Het is al een heel oud gebruik om palmpasenstokken te maken. Heel vroeger vierde men het begin van de lente. Daarmee heeft de versiering van de palmpasenstok waarschijnlijk eerst te maken gehad. Het broodhaantje was het symbool van de overwinning van de zon op de duisternis (als het licht wordt kraait de haan!). Toen de mensen christen werden, werd de palmpasenstok omgedoopt tot de drager van symbolen voor wat er in de Goede Week gebeurde. Daarbij horen verhalen over Jezus. Hier volgen kort een paar verhalen die met de palmpasenstok te maken hebben.
1 Bij het groen waarmee we de stok versieren hoort een verhaal. Het is namelijk symbool voor de palmtakken van palmpasen. Op palmpasen reed Jezus op een ezeltje Jeruzalem binnen. De mensen dachten: nu gaat het gebeuren. Jezus wordt koning en Hij zal de Romeinen verjagen. De mensen riepen: Hosanna en juichten Hem toe met palmtakken. Het zou heel anders aflopen. Nog geen week later riepen ze: Kruisig Hem.
2 Een krans verbeeldt dat Jezus koning is.
3 Bij het broodhaantje hoort ook een verhaal. Toen Jezus gevangen genomen was, vluchtten zijn vrienden. Petrus, één van zijn vrienden, volgde Hem op afstand. Enkele mensen vroegen hem: Jij hoorde toch ook bij die Jezus? Petrus antwoordde toen tot drie maal toe: Ik??? Welnee, ik ken die man niet! En toen kraaide de haan. En Petrus herinnerde zich dat Jezus gezegd had dat dit zou gebeuren. En Petrus vluchtte verdrietig weg. Het haantje is van brood. Dat is ook een symbool voor het brood van het laatste avondmaal dat Jezus samen met zijn vrienden vierde. 4 Het kruis is symbool van het verhaal van Goede Vrijdag. Jezus is gevangen genomen. Al zijn vrienden hebben Hem in de steek gelaten. Pilatus, de stadhouder, vraagt aan de mensen wat er met Jezus gedaan moet worden. Alle mensen roepen: Kruisig Hem! Zo wordt Jezus als misdadiger gekruisigd. 6 MAAR DIT IS NIET HET EINDE! Het kruis wordt versierd. We hangen er eitjes aan en versieringen. Symbolen voor nieuw leven. Het wordt Pasen! Jezus staat op, zijn verhaal gaat verder, net zoals in de natuur ieder jaar in de lente alles opnieuw gaat groeien.
De kinderen van het tweede leerjaar beleefden deze namiddag dolle pret met Toeter, de snorkel. Als echte matrozen voerden ze een aantal estafetten uit en slaagden met glans ! Meer foto's vind je in het webal.
Deze morgen zijn we naar 't Groen Plekske geweest om de lenteveranderingen te bekijken. Er zat een grote kikker en er lag al veel kikkerdril in de vijver.
TE HUUR !? Neen. GRATISnestgelegenheid voor 60 vogelkoppeltjes !
Na Pasen start ons natuurproject 'de levensgemeenschap het bos' waarin onder meer de 'bosklassen' verweven zitten. Het vijfde leerjaar van de St.-Amandusschool kon alvast niet wachten op het project en wilde nu al de natuur een handje toesteken. In het kader van het MOS (= milieuzorg op school) waaraan we met gans de school serieus werk leveren, past het nestkastenproject wonderwel. Alle 60 leerlingen van het vijfde leerjaar timmerden voor het vogelvolkje een stevige nestkast. Straks vinden mezen, heggenmussen, winterkoninkjes,enz. opnieuw in alle tuinen van de leerlingen gratis nestgelegenheid. Ook in ons educatief schoolreservaatje 't Groen Plekske worden door de leerlingen een zestal nestkasten opgehangen. Door de bezoekende en nestelende vogeltjes te observeren zullen de leerlingen eens met andere ogen hun tuin en het schoolreservaat kunnen bewonderen. Straks komt de lente eraan! Aan jullie de keuze, lieve vogeltjes ! Gratis nestgelegenheid!
