Het is
al een heel oud gebruik om palmpasenstokken te maken. Heel vroeger vierde men
het begin van de lente. Daarmee heeft de versiering van de palmpasenstok
waarschijnlijk eerst te maken gehad. Het broodhaantje was het symbool van de
overwinning van de zon op de duisternis (als het licht wordt kraait de
haan!). Toen de mensen christen werden, werd de palmpasenstok omgedoopt tot de
drager van symbolen voor wat er in de Goede Week gebeurde. Daarbij horen
verhalen over Jezus. Hier volgen kort een paar verhalen die met de palmpasenstok
te maken hebben.
1 Bij
het groen waarmee we de stok versieren hoort een verhaal. Het is namelijk
symbool voor de palmtakken van palmpasen. Op palmpasen reed Jezus op een ezeltje
Jeruzalem binnen. De mensen dachten: nu gaat het gebeuren. Jezus wordt koning en
Hij zal de Romeinen verjagen. De mensen riepen: Hosanna en juichten Hem toe met
palmtakken. Het zou heel anders aflopen. Nog geen week later riepen ze: Kruisig
Hem.
2 Een krans verbeeldt dat Jezus
koning is.
3 Bij
het broodhaantje hoort ook een verhaal. Toen Jezus gevangen genomen was,
vluchtten zijn vrienden. Petrus, één van zijn vrienden, volgde Hem op afstand.
Enkele mensen vroegen hem: Jij hoorde toch ook bij die Jezus? Petrus antwoordde
toen tot drie maal toe: Ik??? Welnee, ik ken die man niet! En toen kraaide de
haan. En Petrus herinnerde zich dat Jezus gezegd had dat dit zou gebeuren. En
Petrus vluchtte verdrietig weg. Het haantje is van brood. Dat is ook een symbool
voor het brood van het laatste avondmaal dat Jezus samen met zijn vrienden
vierde. 4 Het kruis is symbool van het verhaal van Goede Vrijdag. Jezus is
gevangen genomen. Al zijn vrienden hebben Hem in de steek gelaten. Pilatus, de
stadhouder, vraagt aan de mensen wat er met Jezus gedaan moet worden. Alle
mensen roepen: Kruisig Hem! Zo wordt Jezus als misdadiger gekruisigd. 6 MAAR
DIT IS NIET HET EINDE! Het kruis wordt versierd. We hangen er eitjes aan
en versieringen. Symbolen voor nieuw leven. Het wordt Pasen! Jezus staat op,
zijn verhaal gaat verder, net zoals in de natuur ieder jaar in de lente alles
opnieuw gaat groeien.
Springen, duiken, glijden, klimmen, ... Het kon allemaal deze namiddag in het zwembad. Wees maar zeker dat we goed zullen slapen vannacht ... Bekijk alle foto's in het webalbum: Klik hier.
Kort nog enkele berichtjes! Niet zoveel, want door het prachtige weer hebben ze liever buiten gespeeld op het speelplein!
We hebben een toneel gespeeld, dat was heel leuk! Juf Carine heeft haar ook verkleed. groetjes, Andres.
Vandaag zijn we naar Sea Life geweest en we moesten een halfuurtje met de tram rijden en dan zijn we buiten gaan spelen! groetjes, Hannes.
Wij zijn vandaag naar Sea-Life geweest en het was heel leuk. Met de juffrouwen en meesters is het hier heel leuk! Groetjes, Britt.
Hoe gaat het met de dieren? Het is hier héél tof!!! Groetjes, Jochen.
Vandaag was het weer een leuke dag. Ik vond Sea-Life het leukst! groetjes, Noah.
Liefste mama en papa, ik vind het heel leuk en tof. Er is vanalles te doen en het is mooi, want de zee is mooi en de duinen. Daaag! ps: ik slaap bij Rhune en Naime! Groetjes, Jolien.
Dag mama en papa, we zijn eerst naar een garnaalvisser geweest, dan zijn we naar Sea-Life geweest en dan hebben we gegeten en dan geslapen. Groetjes!
Dag mama, papa en broer. Ik heb het naar mijn zin! Tot morgen! Groetjes, Merel.
Dag mama, het is hier heel leuk! Ik slaap bij Emma, Irene en Britt. Tot woensdag! Groetjes, Amber D.
