201 dagen verwijderd van de 'grote dag'. Pedro heeft een 3-dagse fietstocht en zit nu ergens in het Maasmechelse...
De sponsormolen, althans de voorbereiding ervan, begint op gang te komen. De sponsortocht gekoppeld aan Pedro's fietstrip naar Compostela, ten voordele van het LCH-Fonds, dient voor het inzamelen van gelden ter ondersteuning van het onderzoekswerk van Prof. Dr. Stefaan Van Gool en zijn team in Gasthuisberg Leuven. Meer hier over wanneer alles in zijn vorm is gegoten... Meer over LCH door HIER te klikken.
Zie je die schelp op de stuurtas...zo wat iedere pelgrim die richting Santiago de Compostela wandelt of fietst draagt zo'n schelp bij zich.
De Sint Jacobsschelp als een symbool maar je hebt ze ook in de 'cuisine'. De Sint Jacobsschelp...Het witte vlees is erg lekker, maar de oranje koraal ook. De koraal kan u eventueel in een saus verwerken. Pocheren of kort roosteren.
Pedro vertrekt vandaag voor een 3-daagse fietstocht langs de kanalen. Langs het kanaal Herentals-Bocholt naar Maasmechelen voor de familiereunie. Zondag terug via de oude mijnstreek en het Albertkanaal... ...en onderweg oog hebbende voor al het moois in de natuur en natuurlijk een stop voor een kopje koffie...
Met start op de markt in Oudenaarde, vlak voor het laatgotisch stadhuis. Toen wisten we nog niet wat we onder de wielen geschoven gekregen. Een lukrake route uitgezet via de fietsknooppunten...wisten we veel dat we op het parcours van de Ronde van Vlaanderen zaten (?!)...een les om in het vervolg bij het uitstippelen van een route heel attent de kaart te lezen... Op het parcours geen vlakke paden, op de 1,5 km langs de Schelde na. Geen akkers en weiden, maar beboste heuveltoppen en vooral nijdige hellingen en denderende kasseistroken...
Na 4 km krijgen we al de helling van Bos 't Ename (15%) en het blijft daarna ook golven. Gelukkig worden beloond want net voor Sint-Denijs-Boekel krijgen we het eerste prachtige panorama. De kleine lieflijke dorpjes volgen elkaar in sneltempo op. Via het kasteel van Roborst, stukje Zwalmstreek, en door de vallei van de Molenbeek fietsen we naar Michelbeke. (Neen De Berendries hebben we niet gedaan...)
Na Elst krijgen we de Leberg (16%) en wat later de Steenberg van 17%. Maarke-Kerkem ligt net voor de Eikenberg, die we links laten liggen en boven op de Ladeuze krijgen we opnieuw een mooi uitzicht. De Achterberg van 16% is de laatste zware hindernis van de dag want even later fietsen we opnieuw de markt van Oudenaarde op. Voor wie niet zo van hellingen houdt zet het best een route uit via de vallei van de Schelde...
Knooppunten: 96-93-92-86-79-78-73-69-58-59-4-9-11-15-12-68-70-43-40-39-37-33-98-39-41-40-96 Afstand: 60 km (zonder uitwijkingen) Kaart: Vlaamse Ardennen Parcours: Sterk golvend, lastig tot zeer lastig met enkele kasseistroken.
Foto's: stadhuis van Pudenaarde - Sint Laurentiuskerk van Ename - Kasteel van Roborst - Daar is't, de Leberg. Wegens gebrek aan het digitaaltje, foto's ontleend op diverse websites
De naam Mettekoven komt van "Martini Curtis" d.w.z. "de hoeve van Maarten". Reeds in 1135 werd in de documenten melding gemaakt van de benamming "Mettekoven", die meer beantwoordde aan het dialect dan "Martenshoef", en die direct aan de oorsprong ligt van de huidige benaming.
Fietsen in Haspengouw. We hebben nog een keer één van onze favotiete fietsplekjes aangedaan... Noem het gerust een herfsttoer of de 'Kataraktroute après la lettre'... Heel rustig was het onderweg, een enorm verschil met het voorjaar. De toeristen die op dat jaartijdstip daar in massa toekomen om de bloesempracht te bewonderen, die zijn er nu niet. Het was rustig fietsen door de boomgaarden en op de kleine wegen van en naar de fruitcentra. Voor de recreatieve fietser blijft het steeds een uitdaging. Fietsend over de talrijke hellingen, waarvan sommige echte kuitenbijters, maar met de zekerheid dat je na elke overwonnen helling een prachtig uitzicht krijgt over de omgeving...
De start van onze fietstrip was aan het Kataraktinfopunt, begijnhof van Sint Truiden. Via KP189 naar Melveren waar een weinig verder de eerste helling wachtte richting Nieuwenhoven, met het prachtige domein en even mooie kapel.
Vervolgens ging het op en af naar Kortenbos waar een knooppuntenomleiding ons enkele kilometers meer onder de wielen schoof. Via Ulbeek en Wellen-Herten naar Berlingen. Langs het kasteel van Rulingen ging het richting Borgloon.
