De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
29-05-2016
Over Vrouwen en Intriges
Lyceum, schooljaar 1994-1995. Directrice Prutsmans kwam net terug van de speelplaats waar ze het bordje 'School zonder racisme' een grondige poetsbeurt gegeven had, toen ze bezoek kreeg van haar vriendin Trinette Treuzelmans. Beiden hadden een neus voor probleemleerlingen waarover ze oeverloos konden doorzwammen. Trinette Treuzelmans was een sociaal assistentje dat nooit knopen kon doorhakken, nooit tot conclusies kon komen, altijd maar treuzelen, aarzelen en twijfelen. Hierbij werd ze gesteund door Prutsmans wiens lekkende bovenkamer haar nogal wat parten speelden.
Het Geval Sofie
Sofie was een leerling van het eerste middelbaar in het lyceum van Prutsmans. Zij werd thuis opgevoed door haar alleenstaande vader. Op een dag vertelde Sofie tegen haar vriendinnetje over haar strenge vader en dat ze thuis geen vrijheid had, en meer van die klaagliedjes die eigen zijn aan pubermeisjes.
Sofie's vriendinnetje ging met dat verhaal naar haar moeder, en toen begon de molen te draaien. Prutsmans en Treuzelmans klopten de zaak op. Het Medisch Opvoedkundig Bureau en de Bijzondere Jeugdzorg werden erbij gehaald, en ook nog de Pleeggezinnendienst. Al deze instanties waren bevolkt door vrouwelijke medewerkers.
Het onschuldige incidentje van Sofie's verhaal tegen haar vriendinnetje nam reusachtige proporties aan, als je maar lang genoeg dramatiseert en doordramt over een prul. Zet een stelletje aasgierige vrouwen bijeen dan krijg je een thriller die uit zijn voegen barst van verzinsels en verdraaiingen. Van het oorspronkelijke verhaal van Sofie bleef haast niets over.
Sofie's vader had geen greep meer op zijn dochter die opgehitst werd door de bemoeizieke instanties rondom haar. Hij maakte geen schijn van kans, en als hij zich wilde verdedigen, werd hij niet geloofd. Hij kon de hetze niet meer verdragen en moest machteloos toezien hoe zijn dochter geplaatst werd in het Jeugdopvangcentrum 'Elkeen' in Lommel.
Sofie hield het er niet lang uit en verlangde terug naar haar vader, omdat ze in het tehuis minder vrij was dan bij haar vader.
En zo komen we terug bij de start van het verhaal. Sofie vond haar vader te streng, ze wilde meer vrijheid, dat was alles... Maar ondertussen hebben op sensatie beluste vrouwen de vader van Sofie een lange lijdensweg laten afleggen. De man was emotioneel geruïneerd...
Ieder normaal denkend mens ligt overhoop met de nonsens die moslims verkondigen. Met hen communiceren is een hopeloze karwei, hoe graag je ook eens met hen van gedachten wilt wisselen. Mijn ervaringen met islamleraars waren negatief en ontgoochelend. In de school van directeur Blauwbaard had ik vroeger eens een erg vermoeiend gesprek met de islamleraar, in de eerste plaats omdat hij zich krakkemikkig uitdrukte in het Nederlands, maar vooral omdat zijn denkbeelden helemaal niet pasten in onze gangbare levensstijl. Luisteren naar een moslim doet je verlangen naar een frisse pint om alle onzin door te spoelen. Aanvankelijk bleef ik toch geduldig en nieuwsgierig luisteren naar de man met de dikke volle snor, maar een vlotte dialoog was onmogelijk. Onverstaanbaar brabbelen met zelf uitgevonden Turkse zinsconstructies, meer stelde het niet voor.
Frauke Petry van de AfD heeft geprobeerd met moslims te praten, maar dat gesprek is mislukt. Men kan met moslims ook geen echte dialoog aangaan, aangezien moslims niet begrijpen wat men tegen ze zegt. Als ze dat konden, zouden ze immers helemaal geen geweldpleger als profeet volgen. Geen normaal denkend mens volgt een man als profeet, die een kind ontmaagd, vrouwen tot slaaf gemaakt en ‘ongelovigen’ onthoofd heeft. Derhalve bestaat er dus een absolute wrijving tussen moslims en ieder normaal denkend mens.
Het Deradicaliseringsproject van de Vlaamse Regering
Als onderdeel van het deradicaliseringsproject is er het Aanspreekpunt Deradicalisering. Scholen kunnen er terecht met vragen over radicalisering. Het aanspreekpunt functioneert sinds januari 2015 en werd al 700 maal geconsulteerd, aldus onderwijsminister Crevits. Zij wijst op de preventieve rol van het onderwijs bij het tegengaan van radicalisering (en de moslimouders?).
Een ander onderdeel van het project is het Netwerk van Islamexperts. Het netwerk is een team van islamleerkrachten, imams en islamconsulenten (allen moslims!), onder leiding van imam Khalid Benhaddou. Zij voeren discours in scholen tegen radicalisering en beantwoorden vragen over extremisme en radicalisering.