Dag mama en papa, het is superleuk! Ik slaap bij Lauren en Ine in blok oranje. We hebben al superveel gespeeld. Groetjes, Fleur!
Dag beste mama en papa, vandaag hebben we een spel gespeeld. Het was een heel leuk spel. Van Yaron, ik mis je.
Dag mama en papa, het is hier super leuk. Ik slaap bij Ine en Fleur in stapelbedden in een L. Het is hier lekker eten! Het is hier mooi weer hoor. Daaaaag Lauren.
Het was vanochtend leuk, want we mochten ergens naartoe, maar ik verklap het nog niet. Ik vind het hier zeer tof. Dag mama! Yaron
Dag mama en papa, het is hier supertof. We hebben dingen bezocht, daar weet je meer over in het algemeen bericht. Hoe is het met Laika? Groetjes, Arne en alle andere kinderen van mijn kamer.
Dag ma en pa. Vandaag was het heel leuk. We hebben een spel gespeeld. We slapen samen met Carolien en Amber. Ik mis je een beetje, maar 't valt goed mee. Het is heel tof! Xhejlane
Liefste mama, ik mis je en papa. Ik vind het hier super leuk. We doen al hele coole activiteiten. Het is super lekker het eten. mijn lievelingseten zit er tussen. Groetjes Yasin
We zijn in de avond naar de zee gan sluipen met juffen en de kinderen. Het was heel leuk en dan mochten we tekenen over de zee en een elfje schrijven. Vele groetjes, Naime
We zijn vandaag naar de Ijzermonding geweest. We hebben de nepburgemeester (juf Katrien) geholpen door het gebiedenspel te spelen. We hebben ook ons eigen avondmaal gemaakt. Nu afwachten of het lekker is! Ps: Ik slaap bij Joey, Arne en Gilles. Joepieeeeee!!!! Groetjes Timon
Het was vandaag heel leuk. om 16u30 waren we terug van de duinen. We hebben een spel gespeeld. Het was echt superleuk! Groetjes, Amber Mistiaen
Lieve mama en papa, ik slaap bij Lauren en Fleur. De zeeklas is totn u toe super leuk! Ik slaap vanboven. Doe de groetjes aan de broers, Ine B.
Het was heel leuk, eerst hebben we ontbeten. Dan zijn we met de tram weggeweest. Groetjes, Rhune
Hallo mama, papa en zus. Ik zin in de kamer met Gilles, Arne en Timon. Groetjes van Joey. Ps: Hoe is het met Kitty en Snief?
We zijn goed en wel aangekomen. Het was super. Ik slaap bij Yentl en Enya. We zijn ook al naar de zee geweest. Dan hebben we een spel gespeeld bij de zee. Groetjes, Belle
We werden opgeroepen met ons zeeklaslied, en een goeie goeiemorgen! Die dag en de andere dagen die nog komen zal ik nooit vergeten. Deze dagen zijn super leuk en allerlei leuke spelletjes spelen we! Groetjes, Tine D.
Liefste mama en papa, hier is het leuk. We zijn vandaag naar Nieuwpoort geweest. Daar was het supertof. Wij gaan vandaag garnalen eten. We hebben ook een zeeklassenbandje gemaakt. groetjes, Eray
Dag mama en papa, het was superleuk. Ik vond het leuk toen mama er was! Ik slaap in een supermooie kamer. Ik slaap bij Tine, Lise en Flore. We hebben een superleuk speelplein! Groetjes Ine D.
Liefste mama en papa, het is heel leuk op zeeklassen. Ik slaap bij Enya en Belle. Ik slaap ook in een stapelbed. Ik lig bovenaan. Groetjes, Yentl.
We zijn naar de Ijzermonding geweest. Dat is een natuurreservaat. Ik heb er geen spijt van dat ik ben meegegaan! Ik vind het heel leuk. Tot woensdag! Groetjes, Enya
Ziezo, dat waren de berichtjes van de kinderen! Morgen komen andere kinderen aan het woord.
Wat de juffen ook even willen vertellen: Het is het allereerste jaar dat de kinderen na 10 minuten allemaal superflink aan het slapen waren. Een dikke pluim aan hen!
