Wij, de leerlingen van 4B trokken op pad voor de les verkeer. We keken vooral naar borden en markeringen. We mochten ook kijken als er mensen waren die onveilig bezig waren. In 20 minuten zagen we 11 overtredingen (zie lijstje). We zagen voroal ook veel borden die ons vertelden dat we in de omgeving van een school kwamen. Het was erg leerrijk. Gelukkig zagen we ook veel goede dingen.
Jana, Merel en Amber
Lijstje van fouten in het verkeer, gezien tijdens onze uitstap - Voetganger liep op de boord van de stoep. - Autobestuurders droegen geen gordel. - Een voetganger steekt naast het zebrapad over. - Een autobestuurder rijdt en telefoneert tegelijkertijd. - Auto geparkeerd met 2 wielen op de stoep. - Een bestuurder toetert, zomaar. - Oversteken op het zebrapad maar zonder te kijken. - Een fietser fietste op het voetpad. - Een autobestuurder las de krant terwijl hij verder reed. - Een fiets parkeren voor de ingangsdeur van de winkel.
De juf deed er een stukje oasis in en wij versierden met takjes, blaadjes en bloemen. Met een prikkertje maakten we het deksel vast. Het leek wel een hoedje.
U ziet hier op de foto: Renée links, Margot rechts. Als je een werkje hebt in de klas, mag je ons altijd roepen. B.v. het bord afkuisen, vegen, bordenwissers uitkloppen.
Gisteravond zijn we met mevrouw Katty en enkele leerkrachten naar de bioscoop geweest. In de Cityscoop in Roeselare bekeken we de film Ben X van regisseur Nic Balthazar. Ben is een 17-jarige scholier. Hij is anders want hij heeft autisme. Daardoor leeft hij in zijn eigen wereld en reageert hij niet zoals anderen het van hem verwachten. Op school wordt hij erg veel gepest. Het loopt helemaal uit de hand als een van die pesterijen gefilmd wordt en op het internet verschijnt. De enige die het voor hem opneemt is het meisje waarmee hij online een computerspel speelt. Ben wil het spel en zijn leven beëindigen. Het meisje kan hem overtuigen om door te gaan Maar eerst moeten alle pestkoppen maar eens goed beseffen wat ze Ben allemaal aangedaan hebben. Marijke Pinoy, de actrice die de moeder van Ben speelt, gaf ook wat uitleg bij de film. Iedereen was achteraf erg onder de indruk.
We hebben in de klas een spinnententoonstelling mogen houden. Het was heel leuk. We mochten andere klassen uitnodigen om te komen kijken. We mochten dan uitleg geven aan die leerlingen over spinnen. We moesten ook zelf spinnen meedoen in een doosje. Er waren kinderen die een kruisspin meehadden. Er waren ook kinderen met een gewone hooiwagen. We kregen per groepje een plaatsje om onze tentoonstelling te houden. We moesten ook zelf dingen meedoen om onze tentoonstelling op te bouwen. Mevrouw de directrice heeft ook een momentje vrij kunnen maken om eventjes langs te komen. Andere leerkrachten zonder klas mochten ook niet ontbreken en waren er dus ook bij. Het was dus wel leuk om dat even te mogen uitproberen.
Vanuit de klas van juf Lobke (5C) werd gisterennamiddag meegedeeld dat er 'brand' was in haar klas. Mevrouw Nadine van het secretariaat gaf het alarmsignaal. Alle leerlingen en leerkrachten verlieten het gebouw. Alleen de logopedisten die op school waren kwamen niet allemaal naar buiten. De evacuatie verliep rustig maar trager dan vorig jaar. Nu duurde het 3 minuten en 30 seconden tot iedereen op de parking stond, vorig jaar was iedereen er al na 2 minuten en 47 seconden. De signalen zijn duidelijk te horen vanop de vijf plaatsen waar ze gegeven worden. Alleen in het restaurant hoor je het signaal niet. De leerlingen zijn het ook al gewoon. Ze weten wat er moet gebeuren als ze het signaal horen. In alle klassen waren de ramen dicht. Twee auto's en enkele fietsen belemmerden een beetje de doorgang onder het afdak.
