Binnenkort staat de teller van het bezoekersaantal aan onze blog op 200 000. We willen deze gelegenheid niet zomaar voorbij laten gaan en nodigen de 200 000ste bezoeker uit om zich te melden. Stuur ons een printscreen als bewijs. U wordt beloond met o.a. een foto naar keuze.
We maakten spinnensoep in de klas. Wat uien, tomaten,
bouillonblokjes, water,... en klaar was de soep. Nu nog de spinnetjes maken en
erbij voegen. Hmmm, lekker !
We
genieten echt van het herfstweer en maakten met de herfstbloemen uit de tuin een
herfststukje maar....
we
denken ook al aan de lente en planten heel wat lenteknolletjes in de bloembakken
op de speelplaats.We
kijken nu al uit naar die prachtige paaslelies, blauwe druifjes en tulpen
. 2A
Flonflon kreeg een nieuw pakje. Daan had een overall meegebracht om
Flonflon eens te verkleden. En of Flonflon het tof vond ! 't Was van een kleedje
nu eens naar een broekje...
Vandaag
kwamen we samen om de papa van Rune te herdenken. Alle klasgenootjes beloofden
om goed voor Rune te zorgen nu hij zijn papa zo hard moet missen. Het doet
deugd om ook in momenten van verdriet steun te vinden bij elkaar.
Zehra was het kind van de week. Ze had leuke foto's mee waarop ze staat als
een kleine peuter. We speelden een spelletje memory, bewonderden haar
computervaardigheden, beluisterden toffe Turkse muziek,... Zehra had ook haar
lievelingsknuffels en haar lievelingsrokje mee. Wat een fiere meid zeg !
Wij zijn Karen en Camille. Onze klas (6A) heeft een spinnententoonstelling georganiseerd. Wij hebben aan het vierde leerjaar meer verteld over de spinnen. Zij vonden het heel leuk en interessant. Onze klas vond het best spannend om eens les te geven, maar het was super!
Een landschap vertelt een verhaal. Het is als een boek
dat moet gelezen worden wil je dit verhaal kennen.
Met
een begeleider van de provinciale dienst voor natuur - en mileueducatie trokken we erop uit en leerden onze omgeving met een andere
kijker ontdekken.
We hadden deze week een jarige meid in onze klas. Nore mocht namelijk een
kaarsje meer uitblazen. En fier dat ze was... ! We wensen haar alvast een dikke
proficiat toe !
Vandaag hadden de kinderen van het vierde leerjaar een zweminstuif. Juf Ann had er veel werk in gestoken en het was echt een leuke voormiddag met heel leuke spelletjes! Zo moesten we zwemmen naar de overkant, een kledingstuk nemen en terugzwemmen of een andere oefening was dat we van de glijbaan met een bal moesten glijden en vanop de glijbaan proberen de bal in een goal te mikken, ... Echt een plezante voormiddag!
Bedankt aan juf Ann en aan de mama's die ons geholpen hebben!
We leerden uitvindingen kennen, met daarbij het jaartal waarin ze zijn uitgevonden. Deze jaartallen situeerden we op de eeuwenband. Het bleef niet enkel tot uitvindingen op papier. We gingen allemaal eens langs bij oma of opa en sprokkelden een heleboel oude uitvindingen bijeen! Deze uitvindingen hebben we in groepjes van drie onderzocht: Van welk materiaal zijn ze gemaakt? Is het stevig? Handig? Is het mooi? Hoe hangt het aan elkaar? enz.
Er waren heel leuke voorwerpen bij: een superoud fototoestel, een oude telefoon, een nummerplaat van op een oude fiets, een superzwaar strijkijzer, ...
Op dinsdag 11 oktober zijn we op uitstap geweest naar Kortijk in teken van de Guldensporenslag. Tijdens de dag waren er 2 activiteiten: Op pad met de Holderdebolderkar en een museumbezoek. Op de Holderdeboldertocht maakten we een tocht door Kortrijk verkleed als ridder. We namen een kar mee vol met luikjes waarin opdrachten zaten. Met een plannetje trokken we door de stad en losten we verschillende opdrachten op. Op het einde van de tocht moesten alle opdrachten vervuld zijn want we kregen een beloning... De 2e activiteit vond plaats in het museum. Daar zagen we eerst een film over de Guldensporenslag. Daarna gingen we met de luistergids en wat werkblaadjes per 2 op pad door het museum. We leerden veel bij op een leuke manier. Als beloning voor deze dag werden we tot ridder of jonkvrouw geslagen. Dat werd gedaan met een echt zwaard! Een hele leuke uitstap dus!
Tijdens het hoekenwerk deden we allerlei leuke spelletjes rond rekenen,
lezen, wero. We speelden in groepjes van 4 of maakten individuele opdrachten.