's Morgens werden we gewekt om 7 uur. Daarna namen we een stevig ontbijt (boterhammetjes!). Daarna zijn we op de tram gestapt op weg naar Nieuwpoort. Daar zijn we op de tram gestapt op weg naar YMCA (de halte). Daar hebben we een kijkje genomen in het natuurreservaat met een leuke gids. Dan gingen we naar een boot die ons hielp oversteken. Het was kort, maar leuk. Toen zijn we teruggekeerd naar ons bivakhuis. Dan ons middagmaal opeten! Het waren boterhammen met lekker beleg. Toen waren we in twee groepen verdeeld. De ene groep maakte eten klaar en daarna vriendschapsbandjes maken. De anderen speelden een superleuk spel met een paar leuke mensen van het oudercomité. Dan wisselden we om. We zijn heel erg benieuwd naar het improvisatietheater. We hebben natuurlijk ook al gedoucht. De anderen konden terwijl buiten spelen op het speelplein.
De kinderen van het tweede leerjaar boeiden de kleuters en kinderen van het eerste leerjaar met een echte verteltafel. We waren heel tevreden want de kinderen hadden goed geluisterd en gekeken en de juffen waren vol lof over al die talenten: voorlezen, uitbeelden, verkleden, knutselen, ...
Jullie kunnen gerust ook iets aan ons laten weten via de knop 'reageer', rechts onderaan het bericht. Als je daarop klikt, kom je op een scherm, waarbij je een berichtje kunt typen. Als we even een vrij moment hebben, worden enkele van die berichtjes voorgelezen aan de kinderen.
Straks ga ik naar de zee, wat een goed idee! Ik ga met de juf en de kinderen van de klas, ik wou dat ik er al was! We gaan naar Oostende naar Duin en Zee en heel het vierde leerjaar gaat mee. Ik hoop dat de zon schijnt, want de juffen hebben er veel voor voorbereid! Aan de vloedlijn liggen veel schelpen, en de juf heeft ook gezegd dat we elkaar moeten helpen. We gaan leuke dingen doen, en als we terugzijn geven we onze ouders een dikke zoen! Ik weet het was niet zo lang als ik het las, maar dit was toch met liefde gemaakt!
Op deze mooie lentedag gingen naar het groen plekske om de dieren op en rond het water te bekijken. We namen schepnetjes, potjes , bekkens en een identificatiekaart mee. We vonden niet zoveel waterdiertjes maar degene die we vonden konden we heel goed bestuderen.
Amai wat een werkweek in maart voor 4B
Er was van alles te beleven en te doen. Over walrussen, albatrossen en lemmings werd er verteld via een powerpoint.
Tekenaars konden hun hartje luchten met houtskool. Een grote John Deere fan , Iben, vertelde ons alles over tractoren en machines.
Het Meulebeeks landschap werd grondig en intens beleefd. Wat een rijkdom , wat een ervaringen.
Alleen werd alles overschaduwd door het grote busongeval... ook voor de slachtoffertjes van die ramp hadden we aandacht.
Met de boekenrups maakten de kinderen van het tweede leerjaar een uitstap in de wondere wereld van het boek. Boeken om dieren te tekenen, een prachtig geïllustreerd raadselboek over de woning van vele, soms wat vreemde dieren, zelf de tekstballonnetjes van een strip aanvullen, ... We deden het allemaal !
De verschrikkelijke gevolgen van het tragische busongeval nabij Sierre (Zwitserland) slaan de directeur, leerkrachten, leerlingen en het oudercomité van onze school met zeer grote ontzetting en verslagenheid. Het ernorme verlies en leed als gevolg van dit ongeval kunnen in geen woorden uitgedrukt worden. Wij betuigen ons intens medeleven met de ouders en families van alle slachtoffers, met het personeel en de kinderen van de Sint-Lambertusschool in Heverlee, basisschool 't Stekske in Lommel en het personeel van de busfirma Toptours.
Wij wensen hen
veel sterkte en hopen dat ze steun kunnen vinden bij elkaar en bij de
hulpverleners om deze loodzware beproeving door te komen. Op school werd vandaag een minuut stilte gehouden en in de klassen werd er met de kinderen gepraat.
Ouders die ook hun medeleven willen betuigen
kunnen dit via deze link van het VCOV (koepel ouderverenigingen): www.ouderbetrokkenheid.be.