Na het seizoen wordt er net als vorige jaren een inventaris opgemaakt van de bewoonde nestkasten en de gegevens worden naar vzw 'De Torenvalk' doorgespeeld. Met dit eenvoudig project zal de vogelpopulatie in onze gemeente nog meer groeien.
De leerlingen van het vijfde leerjaar. De leerkrachten: Guido devolder, Geert D'haene, Nadine Tallieu en Lobke Devolder.
Donderdag waren er een aantal dieren te gast in onze klas. Kiara bracht Paulientje mee, een dwergpapegaai. Linde heeft een waterschildpad meegebracht en Ward bracht een klein visje mee. Lieze vond in de tuin een huisjesslak en die wou ze ook eens tonen aan haar klasgenootjes. In groepjes maakten we dan een spreekbeurt over die verschillende dieren en vrijdag mochten we onze werkjes voorstellen aan de klas.
Op vrijdagnamiddag trokken we met ons klasje naar de bibliotheek. Daar leerden we waar de boeken staan om in te lezen, waar we boeken kunnen vinden over heksen, dino’s, kastelen, boten, enzomeer. We speelden een heel leuk spel waarbij we boeken konden verdienen als we het juiste antwoord wisten of de opdracht correct oplosten. Het was heel leuk en interessant. Dank aan de mama van Esil die samen met ons deze namiddag doorbracht ! Tot ziens in de bib !
Deze middag stonden de leerlingen van 4A te popelen om te vertrekken naar O.C. Vondel. Daar werden ze verwacht door de schrijver met een naam als een klok: Marc de Bel. In het thema ‘Boeken’ hadden we al enkele van zijn bengelboeken zoals ‘Blinker, de zusjes Kriegel, de Boeboeks’ besproken en nu zouden we de man met de fantastische pen in het echt leren kennen! Deze middag mochten we genieten van zijn grappige, spannende, romantische verhalen, waarbij hij door geluidjes, beeldrijke taal en expressie, de fantasie van elke toehoorder prikkelde.
Meermaals werd er gegniffeld en vaak proestten we het uit door een grappige woordspeling.
Enkele weetjes:
Al mag de verpakking van deze schrijver al 54 jaar zijn, toch blijft zijn échte ik, een jongen van 11 jaar. Door een val uit de beukenboom op zijn voorhoofd, wordt zijn échte ik nooit ouder. Enkel de verpakking verandert.
Voor Marc de Bel als fulltime schrijver werkte, was hij (w)onderwijzer. Hij verklapte ons met beeld, klank en gebaren hoe hij de verhaaltjes voor zijn leerlingen van toen, elke week liet binnensijpelen.
Deze middag ontdekten we dat ‘Het ei van oom Trotter’ eigenlijk ook zo is ontstaan. De schrijver beweerde dat zijn eigen kinderen (4) en vrouw de eerste 100 exemplaren van dit boek bundelden met ko-pie-pie-pietjes. Uit een klein koffertje haalde hij zo’n eerste exemplaar tevoorschijn.
De naam ‘Blinker’ werd gevonden toen Marc de Bel toezicht hield op de speelplaats. Een meisje riep tijdens het knikkeren: “Wie schiet er op mijn blinker?” Net zoals die knikker, blinkt Blinker ook meer dan een gewone jongen.
De schrijver wil de boekenliefhebbers natuurlijk niet op hun honger laten zitten en werkt momenteel aan zijn 106de boek. We kregen reeds de titel te horen van een boek dat in oktober verschijnt: ‘Epinona’. We zagen zelfs het manuscript ervan. De teksten voor dit boek werden met de hand (manu) geschreven (script) op de witte zijde van bedrukte bladen, want de schrijver denkt aan het milieu. Epinona, zal zijn dikste boek worden met meer dan 400 bladzijden en het is dan ook niet verwonderlijk dat hij er anderhalf jaar aan schreef! Marc de Bel vroeg ons wat er in het jaar 50 voor Christus gebeurde in onze streken. Daarop antwoordde Lennert:‘Onze streken werden veroverd door de Romeinen.’Dit was meteen een hint over het nieuwste verhaal! Milanwilde weten waar het boek voorgesteld wordt aan het grote publiek. We kwamen alvast te weten dat de voorstelling gegeven zal worden in het Gallo-Romeins museum te Tongeren.
