmalige races die je wat geld op kunnen leveren. Gele bekers op de kaart, tijdens het rijden in de stad gele rookpluimen, zijn toernooien waar de speler in een marathon van races moet rijden en uiteindelijk, mits gewonnen, een mooie som geld en nieuwe auto in de wacht sleept.

    Ook zijn er vierkantjes te zien die rondrijdende racers vertegenwoordigen die je uitgedaagd hebben. Versla je deze in een drietal races dan krijg je een uitnodiging voor een zogenaamde ‘club’ race. Deze zijn op de kaart aangegeven met een ster en in de spelwereld met groene rook. Voor elke auto (en motor) klasse die in het spel te vinden is, bijvoorbeeld; exotische auto’s (Porsche’s en Lamborghini’s), ‘tuner’ auto’s (Nissan Skyline’s en Dodge SRT4’s), Luxe Sedan’s, Sportbikes, ‘Choppers’, SUV’s en Muscle Car’s bestaat er een club. Deze hebben uiteraard hippe namen zoals ‘The Unbetable Racers’ en verlenen je alleen recht op races als je de karakters die ze op je afsturen verslaat. Om een totale club af te werken moet je drie maal een racer verslaan, waarna je alle 16 de clubmissies kunt spelen. Versla je een club dan krijg je een auto en verdien je hun respect, waarna andere clubs je weer zullen benaderen.

    Je hebt het spel uiteraard uitgespeeld als je alle clubs, toernooien en rondrijdende karakters verslagen hebt. Wat nogal een klus is! In totaal zul je honderden races moeten rijden en dan tellen we niet eens de ‘gewone’ races mee die je in het begin zult racen om wat geld bij elkaar te sprokkelen.

    Afbeelding 12Afbeelding 13Afbeelding 14

    Na het tunen racen

    In het begin zul je met een standaard, ofwel “stock”, auto nog redelijk mee kunnen, maar na een aantal races zal je duidelijk worden dat je toch echt de nodige modificaties nodig hebt om te kunnen blijven winnen. Dan wordt het tijd de garage in te duiken en je machine op verschillende aspecten te verbeteren. Gelukkig is dit redelijk simpel uitgevoerd. Naast dat je voor een aantal auto-onderdelen zelf nieuwe ‘levels’ bij kunt kopen, kun je ook gewoon automatisch alles opwaarderen wat mogelijk is tot het level dat je dan hebt ontgrendeld. Naarmate je snellere auto’s ontgrendeld zullen er ook meer modificatieopties vrij komen die je kunt toepassen. Uiteindelijk zul je van de redelijk langzame ‘stock’ auto een racemonster bouwen waarmee je lang mee kunt spelen in de vele races. Voor de verschillende clubraces heb je echter een specifieke auto nodig. Zo kun je alleen met de club die met exotische auto’s racet meedoen als je ook echt een exotische auto hebt. Hier komen de toernooien weer van pas, waar altijd wel een toepasselijke auto te winnen is die je nodig gaat hebben voor clubraces.
    Het uiterlijk van de auto is ook in de echte ‘tune’ wereld steeds belangrijker. Talloze bedrijven specialiseren zich op het aanleveren van onderdelen die je auto mooier maken. In deze Midnight Club zijn dan ook onmetelijke veel auto-onderdelen en aanpasopties te vinden voor de meer van zestig verschillende auto’s. Naast kleuren, prints en een overdreven assortiment aan wieldoppen is het ook mogelijk bumpers en talloze andere aspecten van je machine te veranderen. De ware aanpasfanaat kan zich uren verliezen in het aanbrengen van kleine stickertjes op de machine, het kiezen van een goede ‘rim’ wieldop, of het uitzoeken van een mooie nummerplaat met persoonlijke tekst.