In onze lessen Wero werken we rond "Oriënteren". Vandaag trokken we op speurtocht in onze gemeente. Met een kaart van Meulebeke en foto's van belangrijke plaatsen of gebouwen probeerden we onze gemeente wat beter te leren kennen. Hierbij nogmaals van harte bedankt aan de opa's en mama's die de kinderen daarbij schitterend hebben begeleid!
Op zaterdag 10 maart hadden we hier in Meulebeke de nationale Smurfendag
Vanaf 14u00 werden de kinderen verwelkomd door talloze smurfen op een kindernamiddag.
De kinderen genoten van een zeepbellenshow onder begeleiding van Pronto.
Na de show efkens bijpraten met een lekkere smurfenaperitief en een koekje...
Vervolgens werden de meer dan 100 kinderen verdeeld in groepen.
De kinderen deden mee aan een workshop met Pronto. Ze leerden hoe ze gigantisch grote bellen konden blazen Kregen ze ook de samenstelling van het bellenwater te horen? Of was dit beroepsgeheim????
Vraag het maar aan jullie kinderen.
Ook de smurfen deden mee (brilsmurf, lolsmurf, boerensmurf, smulsmurf, doktersmurf, potige smurf, sportsmurf, kleursmurf, en natuurlijk grote smurf.
Ze hadden voor de kinderen een parcours klaargemaakt in het genre van binnen de minuut: De kinderen konden gaan bowlen, sjoelbakken, zaklopen, met schoenen naar een tafel trappen, goochelen met balonnen, op een zwevend tapijt vliegen, enz enz. enz.
Om 17u00 was het afgelopen. Voor de meeste kinderen was dit veeeeeeeeeel te vroeg.
Ons project rond sprookjes is afgewerkt. De kinderen brachten heel wat sprookjesboeken mee en leerden zo enkele nieuwe sprookjes kennen. Tijdens het hoekenwerk speelden we een kwartetspel ,een ganzenbord en leerden we zelf een sprookje maken. We konden ook een puzzelen, sprookjes beluisteren , een peperkoekenhuisje en een toverspiegel maken.
Deze namiddag waren we met het tweede leerjaar c even in Afrika. We hebben echte namen van Afrikaanse steden gelezen, in lettergrepen verdeeld en dan hebben we die lettergrepen in een andere volgorde gezet. Op die manier hebben we nieuwe namen voor Afrikaanse steden verzonnen. Daarna hebben we geknutseld met foto's van halve Afrikaanse beelden en tijdschriften. De foto's met stukken van Afrikaanse beelden mochten we naar eigen fantasie aanvullen met onderdelen van mensen, dieren, ... Geniet je mee van de resultaten?
De kinderen van 4B hebben mooie kaarsen gemaakt. Ze hebben hard gewerkt om die kaarsen te maken.
Ondertussen mochten ze ook een lampje laten branden. Twee kinderen konden het lampje laten branden.De kinderen waren allemaal druk bezig. Enkelen moesten een tekst lezen en woorden zoeken met letters diegemengd waren. Het was een leuke namiddag techniek.
Op zondag 4 maart trokken 16 jongens en meisjes van de bovenbouw naar Ter Borcht om deel te nemen aan de veldloop, georganiseerd door de vrije sporters. De veldloop wass ook de zesde activiteit van de gemeentelijke schoolsportkalender. Het vierde en vijfde leerjaar legde een afstand van 825 meter af. De jongens van het zesde leerjaar legden een parcours af van 1700 meter. Proficiat aan alle deelnemers.
De start-to-run for kids is deze ochtend weer van start gedaan! Een heleboel kinderen waren van de partij. We speelden leuke spelletjes waarbij we veel hebben gelopen. Het was een leuke start. We zien het allen zitten om er weer volledig voor te gaan.
Ook de supporters (mama, papa, oma, opa, ...) zijn weer van de partij! Enkele mama's en papa's wagen zich ondertussen ook aan een looptochtje ...
In samenwerking met de gekende wijnhuizen Mario en Plaque § Muselet selecteerde de Sint-Amandusschool enkele knappe wijnen voor haar eerste wijnactie. Indien u van plan bent om 12 flessen of meer aan te kopen, bent u van harte welkom op onze eerste wijndegustatie. U kan nog inschrijven via mail: sint.amandus.school@scarlet.be