De juf vroeg ons een spin mee te brengen naar school. We hebben de spin goed bestudeerd. Als je een spin laat vallen, maakt ze een draad en klimt ze langs die draad terug omhoog. Met mijn reuzespin durfde ik dit te tonen aan de klas!
Na de speeltijd van 15 uur liepen er vreemde individuen rond in het bewegingszaaltje: heksen, tovenaars, zombies en andere griezels. Brrrr... Ze beeldden griezelige versjes uit, spraken toverspreuken uit en speelden ook een echt halloweentoneeltje. Dit waren ...
Het was 15 uur, de eerste vergadering van de leerlingenraad. Meester Chris, mevrouw Katty, mevrouw Martine, meester Stefaan en nog 20 leerlingen: van elke klas twee, een jongen en een meisje. We hebben eerst en vooral besproken wanneer we de volgende keren gingen vergaderen. Dan ook nog hoe laat en ook nog een naam. Het gaat vanaf nu door op de donderdag om 13 uur en de naam blijft voorlopig leerlingenraad. De volgende keer is het op 15 november. We hebben al een paar dingen besproken, zoals misschien Lego in de speelemmer of dans in de middagkoffer. Ook komen er misschien luchtverfrissers in de toiletten. Ook andere dingen kwamen aan bod, maar niet alles werd goedgekeurd. Maar misschien komen er ook nog matten bij de dansemmer omdat er veel breakdancers zijn. Ik vond het zelf wel tof voor de eerste keer en ik verlang tot 15 november.
Lander Vanderbeke
Wie zitten er in de leerlingenraad? Maxine Verkinderen en Ruben Van Severen (4A), Zara Maddens en Emiel Van Severen (4B), Louise van Cleemput en Bastien Van Dorpe (4C), Renée Dewilde en Brecht Tieberghien (5A), Sarah Debouvere en Thijs Deceuninck (5B), Dagmar Kerkhove en Jens Penninck (5C), Sibylle Duyvejonck en Andreas Coudenys (6A), Stephanie Desmet en Neel Devos (6B), Fien Buyck en Jaron Roose (6C) en Marlies Ampe en Lander Vanderbeke (6D).
Vandaag zijn we naar Mivalti geweest. Het was zeer tof. Mijn mama werkt daar als opvoedster, zodat ik al een beetje wist wat er me te wachten stond. We werden in groepjes verdeeld en gingen naar de radio, ateliers en andere plaatsen. Bij de radio mochten we zelf de CD kiezen en bij het Lommer moesten we de was plooien. Spijtig dat we de dieren niet mochten voederen. De gehandicapte mensen die bij ons waren zijn heel tof. Ik voelde me meteen op mijn gemak. We mochten een video bekijken over de werking van Mivalti. De tijd ging snel voorbij en ik vond het jammer dat het tijd was om naar huis te gaan. Kortom, het was een leuke en interessante namiddag.
We zijn volop gestart een leefwereld te scheppen voor ani en mate. De eerste weken oefenden we wat op tux paint. Ook lieten we al eens onze vrienden (ani en mate) bewegen. We kijken uit naar het moment dat ani en mate hun wereldje mogen bewonen.
Op maandag 22 oktober bezochten we het gemeentehuis. Daar ontmoetten we de burgemeester en de schepenen. Wij stelden hen een heleboel vragen. Zo kwamen wij heel veel te weten over hoe onze gemeente wordt bestuurd. Ik vond het heel leuk omdat we vragen mochten stellen.