Tot zover de feiten.
Radicale moslimkinderen... Problematische moslimpjes met extreme opvattingen... Het had nooit zover kunnen komen als er geen islamonderwijs was, als er geen moskeeën waren, als moslimouders nauwer betrokken werden bij het westers onderwijs... Moslimkinderen halen hun extreem gedachtegoed eerst en vooral bij hun ouders, daarna pas op school. Opvallend hoe systematisch moslimouders gevrijwaard worden van hun verantwoordelijkheden.
Als kinderen radicaliseren, moeten ze ook radicaal aangepakt worden, samen met hun moslimouders. Harde acties, en geen blabla bij het Aanspreekpunt. Alle radicalen er meteen uitpikken en apart zetten om een snelstoomcursus 'anti-islam' te volgen... En wat doen de scholen met de uitleg die ze van het Aanspreekpunt krijgen? Vergaderen, rond de tafel zitten, overleggen, overwegen, bespreken...
Waarom zijn de islamexperts allen moslims? Zijn ze wel aangewezen om mee te helpen aan deradicalisering? Zij zijn allen moslims en aanhangers van de islam en de koran. Dan schuilt in elk van hen toch iets radicaals? Van kleine schilfertjes tot hele brokken.
Ik geloof niet in het deradicaliseringsproject omdat het onderwijs alle verantwoordelijkheden toegeschoven krijgt bij het tegengaan van radicalisering. "De school mag het weer oplossen". Terwijl moslimouders en islamlessen buiten schot blijven.
Het Centrum voor Islamitisch Onderwijs kreeg van Crevits 80.000 euro, ze is lovend over het project. Komt er een evaluatie van wat er met onze centen gebeurt? Zij stelde ook imam Khalid Benhaddou aan als coördinator van de islamexperts. De betrokkenheid van Crevits in een project met uitsluitend moslims geeft me een onbehaaglijk gevoel.
Pittig addertje over de leider van de islamexperts, imam Khalid Benhaddou, hij is voorstander van gemengde scholen, en wijst met de vinger naar concentratiescholen als bron van radicalisering. Ai, ai...
Koran, Soera 9, hoe pakt het dialoogonderwijs het laatste hoofstuk van de koran aan? En hoe gaan ze in dialoog over onthoofdingen, verkrachtingen, kindhuwelijken, aanslagen, terreur...Ik kan me niet voorstellen dat deze delicate onderwerpen vermeden worden om alleen over de vredelievende en verzoenende islam te spreken.Islamleraars worden verondersteld goede korankenners te zijn. Hoe gaan ze om met pijnlijke koranverzen? Welke vragen stellen leerlingen hierover en welke antwoorden krijgen ze?... Hier volgt nu het agressieve hoofdstuk waarmee de koran voltooid werd.
De “profeet” Mohammed bivakkeerde 23 jaar lang regelmatig in zijn vleermuisgrot waar hem de koran werd “geopenbaard”. In het jaar 632 ging hij op 43-jarige leeftijd dood.
In zijn laatste levensjaar werd de koran voltooid met het laatste en meest agressieve hoofdstuk, soera 9, volgens moslims het letterlijke en onveranderlijke woord van Allah.
Niet dat ik denk dat moslims koran-commando’s letterlijk nemen, zo’n “islamofoob” ben ik nu ook weer niet . . . . .
Frauderen is inherent aan het wezen van 'Links'. Zo heb ik het vroeger ervaren in de scholen en bij mijn collega's. Frauderende schoolartsen, frauderende logopedisten, schooldirecties, Horbert, An Serpent... allemaal 1 pot corruptie... én links!
Lees bij Houzee over de verkiezingsvervalsing in Oostenrijk: http://blog.seniorennet.be/rechts. En over 'spookkiezers', verzonnen om het krachtige FPÖ te kunnen verslaan. Hopelijk komt er een vervolg op de aangifte van verkiezingsfraude.
Er zit iets niet in de haak met de berichtgeving over de betogende vakbondsmensen in Brussel, waar een vreedzame betoging ontaardde in een ordinair kat-en-muisspelletje met de politie. Door hun verhullend taalgebruik suggereren de nieuwsschrijvers zélf wie de boelzoekers waren. Zij die een rustige betoging omgooiden in een relscenario werden achtereenvolgens aangeduid als: "jongeren, relschoppers, anarchistische individuen, herrieschoppers, gemaskerde personen, heethoofden..." En de stenengooiende lafaard die een commissaris verwondde, werd ijverig beschreven als: "de rode relschopper, de man in rode outfit, de man haalt hard uit, een 20-jarige verdachte, de agressor, de betoger, man van 20..." Komt daarbij de symboliek van het stenen gooien...
