Engeland blijft rode diesel leveren In Engeland blijft de levering van rode diesel door brandstofstations langs het water ook na 1 januari 2009 gewoon doorgaan. Alleen zal aan de pleziervaart de prijs inclusief accijns worden berekend.
Het voordeel hiervan is, dat er geen vermindering van pompstations zal plaatshebben, zoals in Nederland is gebeurd (bijna 50%), vanwege de te hoge kosten voor ombouw en aanpassing voor levering van witte brandstof.
In Duitsland is het aan boord hebben en varen op rode diesel verboden. Wanneer men weet of vermoedt dat er toch nog rode diesel of sporen daarvan in de brandstoftank zit, moet men in de eerste Duitse haven die men aandoet de douane aan boord vragen. U dient dan te kunnen aantonen wanneer men voor het laatst legaal rode diesel heeft getankt. Vervolgens moet men met bewijsstukken (laadbonnen) kunnen aantonen, wanneer de hoeveelheid en na hoeveel draaiuren men witte diesel heeft geladen. Indien e.e.a. akkoord wordt bevonden kan men een douaneverklaring krijgen voor de verdere periode in Duitse wateren. Het is dus belangrijk om een goed brandstof- en draaiurenjournaal bij te houden en alle brandstof bonnen te bewaren.
|