Enkele doordenkertjes en wat wijze raad:
Is het voor Marc de Bel moeilijk om een boek te schrijven?
“Het is zeer moeilijk voor mij om geenboek te schrijven.”
Alle boeken die hij schrijft, zijn als baby’s voor hem. Het is zeer moeilijk om er als ‘papa’ een lieveling uit te kiezen.
“Als iemand een zin schrijft, tegen zijn zin, dan krijg je tegenzin.”
Ikzelf schreef met heel veel zin dit verslagje over een schrijver, waar ik als kind veel bewondering voor had en nu nog voor heb.
De cocktail van spanning, romantiek en humor wordt ook door heel wat leerlingen uit 4A gesmaakt en enkelen kregen de kans om hun boek te laten signeren.
Vandaag waren de kinderen van het tweede leerjaar c aan de beurt om hun verteltafel te brengen voor de kinderen van de tweede en de derde kleuterklas. We waren heel tevreden want de kleuters hadden goed geluisterd en gekeken en de kleuterjuffen waren vol lof over al die talenten: voorlezen, uitbeelden, verkleden, knutselen, ...
Een paar weken geleden gingen de leerlingen van het vijfde leerjaar naar het toneel 'Jonkvrouw' gaan kijken. Daarbij maakten de leerlingen van 5C een stokpop. Vandaag hebben de leerlingen hieraan de laatste hand gelegd. En het mag gezegd worden ... de resultaten zijn prachtig! Elke leerling maakte een personage van het toneel.
Na de paasvakantie spelen de leerlingen in groepjes een fragment uit het toneeltje. Ik kijk er alvast naar uit!
Schooloverstijgend project: derde kleuter - vierde leerjaar c
Vraag het ook eens aan je juf om te helpen bij de kleutertjes, want dat is superleuk. Dus zeg het aan je juf en vlug !
Michiel Vancauwenberghe
Ik vond het leuk omdat de lijm super veel plakte en mijn kindje was super tof.
Seppe Claeys
Wij mochten naar de klas gaan bij juf Hilde van het derde kleuter. Wij mochten helpen knutselen bij de kindjes want ze kunnen dat nog niet goed.
Febe Bouvry
Kleutertjes helpen is super cool , mogen knutselen bij de kleutertjes is ook super tof en de kleutertjes zijn super leuk en grappig.
Lisa Vandendriessche
Bij de kleuters helpen is super want juf Hilde zei dat ze daar normaal 2 weken aan zitten en wij een 2 uurtjes en een half (om het paasei te beplakken). Zo, ik zou dit graag nog eens doen want mijn kindje kent mijn naam en ik de zijne (Ewoud).
Schooloverschrijdend project: derde kleuter - vierde leerjaar c
De kinderen van klas 4c werden uitgenodigd om de kinderen van de derde kleuterklas( klas juf Hilde) te helpen bij een knutselactiviteit.De vierdeklassers begeleidden de kleuters bij het opblazen van een ballon en het bekleven van de ballon met papier-maché.
De jongens en meisjes van het vierde leerjaar waren laaiend enthousiast.Ze voelden zich een echte meester of juf.En terecht… ze deden het uitstekend.Ze hielpen de kleinsten en verschaften uitleg en een helpende hand.
De kleuters werken de komende dagen hun kunstwerk af.Zij brengen ons in de week voor de paasvakantie een bezoekjezodat ze hun kunstwerkje even kunnen laten zien. We zien er al naar uit.
De kinderen, juffen en meester van het tweede leerjaar droomden deze voormiddag even weg en waanden zich een halfuurtje in Thailand. Maria - één van onze leesoma's - bracht een prachtige fotomontage op het smartboard van haar reis naar Thailand.
Eindelijk was het zover ! De kinderen van 2A brachten hun verteltafel in enkele kleuterklassen, het eerste en het tweede leerjaar. Het resultaat mocht gezien worden !
Het vijfde leerjaar mocht dit jaar Katie Velghe als schrijfster ontvangen. In de klas lazen de leerlingen enkele van haar boeken: Pepijn en het Duistere Parfum, Pepijn en het Wonderkabinet, Pepijn en de Doos der Deugden ... Katie Velghe vertelde eerst zelf over hoe zij is gestart met het schrijven van boeken. Daarna mochten wij haar enkele vragen stellen. Om te eindigen las ze twee fragmenten voor. Dit deed ze heel goed, want ze maakte vele leerlingen nieuwsgierig naar het vervolg ...!