Iets in U zal nu zeggen dat dit theatraal is en eenvoudigweg té negatief gedacht, opdat U zo door kunt leven als tot nu toe. U maakt zichzelf wijs dat de islam net zo’n religie is als het christendom, het boeddhisme en het Jodendom, zodat U door kunt gaan met geloven dat alles goed is. Voor U zijn deze woorden geschreven door iemand die simpelweg de moslims niet moet, omdat hij racistisch is en die daarom redenen uit zijn duim zuigt teneinde ze in diskrediet te brengen. Een met complexen beladen, negatief mens, die eenvoudig geen idee van het leven heeft, want er is niemand die dusdanig tegen de algemene opinie in kan schrijven en die tegelijkertijd nog gelijk heeft ook. Altijd is het de brede massa die het bij het rechte eind heeft, maar nooit een enkeling of slechts enkelen in de maatschappij.
Kinderen spelen niet meer - Vroeger mochten we geen speeltjes mee naar school nemen. Onbegrijpelijk hoe kinderen nu massaal in gebogen houding naar schermpjes zitten te turen, zelfs op hun fiets, ongeïnteresseerd in alles wat er rondom hen gebeurt. Op de speelplaats wordt er niet meer gerend, geen balspelletjes meer, geen verstoppertje meer spelen, meisjes kunnen niet meer touwtje springen, jongens knikkeren niet meer... Speeltijden worden verprutst aan staren en turen naar schermpjes, vingervlugge vingerbewegingen da's alles wat er nog beweegt.
De tabletnek - Kinesisten en chiropractors willen een verbod op het gebruik van smartphones omdat ze in hun praktijk het aantal kinderen met nek- en schouderklachten zien toenemen. Kinderen met een 'tabletnek' staren urenlang voorovergebogen naar een schermpje, hun spieren verkrampen waardoor ze kans lopen om op termijn een chronische nek- of rugpatiënt te worden.
De Smartschool - Ondanks de nek- en schouderkrampen zijn er toch nog scholen die leerlingen verplichten om hun smartphone dag en nacht bij de hand te houden. Om bereikbaar te zijn voor leraars en medeleerlingen... ???... De 'Smartschool' noemen ze zich, als digitaal platform voor onderlinge communicatie op school. Leerlingen kunnen taken binnensturen via de computer en iedereen op school kan contact houden met iedereen.
Jeugdbeweging KAJ onderzocht het effect van de Smartschool bij middelbare scholieren en besloot: "De smartschool is geen digitale vooruitgang, het is een bron van frustratie, het is een dwingeland die je altijd in het oog moet houden."
Om tot deze vaststelling te komen was er geen onderzoek nodig. Het is bekend dat er niets boven persoonlijke contacten gaat, waarbij mensen die met elkaar communiceren oogcontact hebben, elkaar in de ogen kijken, elkaars stemverheffingen horen en elkaars lichaamstaal kunnen observeren. De smartphone is een goedkoop en gemakzuchtig surrogaat voor menselijke betrekkingen!
Joke Schauvliege draait rond de pot: "Woningen uit de jaren 60 en 70 zijn te groot voor één gezin... één villa op een lap grond, daar moet meer mee kunnen... er moeten meer appartementsblokken komen, er moeten meer kleinere woningen komen die samen één grote tuin delen..."
Lieviaanse vertaling van Jokes puberale verzuchtingen: "Wij moeten opeen gestapeld gaan wonen, heel dicht bij elkaar, we moeten onze grote huizen opdelen in kleine kamertjes om vluchtelingen in op te bergen, we moeten onze vrijheden opgeven, we moeten plaats maken voor onze nieuwe medemensen die zich in een ijltempo bij ons zijn komen vervoegen en die onze welvaart bedreigen. Het is aan ons om die sukkelaars een plekje te geven in het dichtbevolkte Vlaanderen van de toekomst".
Premier Michel bij de herdenking van de aanslagen: "Dit is geen oorlog tussen het westen en de Islam. We zullen alles doen om de terroristen te stoppen. Dat is een moeilijk gevecht, een gevecht dat lang zal duren. We zullen tegenslagen ondervinden, maar ook succes. En ik heb er alle vertrouwen in dat we zullen winnen. Het maakt niet uit wie je bent, van wie je houdt, wat je religie is. We zijn allemaal gelijk in dit gevecht, allemaal. Nous sommes ensemble. We zijn samen".
Blabla, wat heeft die man nu eigenlijk gezegd? Dat wij samen met de moslims moeten vechten tegen terroristen? Dat moslims gelijk zijn aan ons? Dat zij onze evennaasten zijn? In een samenleving waarin iedereen gelijk is? Kletskoek!
Ik had van de premier eerder een woordje uitleg verwacht over de barbaarse streken van moslims en in naam van welke 'religie' zij bloedbaden aanrichten. En dat bij de terroristen nooit een Jef, Pier of Pol zitten. Ik had zo graag van de premier gehoord over hoe de moslimterroristen zich beroepen op de koran voor het plegen van hun achterlijke wreedheden.
Zijn wij écht allemaal gelijk, premier Michel? Uw toespraak hoort op het stort of in de allesbrander!