Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
11-05-2009
Geduld nodig op ankerplaatsen voor de Rotterdamse haven
Bron : Nieuwsblad Transport.nl
Geduld nodig op ankerplaatsen voor de Rotterdamse haven
Voor de Nederlandse kust wachtenal enige tijd zo'n vijftig tankersom gelost te worden in Rotterdam. De belangrijkste oliehaven van Europa kan de toestroom van ruwe olie, benzine, diesel en kerosine niet aan. Anders dan de drukte op bijvoorbeeld de rede van Singapore, is de drukte geen gevolg van schepen die op lading wachten. Voor Rotterdam liggen vooral schepen die gelost moeten worden.
Begin dit jaar brak havenmeester Jaap Lems in verband met de toegenomen drukte al een lans voor het uitbreiden van de parkeerplaatsen op zee.
De belangrijkste reden waarom volle tankers niet de haven ingaan om te lossen, is de beperkte beschikbaarheid van opslagcapaciteit. De opslagtanks in de Rotterdamse haven zitten namelijk vol, aldus commercieel directeur Jeroen Kortsmit van maritiem informatiebeheerder Koninklijke Dirkzwager in Maassluis in het Financieele Dagblad.
De recreatievaart op de Waddenzee heeft de komende jaren meer ruimte nodig, maar de jachthavens kunnen niet verder uitbreiden. Dat bleek tijdens het symposium Havens Waddenzee klaar voor de recreatievaart in de toekomst? ' in het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling, dat bijgewoond werd door 175 belangstellenden.
Dat de havens nog lang niet klaar zijn voor later, bleek evenzeer. Zelfs een splinternieuw ingerichte en uitgebreide haven van Vlieland (anderhalf keer zo groot geworden) is dat nog niet. Daar is voor tien miljoen euro geïnvesteerd in veiligheid en milieu, terwijl de capaciteit gelijk bleef, meldden burgemeester Baukje Galama en Dick Visser, voorzitter van het Vlielander jachthavenbestuur. De haven was en is nog steeds geschikt voor zo'n 300 recreatieschepen. En voor de charterschepen is niets veranderd, zo constateerde een charterschipper onder de 175 aanwezigen, waardoor deze schepen nog steeds meer dan drie dik' boord aan boord aangemeerd moeten worden. De vernieuwde haven van Vlieland zal 26 juni worden geopend, aldus Galama, die zei te verwachten dat binnen tien jaar nog eens honderd extra ligplaatsen nodig zijn.
Groeiende vloot Verwacht wordt dat de capaciteit van alle jachthavens aan de Waddenzee moet worden opgekrikt, niet alleen omdat de vloot recreatieschepen nog steeds groeiende is en volgens verwachting blijft uitdijen, maar ook omdat nieuwe schepen steeds langer worden en er steeds meer wadvaarders naar de eilanden komen. Het door de overheid gestelde maximale aantal van 4600 ligplaatsen rond het Wad is onder invloed van deze trend alweer losgelaten.
Door ligboxen te maken, wordt de veiligheid vergroot. Daarvoor moet een jachthaven zoals op Terschelling, alleen om dezelfde capaciteit te behouden, qua oppervlakte flink worden vergroot. Om dan ook nog eens meer vaarrecreanten te kunnen bergen, moet er extra oppervlak bij komen. En dat kan nu vaak niet vanwege te weinig ruimte aan de landzijde en door regels op het Wad, dat valt onder Natura 2000, die uitbreiding naar de zeezijde verhinderen.
Margreeth de Boer, voorzitter van de Raad voor de Wadden, bevestigde dat de stroom recreatieschepen op de Waddenzee fors is toegenomen, om precies te zijn een verdubbeling in de laatste 25 jaar. Ze citeerde enkele zaken uit een analyserapport van de Raad, dat aan de Tweede Kamer werd aangeboden. Ook in dat rapport wordt geconstateerd dat dit problemen veroorzaakt in de jachthavens. In dit rapport over de omvang en betekenis van recreatie en toerisme in het Waddengebied wordt verder gepleit voor meer overtochten naar de eilanden met milieuvriendelijke, kleine fluisterboten. Ecotoerisme is de toekomst voor het Waddengebied, aldus De Boer.