Dankzij een doorschuifsysteem konden we eens van alle spelletjes
proeven...
Nore was deze week het kind van de week. Ze had leuke speeltjes mee, haar
lievelingsknuffel en haar balletpop. Ze was heel enthousiast om over dit alles
te vertellen...
"Vijf voor twaalf" is een muziektheatershow voor de basisschool, met actieve participatie door de kinderen. Thema's als water, verkeer, afval, energie en natuur worden op een originele wijze door drie acteurs/muzikanten op de planken gezet en resulteren in een apotheose rond het MOS-lied dat allen kunnen meezingen.
In de les Franse taalinitiatie hebben we het over 'la planète Potiron' of 'de Pompoenplaneet'. Op de Pompoenplaneet is alles en iedereen oranje. De leerlingen van klas 4C maakten in groepjes zo'n planeet na. Er leven rare en gekke mannen, vrouwen, jongens, meisjes, honden, katten en vele andere dieren maar ze zijn allemaal oranje. Hier zie je enkele resultaten. Op 'la planète Tomate' is alles en iedereen rood, ... .
In het vierde leerjaar B wordt zowat van alles gedaan: rekenen, taal, knutselen maar vooral ook bewegen. Zwemmen is een sport bij uitstek om heel wat spieren te laten bewegen en dat onder de leiding van juf An. Zwemmen is ook durf en vertrouwen. Zelfs bange kinderen overwinnen hun angst...waar een wil is, is een weg.
We trokken met een fris herfstzonnetje, laarzen, kleurenkaart
en plastiekzak naar het bos. De kinderen genoten echt van de omgeving
en we zagen zelfs een echte pauw van op een korte afstand.
We zijn 6A. We hebben een fietstocht gemaakt rond het thema reliëf. Het was soms lastig, maar we zijn er toch door geraakt. We hebben geleerd om reliëfkaarten en straatkaarten af te lezen. Het was supertof!
In de godsdienstles hebben we het over mensen met
beperkingen, welke mogelijkheden ze hebben en hoe wij hen kunnen helpen. Door
allerlei proefjes proberen we ons in te leven in hun situatie. Vandaag werkten
onze handen niet en toch gingen we tekenen. Kijk maar! Het was niet gemakkelijk
maar als je goed kijkt zie je wel wat we tekenden: een huis met een bloem
ernaast, een stralende zon aan de hemel en een voorbijvliegende
vogel.
In het derde leerjaar werken we aan het project "Afval". We leerden
zelf een verpakkingsdoos maken. Eerst maakten we het ontwerp en daarop brachten
we allerhande informatie aan. We vouwden de doos en plakten deze toe. We
zijn fier op onze werkjes!
Na ons bezoek aan de fruitwinkel versierden we in groepjes een
fruittaart. Het versnijden van het fruit was een hele opgave maar de
resultaten waren verbluffend. Terwijl enkele groepjes aan hun taart
werkten konden de andere kinderen aan de computer experimenteren op Tuxpaint
en net als de kunstenaar Archimboldo gezichten maken met fruit.
2C ging de kunstenaarstoer op, Fernand Léger
achterna. Deze keer gebeurde dat via een spel. Iedereen kreeg hetzelfde blanco
kunstwerk van F. L. en met 4 stiften en een dobbelsteen maakten we er een echt
kleurrijk kunstwerk van. We kozen een kleur, gooiden met de dobbelsteen en
kleurden willekeurig evenveel stukken als het aantal stippen op de dobbelsteen.
Dan namen we onze tweede kleurstift en deden hetzelfde. ... Zo speelden we
verder tot alle vakjes ingekleurd waren. Uiteindelijk kregen we 24 prachtige
verschillende kunstwerken. Zo zie je dat er in elk van ons een kunstenaar
zit.
Het wordt stilaan een jaarlijkse
traditie dat wij de leerkrachten van onze scholen op De dag van Leerkracht
trakteren op een lekker, gezond ontbijt.
Dat is een unieke manier om hen te
bedanken voor de inzet die zij elke dag tonen om het voor onze kinderen
aangenaam te maken op school.
Wij bieden hen dit jaar het ontbijt
aan in het splinternieuw restaurant. Dat is er niet alleen gekomen voor het
gemak van de directie of de juffen maar wel voor de kinderen. Dat is een teken
aan de wand dat deze school het belang van het kind op school centraal zet. Als
oudercomité kunnen wij dat alleen maar toejuichen.
Elk jaar mag ik uitleg geven aan de
ouders van de kleuters i.v.m. de werking van het oudercomité. Ieder jaar sta ik
versteld van de inspanningen die geleverd worden om het de kleuters zo
aangenaam mogelijk te maken.
Ook in de lagere school is dit zeker
het geval.
