Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
06-08-2009
Janeolive met pompoen
Dag
Janeolive
Je komt met een verrassende opname uit de hoek. Originaliteit kan een heel
sterk punt zijn, en niet alleen in de fotografie. Mijn eerste reactie was er dus
eentje van aangename verbazing. De prachtige convergerende lijnen van de
pompoen heb je mooi gecontrasteerd met de vierkante lijnen van de tegelvloer.
In de kleuren heb je iets vergelijkbaars gedaan: het oranje komt mooi uit op
het zacht blauwgrijze van de tegels. Kortom:een bijzonder geslaagde inzending.
De suggesties bij deze foto zijn daarom slechts aanvullend. Mijn eigen voorkeur
zou zijn om de pompoen wat meer ruimte te geven en ietsje minder centraal te
plaatsen in het beeld. Verder heb ik in Photoshop even naar de levels gekeken
en gezien dat er een kleine aanpassing mogelijk is waardoor de foto wat sprekender
wordt. En als laatste heb ik verder geborduurd op jouw lijnenspel. Ik merk
namelijk dat je de onderste rechte lijn mooi recht gezet hebt. Omdat het heel
lastig is om een foto te maken recht boven de pompoen zonder met je voeten zelf
in beeld te komen, lopen de andere lijnen van de tegelvloer scheef weg. Alhoewel
dat dus bijna niet te voorkomen is, kunnen we dit achteraf wel corrigeren. In
de bewerkte foto staan ook alle lijnen van de tegels netjes recht.
Ik zie graag een inzending van minstens dezelfde kwaliteit tegemoet, dit keer
liefst uit de vrije natuur.
Dushi
Dag
Kilyti,
Over het beslist originele standpunt kan ik geen goed oordeel vormen, ofschoon ik het
persoonlijk sterk naar boven gericht vind. Wellicht wilde je zo een scherpe punt
bewerkstelligen. Kennelijkheb ik iets
met vertikale lijnen, want ook deze foto heb ik nog een tikje rechter
gezet.
In de oorspronkelijke foto waren er twee zaken waar ik een kleine aanpassing
bij wilde aanbrengen. De eerste aanpassing betrof de boompartij op het dak die
ik de strakke lijn van het gebouw hinderlijk vond onderbreken. Dat groen heb ik
dus weggepoetst. Overigens was de lucht al heel kaal en kostte het me weinig
moeite om er egaal wit van te maken. De tweede aanpassing betrof het grijze
karakter van de foto. Juist om de struktuur meer accent te geven, heb ik de contrasten
verhoogd. Uiteraard is dit een persoonlijke smaak,maaar ik vond het beter passen in deze
lessenreeks over Ritme& Struktuur. En ook hier geldt: een naam in de foto
bij deze lessen kan de aandacht onnodig afleiden. Kilyti, laat met een volgende
inzending maar eens zien wat je nog meer in huis hebt voor deze lessen!
Dushi
Dag Janeolive,
Opnieuw ben ik heel blij met de uitleg die je geeft. Zo zie ik dat er goed
nagedacht wordt bij het nemen van een foto. Dit is echt belangrijk. Je
probeertrekening te houden met dingen
die je in eerdere lessen geleerd hebt.Wat deze reeksbetreft, zie ik
niet alleen een muur, maar ook een rijtje fraaie boompjes. Dat is dus een
uitstekende basis. Toch heb ik nog even kritisch gekeken en het eerste wat me
opviel, is dat niet alles goed recht stond. Dat heb ik een beetje
gecorrigeerd.Probeer op dit soort zaken
te letten, want met rechte lijnen (denk aar aan de horizon van de zee) wordt
een scheve lijn gauw storend. Gelukkig is het niet zo moeilijk om de foto een
paar graden te draaien. En een kleine tip hierbij; voor inzendingen als deze
vind ik het niet erg als je je naam niet groot in de foto zet. Ik zou het
jammer vinden om omwille van de uitsnede, dwars door je naam te moeten gaan.
Na het aanpassen van de uitsnede, heb ik mijn fotoprogramma op Auto gezet en
die maakte de opname ietsje contrastrijker. Daar was ik het wel mee eens, want
het ritme wordt nu nog duidelijker. Ook heb ik de foto een tikje meer
vibrance gegeven om de stammen van de boompjes wat levendiger te maken en het
contrast tussen dode muur en levende natuur te accentueren. Je bent beslist op
de goede weg. En met alle plezier zie ik een volgende inzending tegemoet.
Dushi
Dag Kilyti,
Je uitleg bij de foto vind ik heel verhelderend. Op deze manier is voor
iedereen goed zichtbaar waarom je de foto op deze manier genomen (en
gespiegeld) hebt. Je hebt een laag standpunt gekozen waardoor benadrukt wordt
dat de prachtige stammen echt uit de grond omhoog rijzen. Het ritme van drie,
een onderbreking en dan weer een vervolg, is heel goed uitgekozen en naast het
licht dat bij de stronk door de takken schijnt, draagt dit bij aan een goede
compo. Meer bomen frontaal benaderen zal vermoedelijk niet mogelijk zijn op
deze weg, tenzij je een groothoek hebt die nog verder rijkt dan de gebruikte 14
mm.