    Afbeelding 15Afbeelding 16Afbeelding 17

    Dit is uiteraard perfect voor de autofanaat die niet de mogelijkheden heeft om in het echte leven zo veel geld uit te geven aan zijn bak, of überhaupt niet over een stoere auto bezit. Al de prachtig glimmende machines zijn op simpele, doch ietwat intimiderende manier om te toveren tot je droombak. Met echte merk auto-onderdelen en fantasierijke prints. Het is zelfs mogelijk een hydraulisch systeem in te bouwen, die je zelf kunt besturen! Waarna je auto uiteraard op en neer stuitert als een dronken forumlid.

    Ben je wat meer van het feitelijk racen en is dit Sims-achtige aankleden van je pop niet aan jou besteed dan mis je uiteraard wel een groot deel van het spel, maar zijn er genoeg races die je bezig zullen houden. Het racen zelf is razendsnel en met een mooi vervangingseffect heeft Rockstart de illusie van snelheid net even een extra accent gegeven. Overigens hoef je je geen zorgen te maken dat je te maken krijgt met een simulatieracer, want daarvan is hier geen sprake. De jongens bij Rockstar San Diego weten als de beste hoe ze het spel een arcadegevoel mee moeten geven en hoe ze de levels en races het beste in kunnen delen zodat je de snelheid behoudt.

    De races zijn verdeeld in een aantal groepen. Zo heb je de geordende races, waarbij spelers een aantal elkaar opvolgende ‘checkpoints’ moet bereiken en uiteindelijk als eerste het laatste punt moeten bereiken, maar is deze variant er ook ongeordend. In deze laatste kunnen spelers zelf uitzoeken hoe ze de race rijden, maar blijft het doel het zelfde; alle checkpoints aandoen en als eerste de finish bereiken. In sommige gevallen zul je meerdere rondjes rond de checkpoints moeten. Om deze missies wat af te wisselen zijn er ten slotte races op een vast circuit, soms met tegenstanders en soms alleen tegen de tijd.

    De steden zijn uiteraard zo ingedeeld dat de meeste races zo snel en spectaculair mogelijk verlopen. Dit doet Rockstar San Diego door indrukwekkende sprongen te creëren die spelers in korte tijd over half het level transporteren en door breekbare ruiten te maken in bijvoorbeeld winkelcentra of kleine sluiproutes te proppen tussen de gebouwen in. De speler krijgt na een tijdje een gevoel voor de stad en kan op door goed op te letten en door veel races te rijden vaak de snelste routes kiezen. Vaak heeft dit hectische, maar bijzonder snelle en energierijke races tot gevolg. Soms is het zelfs te vergelijken met het beroemde F-Zero of WipeOut, waarin je met duizelingwekkende vaart vrijwel exclusief rechtdoor gaat. In Midnight Club 3 zul je heel wat meer bochten tegenkomen, maar regelmatig heb je een race waar het alleen aankomt op je behendigheid in het ontwijken van aankomend verkeer en zul je zonder het gas los te laten door de stad razen. Pakt een race goed uit en heb je deze snel en zonder al te veel schade doorlopen dan voelt dat behoorlijk goed.

    Nitro, bullet-time en rook

    Om het spel wat unieke dingen mee te geven, naast de snelheid, heeft Rockstar elke autoklasse een extra kracht meegegeven. Zo hebben de ‘tuner’, sportmotoren en exotische auto’s de ‘Zone’ eigenschap. Door schoon te rijden en een meter op te laden krijgt de bestuurder de mogelijkheid deze eigenschap te activeren. In het geval van ‘Zone’ zal de speler tijdelijk vertraagd in de tijd zijn auto kunnen manoeuvreren en zo een mooie bocht kunnen nemen of verkeer kunnen ontwijken. Andere speciale eigenschappen zijn ‘Agro’, waarmee trucks en SUV’s tijdelijk onschendbaar worden en dwars door alle auto’s die ze raken wegbeuken en hebben muscle car’s en choppers de ‘roar’ mogelijkheid, waarmee ze na het activeren kort het verkeer en tegenstanders wegduwen en onbestuurbaar maken. Helaas zijn deze eigenschappen niet online mogelijk, aangezien het moeilijk is jouw scherm te vertragen en die van andere spelers niet.