Vorige week dinsdag waren er bij meester Lieven belangrijke mensen op bezoek. Meester Lieven heeft zich ingeschreven voor dé belangrijkste wedstrijd voor leerkrachten die van hun beroep het beste maken. Deze wedstrijd heet Koningin Paolawedstrijd voor het onderwijs. Daarvoor kwam er een jury langs met heel belangrijke mensen: de inspecteur-generaal, Jan Becaus (van het journaal op Eén), een hoofdman van De Post, ... !
Meester Lieven stelde zijn hele levenswerk voor aan de jury. Wat enorm veel is. Proficiat aan meester Lieven voor al zijn werk en alle energie die hij hier ingestoken heeft en nog altijd doet!
Daarna legden de leerlingen van 5C uit aan de mensen van de jury hoe ze gewerkt hebben met m@ke a Wiz, het vervolg op het project @ni en m@te.
Het tweede leerjaar trok deze morgen beurtelings naar tennisclub Bosterhout en kreeg er de smaak van het tennissen te pakken. Dank aan de lesgevers voor deze leuke, supertoffe initiatie !
Wij (klas 6A) hebben dinsdag 17 maart 2009 een jeugdboekenweek-fata morgana gehouden. We konden 5 sterren verdienen. De opdrachten waren van makkelijk naar moeilijk. Er waren vier groepen en we konden kiezen in welke groep. Het was echt heel leuk. Eén van de opdrachten was een tekst schrijven voor op de blog en daarom dit.
Op woensdag 11 maart namen 7 ploegen van ongeveer 9 kinderen deel aan de estafetteloop. De eerste zonnestralen deed iedereen nog sneller lopen. Zestig minuten liepen de kinderen in aflossing. Twee van onze ploegen behaalden de eerste plaats. Eén ploeg van het tweede en een ploeg van het zesde leerjaar. Een dikke proficiat aan alle lopers.
Naar aanleiding van de jeugdboekenweek gaat ook de klas van juf Heidi aan de slag met een prentenboek. Ze bouwen in groepjes een verteltafel op. Daarvoor maken ze een decor en knutselen ze de attributen. Daarna gaan ze naar verschillende klassen om het verhaal voor te lezen en uit te beelden.
Hallo wij de leerlingen van 4B, trokken met juf Katrien naar de bib. van Meulebeke om er een rondleiding te krijgen. We stelden vast dat er heel veel boeken en zeer veel soorten boeken zijn. We leerden ook een boek opzoeken met de computer door het intikken van een trefwoord of de naam van de auteur. Interessant was dat!
Bij een aangenaam lenteweertje gaven vele leerlingen van onze school het beste van zichzelf tijdens de veldloop op de grasvelden van Ter Borcht. Ook enkele dappere mama's en papa's trokken hun sportschoenen aan ...
Enkele sfeerbeelden uit ons hoekenwerk: een raket maken volgens plan, een collage met waterverf en zout, tekenen en schrijven over de dingen die ik doe op een schooldag, een weekkalender en jaarkalender samenstellen en een gezelschapsspel: race tegen de maanden.
Daarnaast speelden we ook nog een DVD-spelletje: ontdek de sterren. Marie bracht dit mee. We bekeken filmpjes over de zon, de maan en de sterren op de klascomputer, dachten na over een nare droom en keken in boeken over de tijd.
We hebben het genoegen u mee te delen dat u één van de winnaars bent van de grote Fun Cooking Chef wedstrijd.
U ontvangt volgende week uw prijs per post : 1 Fun Cooking Chef kit met 2 x Pannenkoek-mix van Dr. Oetker, 1 pot Nutella van 400 gr en 1 Multi-Crepe Party.
Hartelijk gefeliciteerd, Het Fun Cooking Chef Team
Dank aan iedereen die z'n steentje bijdroeg in het stemmen !
Op zondag 8 maart zijn we van start gegaan met de tweede uitgave van start-to-run for kids.