Bastien Van Dorpe, klas 4C
Ik vond het
- superleuk omdat ik een gedicht voorlas voor de burgemeester en de schepenen en een handje gaf aan ze allemaal. Emiel Ouhari
- leuk omdat we nu meer weten over hoe de gemeente wordt bestuurd of wat de burgemeester en de schepenen allemaal doen. Mustafa Sahan, Jonas Christiaens en Sofiane Belkadi
- superleuk omdat ik de burgemeester en de 6 schepenen ontmoet heb. Fleur Favorel
- boeiend omdat de gemeente Meulebeke een burgemeester en 6 schepenen heeft. Michiel Vandeweghe
- leuk omdat we vraagjes aan de burgemeester en aan de schepenen stelden en omdat ze er op geantwoord hebben, en de rondleiding. Febe Samyn, Jacob Verschaeve, Stijn Vande Sompele en Louise van Cleemput
- leuk omdat we bij de burgemeester en schepenen mochten zijn. Joke Van Nieuwenhuyse
- superleuk omdat we veel bijgeleerd hebben of veel te weten kwamen: Jarno Noppe, Ulrieke Vullers, Jordy Vanrapenbusch, Vital De Bruyne, Randy Devriese, Emelie Vermandele en Andries
Ik vond de rondleiding was saai. Maar de vraagjes vond ik leuk. Jitse Windels
Op vrijdag 19 oktober mochten we onze fietsen laten controleren door de politie. Per klas mochten we naar het afdak gaan op school. Daar stond de politie ons op te wachten om de controle uit te voeren. De politie en het oudercomité keek na wat er in orde was aan de fiets. Na de controle kregen we een kaart en daar stond aangeduid wat er eventueel niet in orde was. De remmen, de bel of reflectoren en nog veel andere dingen waar je moet op letten. Ikzelf vind de fietsencontrole goed want dan kan je pas gezien worden door de automobilisten. Hopelijk kunnen dan ook de fietsers veilig naar school komen en dat ze gezien worden. Dus laat je zien en zorg dat de fiets altijd in orde is.
De kinderen van het eerste leerjaar werken mee aan het project "@ni & m@te". We proberen een achtergrond te tekenen waar de tweeling kan wandelen en spelen. Dit doen we in het programma "Tux Paint". Iedere donderdag gaan we naar de computerklas.
Op dinsdag 16 oktober trokken we met onze klas naar het kastanjebos. Daar gingen we kijken, ruiken, voelen, proeven en luisteren naar de natuur. We voelden aan de boomschors en tekenden de structuur ervan met wasco op papier. We verzamelden allerlei dingen die niet in het bos thuishoorden. Het was een leuke namiddag !
Elke maandagnamiddag is er klasdoorbrekend hoekenwerk in het tweede leerjaar. In de keukenhoek maakten we gezonde toastjes klaar. We smeerden met verse kaas en belegden met kerstomaatjes.
In 3B hebben wij ons heel goed geamuseerd. We mochten ons inleven in het haarkappertje spelen.
We kregen van de hoofdkapper instructies hoe wij ( de jongens ) het haar van de meisjes moesten kappen. Het was niet eenvoudig om het haar te kammen . Het vergde heel wat geduld om leuke strikjes in de haren te maken! Toch waren er al heel goede kappers bij!
De meisjeskapsters mochten zich amuseren met gel. Alle jongens kregen een leuk gelkapsel.
Er zaten hele mooie resultaten tussen ! Hier waren al echte kappers aan het werk !
Vandaag mochten we op leerwandeling : we toerden de omgeving van de school af.
Per twee mochten we de weg en de belangrijke gebouwen aanduiden op het centrumkaartje van Meulebeke. We hebben het heel goed gedaan, zegt de juf!
Nadien hebben we alles nog eens besproken in de klas.
Oh, wat jammer, daar heb je de bel al ! We zijn nog niet helemaal klaar we vonden het spijtig! Maar morgen doen we weer verder ! Toch wel leuk hoor , dat oriënteren !
Proficiat aan alle deelnemers van de vakantiezoektocht en aan Hilde Devolder winnaar van de A-zoektocht. Een woordje van dank aan alle sponsors en medewerkers, in het bijzonder aan de organisatoren meester Guido en meester Stefaan en de leden van de milieuwerkgroep.
'Wie dacht dat mode enkel voorbehouden was voor grote steden als Parijs en Milaan, heeft het lelijk mis. Ook in het tweede leerjaar van Meulebeke hielden de kinderen een modeshow. De leerlingen showden vol overgave de nieuwste creaties terwijl een klasgenootje ons uitgebreid beschreef hoe ze eruitzagen. Van Dracula tot Belle Perez, iedereen was aanwezig. Dirk Bikkemberghs en Nicky Vankets zijn gewaarschuwd, de volgende generatie modeontwerpers en modellen zijn ijzersterk!'
