Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
24-02-2010
Kijkhut met besneeuwd vlak
Het is heel prettig dat je rekening houdt met de suggesties
die ik probeer te geven. Maar iedere persoon is verschillend en op den duur ga
je steeds meer je eigen weg vinden in de vele (soms tegenstrijdige)
aanwijzingen die mensen je geven.
Ik kan veel waardering opbrengen voor het lijnenspel en de manier waarop je dat
in een compositie hebt samengevat. Simpel en doeltreffend. Ik vind alleen de
sneeuw wat grauw uitgevallen en heb daar een kleine correctie op aangebracht.
Al met al een heel goede afsluiting van deze reeks, Kijkhut. Proficiat! Ik geef
je vol vertrouwenin handen van Cijbra
met de reeks Dieptewerking.
Dushi
Wat
lijnenspel en verdeling van vlakken vind ik het een bijzonder mooie opname.
Daar valt weinig op af te dingen. Gewoon prachtig, ook in zijn compositie. Slechts
aan de rechterzijde de lijnen even netjes recht zetten, en klaar is kees.
Desondanks zit ik te genieten van je foto.
Wel denk ik dat vanuit hetzelfde standpunt en met dezelfde lens een nog mooiere
opname te maken is, want je bent inderdaad aardig aan het experimenteren
geweest, misschien wel een beetje teveel van het goede, al is experimenteren
een uitstekende manier om je camera beter te leren kennen.
Ik ga niet zeggen wat je moet doen, ik probeer uit te leggen wat ik zou doen
bij een opname als deze. Ieder heeft zijn persoonlijke voorkeuren, maar
misschien heb je er hier en daar iets aan.
Je witbalans heb je ingesteld op Cool
white fluorescent (koel wit TL-licht). Ik neem aan dat de foto gewoon buiten is
genomen en niet binnen in een kantoorruimte. In ieder geval is de foto daardoor
te blauw geworden.De automatische witbalans
werkt bij veel cameras heel goeden
zeker als je in RAW fotos maakt is er weinig reden om buiten snel te gaan
experimenteren.
Verder heb je gekozen voor handmatige belichting, de stand M. Er zijn mensen
die van mening zijn dat de werkelijk goede fotograaf alleen met deze stand
werkt. Ik deel die mening niet. Bij de stand M moet je zelf diafragma en ISO en
sluitertijd instellen en dan controleren of de belichting correct is. Als je
daarentegen bijvoorbeeld uitgaat van de stand A (voorkeur voor diafragma), is
het voldoende om ISO óf sluitertijd aan te passen en de camera doet de de derde
component en zorgt voor de goede belichting. Afwijken naar een donkerder of
lichtere foto kan uiteraard altijd met een belichtingscorrectie.Overigens lijkt me de belichting goed
ingesteld, dus ook dat heb je goed gedaan.Wel had ik bij een foto als niet gekozen voor de vrijwel maximale
lensopening. Een kleinere lensopening (groter getal van de gebruikte f/4) geeft
een betere scherptediepte. Kom je de volgende keer weer met zo een knaller?
Dushi
Dat het binnen vrij donker was, is te zien aan je
instellingen. Als je de foto vanaf statief genomen had, was een ISO-waarde van
1600 niet nodig geweest. Het is een heel statische foto, dus het had best
gekund. Door de grote lensopening, eveneens een gevolg om zonder statief
voldoende belichting te krijgen, is de zitting van de stoelwat onscherp. En rechts iets meer dan aan de
linkerkant, hetgeen ook geldt voor de rugleuning. De keuze voor het randje muur
is bewust gebeurd, al weet ik niet of ik hetzelfde gedaan zou hebben. Door de
grote lensopening ontbreekt ook daar de scherpte, terwijl er helemaal rechgts
nog enkele kleine vreemde plekjes te zien zijn.
De rugeuning zelf vormt het hoofdmotief en vertoont zeker struktuur, maar door
de fijnheid en veelheid van de gaatjes is het beeld niet sterk in zijn
uitdrukking. Graag bij de volgende inzending alle aandacht voor opmerkelijke
lijnen en vlakken, liefst in een harmonieuze samenhang.
Dushi
Een foto vol ritme en struktuur. Je hebt duidelijk gekozen
voor een zo symmetrisch mogelijke compositie. Ook vertoont de foto een grote
eenheid van toon en kleur. Het miniscule stukje lucht dat nog net te zien is,
doet daar niets aan af.Alles bij elkaar
een heel geslaagde opname, waarin hoogstens een spannend element aan
toegevoegd zou kunnen worden. Opnieuw de vraag of je voor de volgende keer met
iets anders wilt komen dan een bouwsel.
Dushi
Het is niet alleen de vraag of ik het goed vind, maar vooral
ook of je het zelf goed vindt. Daarom vraag ik of mensen aan willen geven
waarom ze voor deze foto en instellingen gekozen hebben. Fotografie is bewust
omgaan met een beeld dat je tegenkomt of schept.
Ik vind de foto buitengewoon verrassend na je eerdere inzendingen.Als ik van deze ajuin tranen in mijn ogen
krijg, zijn het tranen van vreugde. Simpel kan ook, of misschien wel juist,
heel goed zijn. Mooie ritmische cirkels waarbij de donkere randen een goed
contrast geven. Ik heb slechts twee kleine opmerkingen bij deze goede
inzending. Allereerst is een compositie met inachtneming van de regel van
derden vaak wat boeiender dan iets dat je heel centraal in het vlak plaatst. En
als tweede zou ik met een opname als deze beslist stoeien met diverse
belichtingen: strijklicht, van de ene kant, van onderaf, gewoon proberen en
kijken wat het oplevert.Ik ben
buitengewoon benieuwd naar je volgende inzendingen zorg dat het ritme eruit knalt!
Dushi