Er is slechts één punt waar ik het niet met je eens ben. Namelijk dat de andere
foto van de rij bomen saai zou zijn. De wrattenen de basten komen daar heel mooi uit, omdat
het licht gunstiger valt. Het zou zelfs de moeite waard zijn een volgende keer
de rij eens van de andere kant te benaderen, juist tegen het licht in, alhoewel
dat technisch een lastiger opgave is.
Met deze goede inzending ben je mij een belofte schuldig voor een volgende
foto, graag weer met een toelichting van dezelfde kwaliteit.
Dushi
Dag Janeolive,
Heel fijn dat je bij deze inzending een korte toelichting hebt gegeven. Je
geeft daarbij zelf al aan dat je perspectief ziet, terugkomende elementen,
structuur en rechte lijnen. Ik ben het helemaal met je eens. Je hebt het goed gezien.
Het is zelfs nog beter dan je verwoordt, want behalve rechte lijnen laat je
foto ook terugkerende golven zien. Dit is dus een foto die helemaal voldoet aan
de bedoeling van deze lessenreeks. Zelfs in een bijna zwart-witte uitvoering is
het lijnenspel aantrekkelijk. Door te werken met de groothoekstand (15mm) kon
je toch voor alle dakpannen voldoende scherpte bereiken met een redelijk open
diafragma (f. 5,0).
Je merkt dat ik een voorkeur heb voor een iets andere uitsnede. Ik heb dat met
name gedaan, omdat het randje onderaan storend werkt op het mooie ritme van de
andere lijnen.
Ik zie graag een even sterke volgende inzending tegemoet. Mogelijk met meer
kleuren?
Dushi
Dag Kilyti,
Hartelijk welkom bij deze lessenreeks. Je eerste inzending is een goed begin.
De voorgevel van een huis met een heel duidelijk lijnenspel. Speels asymetrisch
met een raampartij die eveneens bijdraagt aan een aantrekkelijke struktuur. Ik
heb daarom slechts wat minimale aanpassingen gemaakt aan je foto. Allereerst
heb ik de lijnen netjes recht gezet, want het huis leunde een beetje
achterover, iets dat heel normaal is als de camera wat schuin omhoog wordt
gericht. Dat rechtzetten is gebeurd vias Photoshop (CTRL-A -> edit ->
transform -> distort). Als tweede heb ik links de de lamp weggehaald, omdat
de ronde vorm ervan niet terugkwam in de rest van de foto. Bovendien verdween
zo een deel van de hoge bomenpartij. En als laatste detail heb ik de donkere
ruiten van het raam een klein beetje opgelicht, omdat ook daar nog een mooi
patroon in te vinden is. Graag zie ik een volgende, net zo goede foto,
tegemoet. Je mag zelf een ander onderwerp kiezen.
O ja, ik wil niet alleen aan jou, maar aan alle cursisten vragen of men bij de
inzending een korte beschrijving wil geven waarom men juist dit gefotografeerd
heeft en wat men zelf goed vindt aan de ingezonden foto. Die toelichting is
geen voorwaarde, maar ik zou het erg op prijs stellen, omdat deze zelfreflectie
een hulp is op weg naar nog mooiere fotos.
Dushi
Dag Janeolive,
Met deze foto maak je het me niet gemakkelijk. Ik heb proberen te achterhalen
wat je met deze foto hebt willen uitdrukken. De relatie tussen dode stenen en
levende natuur? Eigenlijk weet ik het niet goed. En dan is een beoordeling
minder eenvoudig.
Ritme wordt wel omschreven als periodieke
wisseling in een beweging of verschijnsel. Dat wil zeggen dat lijnen of
vormen terug moeten komen. Struktuur heeft te maken met rangschikking. Juist die rangschikking of die periodieke opeenvolging
vind ik niet zo sterk naar voren komen in de foto die je nu inzendt. Ik heb
geprobeerd eens wat lijnen te accentueren en wellicht zie je dat die vele
kanten opgaan en weinig overeenkomst of herhaling vertonen. Datzelfde had ik
ook kunnen doen met de hele en halve cirkels, die te zien zijn bij de stenen.
De groene takken op de voorgrondcompenseren dit helaas niet.
Ik zou het prettig vinden als je een nieuwe poging zou willen wagen. En... dit
geldt eigenlijk ook voor anderen die inzenden: probeer de volgende keer zelf
eens kort te omschrijven waarom je de foto juist op deze manier genomen hebt.
Zo kunnen we nog meer leren van elkaars zienswijze.
Dushi