Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
30-10-2011
Glitter met trap
Je schrijft dat
je drie pogingen hebt gedaan. Dit is de derde en je bent er niet helemaal
tevreden over. Waarom dan niet een vierde poging gewaagd? Zeker, omdat een trap
geen gemakkelijk onderwerp is en het altijd de moeite waard is te blijven
zoeken naar het beste standpunt en moment.Bij deze foto noteer je dat het zonlicht je parten heeft gespeeld. Ik
ben zo vrij om met je van mening te verschillen. Ik vind het licht juist een
extra accent geven aan de foto. Daarom heb ik wat kleine bewerkingen uitgevoerd
om het mooie licht nog wat meer tot zijn recht te laten komen. Want ook dat is
onderdeel van de fotografie: de nabewerking van de gemaakte opname. In CS5 heb
je voldoende mogelijkheden tot je beschikking, al heb ik het hier gedaan met
Lightroom. Ritmische herhalingen zijn er beslist in de foto. De trapspijlen met
hun mooie licht- en schaduwzijde vallen heel erg op. Maar minstens zo mooi vind
ik de tredendie het oog vanzelf trekken
naar de deuren (op een sterk punt) die in het licht staan. De onderkant van de
treden die het licht vangen, en het verloop van de voorzijde van dezelfde
treden. Heel mooi vind ik dit. Voor de volgende keer gaan we buitenshuis de
vrije natuur in.
Dushi
Dit is zeker een verrassing. Heel goed dat je meerdere
opstellingen geprobeerd hebt. De eerdere pogingen kan ik niet beoordelen, maar
deze vind ik heel goed geworden. De afbeelding zit vol met een variatie aan
ritme. En de ogenschijnlijke chaotische struktuur levert toch een boeiend
geheel op. Als ik het goed heb, bezit je over een camera met een
uitklapschermpje. Dat geeft geweldige mogelijkheden tot interessante
standpunten, ook bij een stapeltje dobbelstenen. Ter afsluiting heb ik slechts
een enkele technische opmerking. De foto oogt niet gestoken scherp. Dat zou
kunnen komen door de sluitertijd van 1/50ste seconde. Ter afsluiting? Jazeker,
want met deze mooie foto ben je helemaal klaar om verder te gaan met de serie
Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Proficiat!
Dushi
De lessen zijn juist bedoeld zijn om fotos op een hoger
niveau te brengen. En als ik kijk naar je inzet en enthousiasme (helaas lukt
het niet alle cursisten om alle series lessen hier af te maken), twijfel ik er
niet aan dat het je steeds beter gaat lukken. Zo heb je bij deze inzending
uitstekend rekening gehouden met een rustige achtergrond. Daardoor gaat alle
aandacht naar de spijlen van het hekwerk. De ritmische herhaling zie ik niet
alleen in de spijlen zelf, maar ook in de herhaling van licht- en
schaduwzijdes. Door selektief gebruik te maken van scherp en onscherp, wordt de
aandacht op eenvoudige wijze naar het scherpste deel getrokken.
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien van een gevel van een gebouw.
Dushi
Potloden heb ik
al meer voorbij zien komen in deze reeks, maar nog nooit in zo een fraaie
opeenstapeling. Daar zul je best even mee bezig geweest zijn, lijkt me. Weet je
wat me het eerste opviel? De schuine uiteinden van de potloden die je zo
zorgvuldig als een piramide op elkaar gestapeld hebt.Net zo goed als je ook dit keer aandacht
hebtbesteed aan de achtergrond. Wat me
verder charmeert, is dat je zo goed toepast wat je in de vorige serie lessen
geleerd hebt. Even dacht ik om de foto horizontaal te spiegelen omdat dit meer
overeen lijkt te komen met de leesrichting die we gewend zijn, maar bij nader
inzien volg ik toch jouw beeldopbouw. Goed gezien dus, zoals ik ook waardeer
dat je zelf al meerdere invalshoeken bekeken hebt, maar je merkt wel, dat ik eveneens
zo precies mogelijk kijk of een foto verbeterpunten heeft. Met dit alles moet
ik afscheid van je nemen, want je bent ten volle geslaagd voor deze serie. Proficiat
en heel veel succes bij de serie Dieptewerkinn o.l.v. Cijbra.
Dushi
Je hebt onder moeilijke lichtomstandigheden moeten werken,
maar gelukkig kunnen onze moderne cameras veel aan. En die schermpjes . . . ik
heb er ook moeite mee en kan de fotos pas goed beoordelen als ik ze op het
scherm van mijn laptop zie. Wat de inzending betreft, bedoelde ik eigenlijk wat
verder weg dan de eigen tuin, maar dan had ik me maar nauwkeuriger moeten
uitdrukken. Hoe dan ook, wat je instuurt is zeker ook natuur. Omdat je zelf
aangeeft dat je goed gekeken hebt naar de plaats van de knoppen, heb ik die nog
een tikje meer accent gegeven en nog een enkele aanpassing gedaan. Wil dat
zeggen dat je foto niet goed is? Allerminst. Door het gekozen standpunt
vertoont jouw foto zowel een duidelijke struktuur alsook een cyclische
herhaling van de bladeren.Goed werk
dus, al geldt ook hier wellicht dat minder niet altijd slechter is. Voor de
volgende keer mag je helemaal zelf met iets bijzonder moois komen op het gebied
van R&S. Ik laat me graagverrassen!