    Afbeelding 22Afbeelding 23Afbeelding 24

    Ook zul je door het ‘draften’ van andere auto’s, wat inhoudt dat je in hun slipstream gaat rijden, een nitro-boost kunnen verzamelen. Als je deze activeert zul je met verhoogde snelheid naar voren razen. Ook kun je deze nitro’s door het opwaarderen van je auto standaard meekrijgen, maar deze zijn maar enkele keren te gebruiken, waar tegenover de slipstream-nitro altijd te verkrijgen is mits je achter een andere auto zit. Uiteraard moet je deze slim gebruiken op rechte stukken, anders schiet je voorbij je checkpoint in een straat waar je misschien helemaal niet wilt zijn en moet je omdraaien. Overigens is dit met de arcade gameplay van het spel niet zo’n groot probleem. De kunstmatige intelligentie van de tegenstanders en de speelwijze van het spel zijn er op ingesteld dat je vrijwel altijd, mocht je een of twee missers begaan, terug kunt komen en de race kunt winnen. Het zelfde geld ook andersom, als je constant vooraan rijd, dan zullen de tegenstanders minder vergefelijk zijn en kun je de race door een kleine fout aan het einde alsnog verliezen. Wat begrijpelijk behoorlijk frustrerend kan zijn. Over het algemeen ligt de moeilijkheidsgraad echter niet hoog en past deze zich aan het spelniveau van de speler aan, zo zit je nooit lang vast bij een race of toernooi.
    Een slimme vondst van het San Diego team is een oplossing voor het probleem waar Midtown Madness altijd aan leed. Het is moeilijk te zien waar een checkpoint zich precies in de stad bevindt en het is niet altijd praktisch om tijdens de snelle races even je kaart te checken. Daar hebben ze wat op gevonden door de checkpoints, evenals de verschillende races in het algemene ‘cruise’ level, aan te geven met een omhoog stijgende rook. Hierdoor kun je zelfs boven grote gebouwen de rookpluim zien die aangeeft dat een checkpoint zich daarachter bevindt en dat maakt het, naast de pijl die zich aan de zijkant van je scherm bevindt, nog makkelijker om intuïtief het volgende punt te bereiken.

    Afbeelding 32Afbeelding 33Afbeelding 34

    Online je bak pimpen!

    De online modi zijn uiteraard van grote interesse voor diegene die graag aan het uiterlijk van hun bak sleutelen en deze vervolgens aan Jan en alleman willen laten zien. Hiervoor heeft Rockstar San Diego dan ook een hele degelijk Xbox Live ondersteuning ingebouwd in het spel. Naast dat je altijd online bent met de ‘Live Aware’ optie zul je ook een eigen Club samen kunnen stellen waarin je je vrienden uit kunt nodigen. Het equivalent van een clan, maar dan voor Midnight Club 3. Vervolgens kun je met deze club online in verschillende teammodi je kunde testen. Zo kun je capture the flag spelen, waarin jouw team vlaggen moet verzamelen en naar je basis moet brengen, of is het in ‘paint’ de bedoeling dat je checkpoints naar jouw teamkleur verandert, waarna je wint als jouw team een zeker percentage bereikt heeft. Op deze manier is het hartstikke leuk als een club bezig te zijn online. Heb je even geen zin in een dergelijke race en kunnen ook de normale circuit of checkpointraces, geordend of ongeordend, je niet boeien, dan kun je ook een ‘cruise’ starten in een van de drie steden naar keuze, waar je rustig de auto’s van je maten uit kunt checken op de laatste modificaties, of jezelf kunt verliezen in de vele sprongen in de steden en simpelweg rondrijdt terwijl je met elkaar praat. Het werkt allemaal uitstekend en is heerlijk om te spelen. Door de online cruisemodi is het zelfs te begrijpen dat mensen een uurtje in de garage aan hun bak gaan sleutelen om deze vervolgens te showen aan al hun vrienden. Slim hoor!

    Uiteraard zijn al deze speelmodi ook aanwezig split-screen en over system-link en kunnen spelers voor hun off-line speelgenot met de simpel te bedienen race editor hun eigen races in elkaar zetten om te spelen. Ook zijn er in de carrièremodus in elke stad een twaalftal Rockstar logo’s te vinden, die extra stickers voor je auto’s en andere extra’s ontgrendelen.