Dat toont aan wat zij echt
belangrijk vinden: de kinderen.
Wij vertegenwoordigen de ouders van
al die kinderen op deze school en daarom is het met heel veel plezier dat wij
hen vandaag verwennen met dit ontbijt. Smakelijk !
Maandag en dinsdag trokken we met ons klasje en de klas van juf Els naar Ter Borcht. Daar gingen 2 reuzeleuke sportdagen door ! En wat een geluk hadden we met het goede weer ! Na het sporten konden we buiten eten en nog wat genieten van het speelplein. Ook de spelletjes bij meester Niels waren leuk ! Spijtig dat dit zo vlug voorbij is !
Deze
namiddag gingen we op bezoek naar een afvalverwerkend bedrijf. Na een korte
inleiding mochten we de grote loods bezoeken waar de inhoud van PMD-zakken
gesorteerd wordt. Daarna bekeken we de afvalputten en de grote opslagruimte
voor papier en karton. Alle leerlingen zijn er nu vast van overtuigd dat
sorteren om daarna te kunnen recycleren heel belangrijk is om de natuur proper
te houden.
In de les techniek maakten we een vangbeker. We versierden onze beker met zelfgekozen patroontjes, maakten er een gaatje in, stopten er een touwtje in en knoopten er een blokje aan. En nu kwam de kunst : proberen het blokje in de beker te krijgen ! Als het touwtje te lang was, lukte het niet goed en moest het dus een beetje ingekort worden... Uitproberen dus maar wat het beste lukte... Een niet zo simpel klusje hoor !
MIDDAGKOFFERS Kinderen die op school blijven eten kunnen van 12.15 u tot 13.00 u kiezen uit een waaier van spelmateriaal. Allen samen zorgen ze voor het netjes ordenen van al het spelmateriaal. Met dit project leren de kinderen respect hebben voor het materiaal, ze leren samen spelen, samen opruimen. Samen dragen ze die verantwoordelijkheid.
SPELEMMERS Naast de middagkoffers zijn er ook 20 spelemmers. Deze verschijnen, bij groene vlag, om 10.10 u - 13.00 u en 14.55 u op de speelplaats. Ook hier zijn de kinderen zelf verantwoordelijk voor het project: het halen en terugbrengen van de emmers, noteren wanneer er iets stuk of te kort is, leren samen spelen, ...... Met dit project leren we de kinderen zinvol bezig zijn tijdens de vrije momenten op school.
De eerste schooldag was zeer boeiend. Ik ontmoette mijn vrienden op de speelplaats en ravotte heel veel. In het vijfde leerjaar is Frans ook nieuw. We leerden ons al voorstellen in deze nieuwe taal. Meester Geert vroeg ons om elke dag te oefenen en ik neem me voor om dat te doen !
Artuur Schietgat
FRANS
Frans is heel wat verschillende dingen. Bij Frans zingen we, lezen we en maken we veel oefeningen. We hebben al een viertal liedjes geleerd, waaronder het alfabet en en action . In 5C is Frans leren heel leuk.
WERO
Het WERO-thema waar we nu aan bezig zijn heet : Reis door de tijd. We hebben al de oudste tijden en de Oudheid geleerd. In de oudste tijden leer je over : vuurstenen, de eerste boeren, mammoeten enz. In de oudheid ging het over Grieken en Romeinen, over amphoras en heirbanen. We leren heel veel bij !
Lise Boldens
KNUTSELEN
We hebben in de klas een rotsschildering gemaakt en ook de eerste letter van onze voornaam in steen gezet, zoals de oermensen het vroeger deden. Maar het leukste was een Romeinse amphora boetseren. Dat was in klei !
Lieze Derhore
REGENBOOGMOMENT
Op vrijdag 2 september was er het eerste regenboogmoment. De klas van juf Martine bracht een verhaal over een jongen die een vriend zocht. En de tip van de maand was respect. We hebben opnieuw een leuk dansje geleerd van juf Carine van 4C op het liedje More to me van Kevin van Idool. Het was een zeer leuk regenboogmoment.
Marthe Casteele
MEDISCH ONDERZOEK
We mochten verschillende dingen meedoen bv. Spelletjes, PSP, een nintendo, een iPAD,... Maar dan kwam het minder leuke, het onderzoek zelf. De controle van ogen en oren bij de verpleegster ging nog wel, maar toen kwam het spuitje bij de dokter. Daarna gingen we terug naar school met de bus, waar we onze picknick opaten.
Lotte Vermaete
Groetjes van klas vijf C en tot onze volgende maandklapper in oktober !
Het was
heel leuk deze week want we konden op sportklas ! We speelden veel spelletjes
en we oefenden verder trefbal. Met het mooie weer konden we buiten onze
boterhammetjes opeten en op het speelplein spelen.