Dushi
Wat valt me het meeste op? Is het de mooie ritmische
herhaling van de ramen, of wordt mijn oog toch nog eerder getrokken naar het
schitterende patroon van de bakstenen die tezamen de muur vormen? Hoe dan ook:
op meerdere manieren is een aantrekkelijke herhaling van elementen te zien. Wat
recht moet staan, staat netjes recht, dus ook daar is goed opgelet. Het
weer oogt wat grijzig, dus geen sprankelijk licht. De weersomstandigheden
hebben we nu eenmaal niet in de hand en voor een foto als deze is het ontbreken
van harde schaduwen eerder een pluspunt. Wat R&S betreft, heb ik geen
enkele kritiek. Of je ook het geleerde inzake de compositie hier goed in praktijk hebt
gebracht, mag je zelf beoordelen.
Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien met een of meer wielen als
hoofdonderwerp.
Dushi
De wereld zit vol verrassingen. Dit is een cursus voor
mensen die het nodige willen leren, en regelmatig zie ik inzendingen die mij
aangenaam verassen. Dit is er ook zo eentje. Ik vind het een heel leuk idee om
de ringen voor een spiegel te plaatsen. Daardoor ontstaat er een veel
aantrekkelijker compositie en wordt de ritmische herhaling een stuk krachtiger.
Uit je uitleg begrijp ik, dat je bewust gekozen hebt voor een groot diafragma.
Ik kan je helemaal volgen in je keuze. Een bijzondergeslaagde opname dus,
alhoewel ik de indruk heb dat de ringen een beetje naar links overhellen.
Ik wil dit afsluiten met een bescheiden tip. Alhoewel je nauwelijks last hebt
van overbelichting, vind ik persoonlijk de lichte delen iets te licht. In
Photoshop even naar de levels gaan (CTRL-L) en dan niet de hele foto lichter
maken, maar onder bij de Output Levels aan de rechterkant een héél klein beetje
naar binnen schuiven. Dat verzacht de allerlichtste delen.
Ga voor de volgende keer buitenshuis eens op zoek naar spijlen of buizen. Je
zult vast iets moois vinden.
Dushi
Heel vaak kan ik lovend zijn over een inzending, omdat de
cursist met een prima foto komt voor deze serie. Een andere keer moet ik
strenger zijn, want aan een zachte heelmeester heb je weinig, tenzij je niet
tegen kritiek kunt. Maar wie daar niet tegen kan, doet zeker niet mee aan deze
serie lessen. Je begrijpt het al: dit keer wat strenger. Niet vanwege de keuze
van je onderwerp, want die is uitstekend. Maar met name door het gekozen
standpunt is het toch een vrij rommelig geheel geworden, terwijl er zoveel meer
van te maken was geweest. De foto wordt een stuk beter als je erin slaagt voor
een rustiger achtergrond te zorgen. Alle aandacht komt dan op het wiel en de
spaken.
Daarom een enkele tip. Je hebt nu van boven schuin naar beneden gefotografeerd.
Dezelfde foto van beneden naar boven (kwestie van op de grond gaan liggen, of
de fiets op een verhoging zetten) levert al een heel ander beeld op waarbij
zonder veel moeite een rustiger achtergrond verkregen kan worden. De tweede tip
betreft de brandpuntsafstand. Terwijl je goed gekozen hebt voor een bijna volle
lensopening van f/3.2, levert dat toch een mooie scherptediepte op, omdat je
gekozen hebt voor een korte brandpuntsafstand van 11.4mm, hetgeen vergelijkbaar
is met 68mm op full frame cameras.De
hoge sluitertijd is in dit verband niet belangrijk. Als je zou kiezenvoor een langere brandpuntsafstand (meer
zoom), de afstand tot het wiel daarbij zo kort mogelijk houdt en de afstand
achter het wiel tot de achtergrond juist zo ruim mogelijk, dan ga je alle
aandacht vestigen op het fietswiel met de spaken.
Mag ik voor de volgende keer een foto zien met buizen of staven?
Dushi
Dit is een stukje
weg, dat een prachtige struktuur oplevert.Door goed gebruik te maken van het licht, worden ook de oneffenheden van
de afzonderlijke stenen goed zichtbaar.Het zou evengoed een deel van een siermuur kunnen zijn.Wat je nog had toe kunnen voegen, is een
klein voorwerp op een sterk punt, dat de
aandacht vraagt en het tweedimensionale doorbreekt, bijvoorbeeld een fietsbel
of iets anders dat je op straat zou kunnen vinden. Ik heb de foto een klein
beetje bewerkt, juist om de struktuur nog beter uit te laten komen. Alhoewel de
nabewerking buiten de lessen valt, is het toch een punt van aandacht als je
meer wilt halen uit je fotos.
Voor de volgende keer zie ik graag iets met buizen (driedimensionaal) dat je
buiten ergens tegen bent gekomen. Liever
een krachtige struktuur of eerder een ritmische herhaling? Je mag zelf je
voorkeur bepalen.
Dushi