De vele kleine dorpjes en hellingen volgden elkaar in sneltempo op. Hendrieken, Broekom, Gutshoven, Veulen-Heers, Klein-Gelmen en Groot-Gelmen. In Mettekoven even een koffiepauze ingelast om de hellingen te verteren. Via de beroemde kapel van Helshoven en de klim over de Romeinse weg ging het naar Brustem. Brustem met de pelgrims-Eucheriuskapel, een Maas-Romaans zaalkerkje uit de 12de eeuw, als korte halte (kapel was gesloten) en verder terug naar Sint Truiden...
Knooppunten: 135-189-147-150-175-172-180-173-149-148-153-152-151-159-163-161-169-168-134-135 Kaart: Fietsroutenetwerk Limburg Afstand: 60 km Parcours: golvend en het wegdek is ook geschikt voor de koersfiets
Foto's: Pedro
Bij het inkijken van diverse items over Venetië las ik het volgend artikel van Elien Haentjens...
Op het San Marcoplein in Venetië krioelde het de jongste decennia van de duiven, maar tegenwoordig worden er steeds minder geteld. In mei verbood het stadsbestuur de standjes met duivenvoer en plotsklaps daalde het aantal duiven op de piazza van 20.000 tot 1.000. Dat schrijven Italiaanse media. Onze geverde vriendjes vinden op het San Marcoplein niet genoeg eten meer en wijken daarom uit naar andere plekken op de Venetiaanse eilandjes, waar wel nog voldoende eten voorhanden is.
...Misschien zijn ze verhuist naar Plaça Catalunya in Barcelona, alsof daar nog niet genoeg duiven worden gelost. (Pedro)
Info: mytrip.be Foto 1: alpenfreaks.be Foto 2: de buutjes via Picasaweb
'Leven als een pelgrim, slechts een pelgrim die steeds over nieuwe paden trekt. Leven als een pelgrim, Met geen ander doel, zonder andere naam en zonder land, Leven als een pelgrim, Slechts een pelgrim.' (León Felipe)
Pedro is een regelmatig en fervent lezer van de 'Santiago-blogs'. Zo heeft hij Truus Alleman gevolgd op haar coachingtocht naar Santiago de Compostela...
Een geslaagde tocht... En dan Santiago. We zijn er! We hebben het gehaald! 2650 km in totaal. De een wat meer dan de ander. De een heeft meer dorpjes bezocht en de ander is wat vaker 'fout' gereden. We hebben direct ons compostelaat gekregen nadat we onze credentials met zoveel stempels van alle overnachtingsplaatsen en kerken hebben laten zien. En daar zijn we trots op! Vrijdagavond hebben we dat gevierd bij een restaurant van grote klasse: de italiaan maar wel met een Spaanse wijn natuurlijk, Rioja. Dit werd een geweldige avond, mede omdat er 2 muzikanten naast ons zaten die voor ons prachtige Spaanse oude liederen zongen en op hun luit en gitaar speelden. We feestten door tot in de late uurtjes, samen met de muziekanten en de Rioja vloeide rijkelijk Lees meer...
Uit onderzoek van Fietsen Eén Twee Drie blijkt verder, dat ruim driekwart (77%) van de fietsers zelf wel eens op de fiets zingt. 23% zegt nadrukkelijk nooit een lied aan te heffen. Niet alle zingende fietsers doen dat overigens even intens. 32% doet het slechts af en toe, 23% regelmatig, 12% vaak en 10% zelfs zeer vaak. Waarmee toch zo'n 45% het regelmatig op de fiets op een zingen zet! Een zonnige gedachte!
Info: fietsen123.be
Je ziet ze meer en meer in het straatbeeld verschijnen, de fietskarren bedoel ik dan. Op zich is dit een goede zaak. Er is natuurlijk ook een 'maar' aan verbonden. Sommige fietspaden zijn te smal om deze fietskarren met een maximum breedte van 1 meter op te vangen. Laat staan dat je kan passeren op een te smal fietspad. Dus werk aan de winkel voor de gemeenten die nog met van die heel smalle fietsstroken zitten. En...dat zijn er nog veel!
De wet schrijft het volgende voor aan diegene die een fietskar aanschaft: - Een fietskar mag maximum 1 meter breed zijn, en mag maximum 80 kg wegen inclusief passagier(s) en of lading) - In een fietskar mogen maximum 2 passagiers plaatsnemen. Alle zitplaatsen moeten uitgerust zijn met bescherming voor de handen, voeten en rug. - Achteraan de kar zijn twee identieke rode reflectoren verplicht. De kar krijgt achteraan verplicht een rood licht, als de kar het rode licht van de fiets of fietser verbergt. - Als een fietskar aan een fiets hangt, dan is achter elkaar rijden overal verplicht.
Info: fietsersbond.be
Over mezelf... Ik ben Pierre V alias Pedro Op Sinterklaasdag, anno 1948, ben ik als Mechelaar de wereld op gezet. Nu al geruime tijd woonachtig in "mijn dorp in de Kempen". Hobby's: Fietsen in de vrije natuur Geocaching en koffieleut... Heb net een fietstocht als peregrino naar Santiago de Compostela achter de rug ten voordele van... LCH Belgium vzw (Langerhans Cel Histiocytose)