    Conclusie

    Midnight Club 3: DUB Edition doet eigenlijk vrijwel alles goed. Het enige waar het spel geen enorme indruk achter laat is het gebrek aan afwisseling in de drie Amerikaanse steden (misschien hadden ze niet drie stenen uit één land moeten kiezen?) en op audiovisueel gebied. Ondanks dat de auto’s beschikken over een groot aantal details en prachtig glimmen in de nachtelijke lucht, zie je al snel dat de reflecties eigenlijk van geen kant kloppen en dat sommige auto’s toch wel erg hoekig in elkaar gezet zijn. Ook is het spel tijdens missies waar het regent niet lekker te spelen omdat de framerate daar dramatisch op achteruit gaat. Qua geluid zit het allemaal solide in elkaar, maar missen we toch het diepe geronk van de muscle cars en de specifiek uniek geluiden van de verschillende voertuigen. Ook de soundtrack zal bij menigeen wel in de smaak vallen, maar het is gelukkig mogelijk de na een tijdje eentonige liedjes te vervangen met je eigen geripte muziek. Verder dient gezegd te worden dat naast de ietwat matige visuele presentatie en drie nogal op elkaar lijkende steden de speler ook nog geconfronteerd wordt met een aantal generieke stereotype karakters in de stijl van Midnight Club en er, zo lijkt het, onnodig veel geladen moet worden in het spel, wat tot enkele frustraties kan leiden.

    Op alle andere vlakken is het spel ondanks dat toch heerlijk om te spelen. De snelheid is ongeëvenaard en het spelverloop zit goed in elkaar zodat de speler altijd bezig is, maar nooit gedwongen is om vooruit te gaan als hij iets anders wil doen, zoals het uitdossen van zijn stalen paard. De balans tussen de motoren en de auto’s is goed, en heb je met een snellere motor wel het risico sneller te verongelukken, net als in het echte leven. De ‘physics’ van de auto’s zijn uitstekend en de machines bewegen nog even na en veren mooi in als ze remmen, terwijl ze soms wel snel over de kop gaan en (misschien logisch) niet echt realistisch reageren op botsingen. Wat ons brengt naar het schadesysteem, dat visueel slecht in kleine mate aanwezig is maar wel een kleine praktische implicatie heeft waarbij je auto na het incasseren van te veel schade simpelweg niet meer werkt en je een paar seconde moet wachten voor reparaties. Ook de zogenaamd grootse samenwerking met het magazine DUB, heeft zich beperkt tot een paar uitvoeringen van auto’s die met logo’s van het blad bezaaid zijn, wat misschien maar goed is.

    Afbeelding 42Afbeelding 43Afbeelding 44

    Midnight Club 3: DUB Edition is een razendsnelle arcaderacer die je zonder meer tientallen uren zal amuseren. De solide online ondersteuning maken het spel ook online een waardige tour de force die de oude Midtown Madness 3 titel van Microsoft direct van de troon stoot als zijnde de nieuwe koning der arcade teamracer. Wat ons betreft, zeker in ogenschouwe nemende dat er nog geen nieuw vervolg op Midtown Madness is aangekondigd, is deze titel de geestelijke opvolger van deze klassieke serie en zullen spelers die op zoek zijn naar zo’n ervaring absoluut niet van een koude kermis thuis komen en zich zonder problemen kunnen vinden in de meesterlijk snelle gameplay die deze Rockstar titel zal bieden.

    25-12-2005 om 12:07 geschreven door blou

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (47 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 19/12-25/12 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Over mijzelf
    Ik ben dewit hendrik, en gebruik soms ook wel de schuilnaam blou.
    Ik ben een man en woon in wil ik geheim houden sorry (belgie) en mijn beroep is schoolgaande.
    Ik ben geboren op 27/09/1989 en ben nu dus 34 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: bloggen, ps2 , bmx.


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!