De klas van juf Lobke (5C) stond er! De toneelstukken van 'het verjaardagsfeest' en 'het klasgebeuren' waren een voorbeeld van hoe een 'pauw' en een 'wasbeer' zich gedragen. De pauw, zo fier als een gieter, en de wasbeer die opkijkt. Het axenlied dat elk regenboogmoment wordt gezongen op de melodie van ''k Zag twee beren':
'k Zag twee pauwen staarten showen, oh, dat was een wonder. Al die veren, mooie kleren, die ze zo erg mooi bewond'ren. Hihihi, hahaha, 'k stond er bij en ik keek er naar... 'k Zag twee wasberen feliciteren, oh, dat was een wonder. Complimenten en presentjes, met een mooie strik er ro-ond. Hihihi, hahaha, 'k stond er bij en ik keek er naar...
Eerst moesten we kleren aandoen voor de hygiëne. Dan hebben we onze handen moeten wassen en ontsmetten. We hebben een appelflap en een lekkere pizza gemaakt. De kok was leuk. We hebben ook een fruitbrochette gemaakt, een glas grenadine met suiker versierd en dan een soort cocktail er in gedaan. Dan hebben we nog hapjes gemaakt. Dat was allemaal lekker. Ik vond het héél interessant, tof en leuk. Ik vond het geweldig dat we dat eens konden doen.
Meester Lieven, onze ICT-coördinator, behaalde in Italië de eerste prijs op wereldniveau in de categorie "- 10 jarigen". Je ziet hem hier op de foto met Alfonso Molina, organisator van de wedstrijd en tevens professor in Engeland. Meester Lieven kreeg een beeldje dat een legende uitbeeldt, nl. Remus en Romulus: een wolvin met twee zogende kinderen. Het beeldje symboliseert het ontstaan van Rome.
In de klas leerden we over verschillende soorten fruit. Daarna mochten we ook fruit proeven en bakten we 2 lekkere fruittaarten : een appeltaart in de microgolf en een perentaart in de gewone oven. En smullen dat we deden achteraf ...met die 20 kleine bakkertjes gingen de taarten nog niet te lang mee !
Vandaag had iedereen zijn stapschoenen uit de kast gehaald voor de jaarlijkse wandeltocht langs Meulebeekse wegen. Het tweede leerjaar volgde dit traject: Bonestraat - Meentakstraat - O.L.Vrouwstraat - Steenstraat - Ter Borcht. Dit was goed voor 7 km. Voor we de terugweg naar school aanvatten, hielden we een korte pauze op het speelplein.
Vrijdagnamiddag moesten we stemmen voor de klassenraad. Dat ging zo in zijn werk. Eerst vroeg de meester wie daaraan wou meedoen. Iedereen stak zn hand op. Maar uiteindelijk mochten er maar vijf meedoen: 3 jongens en 2 meisjes. We moesten een top 5 maken van de jongens en een top 5 van de meisjes. En toen was het zo ver. De meester schreef de uitslagen op het bord. Uiteindelijk waren het Lander, August, Dylan, Ellen en Marlies. Er mogen er twee van in de schoolraad zitten. Wie zal dat zijn?
Vorige week vrijdag was het de Dag van de Leerkracht. Het oudercomité deelde s morgens op de speelplaats potjes bloemen uit voor alle juffen en meesters. We klapten allemaal luid in onze handen. Maar we hadden ook aandacht voor de kinderen uit arme landen. Zij kunnen soms niet naar school gaan. Iedereen die een bel kon meebrengen had die mee naar school. Om 15 uur lieten we al de bellen rinkelen. De actie kreeg als naam: Savedby the bell.
Op de internationale dag van de leerkracht mochten wij om drie uur bellen voor alle juffen en meesters over de hele wereld maar ook voor het recht op onderwijs voor iedereen. Vele kinderen brachten zelf een bel mee.