33 sportievelingen schreven zich in om 10 weken na elkaar op zondag een uurtje te trainen onder de leiding van Geert Muylle (gewezen trainer van o.a. Veerle De Jaeghere).
Op zondag 24 mei is er een test waarbij de leerlingen in 12 minuten een zo groot mogelijke afstand proberen af te leggen (Coopertest).
Bij onze eerste training viel het weer wat tegen, maar gelukkig konden we gebruik maken van de mooie sporthal van Ter Borcht.
De training was supertof ! Er zat heel veel afwisseling in.
Deze namiddag kwamen maar liefst 15 ouders/grootouders (zelfs een tante uit Kortemark) opdagen om de kinderen van het tweede leerjaar een sprookje te vertellen. Dit gebeurde in kleine groepjes van drie tot vier kinderen.
Daarna werden de verhalen via toneel, een knutselopdracht (een toverspiegel) en een quiz op het smartboard verwerkt. Dit gebeurde klasdoorbrekend in alle klassen van het tweede leerjaar.
Vrijdag was het weer zover, er was opnieuw een Regenboogmoment! Dit keer waren de leerlingen van juf Isabelle aan de beurt voor alweer een spetterend optreden! Proficiat! Juf Corinne zorgde ervoor dat we weer konden bewegen op de tonen van 'Komaan met dat lijf'. Sien en Maria haalden een waardentip terug van onder het stof: 'Soms is een nee, best oké!'
Deze week gingen de leerlingen van het vijfde en het zesde leerjaar naar het toneel 'Jonkvrouw' gaan kijken. Het was een zeer mooi toneel!
Het jaar 1361.
Marguerite van Male is veertien en een half. Ze is de erfgename van Vlaanderen. Ze droomt van een witte ridder die haar naar een kasteel in de wolken zal voeren. Maar de ridders die ze ontmoet zijn allemaal sufferds die niet bestand zijn tegen haar pittige karakter en haar opvliegende aard.
Op een dag beslist haar vader, met wie Marguerite een haat/liefde verhouding heeft,
Wij verkennen de tijd. Ook de planeten, de sterren en de ruimte komen aan bod.
Tijdens het hoekenwerk kunnen de kinderen kiezen tussen verschillende activiteiten zoals: koude en warme kleuren, in elkaar steken van een jaarkalender, een raket laten vliegen (techniek:luchtdruk),zelf een caleidoscoop maken (licht en spiegels),een sterrenhemel schilderen en bewerken met zout, lezen en snuffelen in boeken rond de ruimte. Iedereen was deze namiddag geboeid bezig met zijn keuzeactiviteit.
Vandaag hebben de leerlingen van 5C het gedicht 'Pas op schat, een bus!' van Annie M.G. Schmidt voorgedragen. De resultaten waren erg goed. De leerlingen gaven het beste van zichzelf!
Vandaag kregen alle leerlingen van 3C een geschenkje van het oudercomité. Ze hadden gemiddeld per leerling het meest pannenkoeken verkocht. Hartelijk dank aan iedereen die pannenkoeken heeft gekocht ! Ook een dankjewel aan de mensen van het oudercomité voor de leuke attentie. De kinderen waren er heel blij mee !
Vandaag was Cloclo weer te gast in alle klassen van het vierde leerjaar. Tijdens dit taalinitiatiemoment zongen de leerlingen nog eens het geleerde liedje 'Le zoo de Trololo'. Daarna tekende elke leerling een dier uit de zoo van Trololo met een gek kledingstuk. Samen bedachten de leerlingen een naam voor hun gekke zoo.
De leerlingen van het zesde leerjaar brachten vandaag een bezoek aan Edelweiss. Dit is een middelbare school in Ingelmunster. De leerlingen fietsten er naartoe onder begeleiding van de Morgenvrienden.
Voor de kinderen van klas 3A startte de week alvast heel goed. Ze kregen allemaal een geschenkje aangeboden door het oudercomité. Onze klas heeft het meest aantal kaarten voor de kaarting van het oudercomité verkocht (in vestiging 2). Zoals je kan zien op de foto zijn ze allen heel blij. Bedankt mensen van het oudercomité voor het geschenk en bedankt kinderen, ouders, familie en sympathisanten voor het kopen van de kaarten!