Jaap Baalbergen, directeur van de brancheorganisatie voor de beroepschartervaart BBZ, haakte daarop in door aandacht te vragen voor de fluisterschepen van zijn vloot, de zeilschepen in de chartervloot. Hij voorspelde een afname van de chartervloot van tien tot twintig procent als gevolg van strengere wetgeving, hoewel hij eraan toevoegde: Dat zei ik vijf jaar geleden ook, maar het is nog steeds niet gebeurd. ' Hij zei van de havens ligplaatszekerheid te verwachten en dat de schepen niet meer dan drie dik liggen. Verder zou hij onder meer graag in alle getijdenhavens drijvende steigers zien.
Niet wegsturen' Burgemeester Jurrit Visser van Terschelling vond dat terugsturen van schepen die de oversteek hebben gemaakt of wegsturen van schepen die vanaf de Noordzee een vluchthaven zoeken, vanwege volle jachthavens geen optie is. Er moeten goede accommodaties zijn aan het begin en eind van de vaarroutes.'
Hij kondigde aan dat Terschelling in beroep gaat tegen de beslissing van de minister van LNV om de Plaat voor de Dellewal onder de Natura 2000-regels te laten vallen. Deze beslissing blokkeert de gewenste uitbreiding van de jachthaven aan de zeezijde. De gemeente Terschelling stelt dat de Plaat een kunstwerk is en geen natuurgebied, dat destijds is gecreëerd ter bescherming van de kust voor West-Terschelling. Dergelijke beslissingen van bovenaf en tegenstrijdige regels irriteren de eilanders, stelde Visser. De steun van de locale bevolking is nodig, dat beseft men niet altijd in Den Haag.'
Half miljard omzet De toeristische branche in het Waddengebied is jaarlijks goed voor ruim 656 miljoen euro aan bestedingen, waarvan op de eilanden bijna 430 miljoen euro wordt besteed. Dat citeerde Margreeth de Boer op het havensymposium op Terschelling uit het analyserapport over het toerisme in het Waddengebied. De vijf eilanden krijgen de meeste toeristen over de vloer, 8.706.409 overnachtingen jaarlijks, de Friese kuststreek 1.106.100, terwijl langs de Groninger kust 632.000 toeristen overnachten. In de totale waterrecreatie gaat landelijk bijna vier miljard euro om, aldus Geert Dijks van de Hiswa Vereniging. Meer dan in de akkerbouw, betaald voetbal of visserij.' De besteding per boot per vaardag schatte hij op 75 euro.
De chartervloot met 548 schepen had in 2007 een gezamenlijke jaaromzet van 76,6 miljoen euro, aldus Jaap Baalbergen van de BBZ. De gemiddelde lengte per schip is 29 meter met gemiddeld 21 kooien per schip. Gemiddeld zijn er 121 vaardagen per jaar. (GM)
Contest Yachts completeert range met Contest 57CS Contest Yachts gaat een geheel nieuwe 57-voeter bouwen en voegt daarmee weer een nieuw zeiljacht toe aan haar huidige range van snelle, luxe performance cruisers.
Flush deck en strakke opbouw In het jaar dat Contest Yachts 50 jaar bestaat komt de werf met een spectaculaire primeur. Na de introductie van onze zeer succesvolle 62-voeter kregen we een concrete vraag uit de markt voor een soortgelijk schip, maar dan net een maatje kleiner. Al snel dienden zich meer potentiële klanten aan voor zon jacht. Voor ons en ontwerper Georg Nissen een heel mooie uitdaging om de aansprekende elementen van haar grotere zus door te vertalen in een 57-voeter, vertelt directeur Arjen Conijn.
Het aangezicht van de Contest 57CS doet dankzij het flush deck met de lage geïntegreerde opbouw niet alleen modern maar zeker ook elegant aan. De kenmerkende raampartij, komt ook in het ontwerp van de 57-voeter terug. Hierdoor dringt een zee aan daglicht de kajuit binnen, wat meteen voor een zeer aangename sfeer onderdeks zorgt. Bovendeks is de royale kuip voorzien van een dubbele stuurstand, met daartussenin een vrije doorgang richting de kuip en kajuit. Verder behoort een geïntegreerd zwemplateau tot de mogelijkheden. Ook in dit concept zit verscholen dat, indien nodig, het schip probleemloos door één persoon gezeild kan worden.
Performance Naast kwaliteit, comfort en design hechten onze klanten steeds meer waarde aan performance, vertelt Arjen Conijn. Ons uitgangspunt is dat onze schepen zowel in licht als in zwaar weer goed moeten presteren. Zonder ook maar enige afbreuk te doen aan de kwaliteit van het schip hebben we een relatief licht schip weten te bouwen om tot optimale zeileigenschappen te kunnen komen. Onze andere schepen hebben zich op dat punt al ruimschoots bewezen en alle positieve bevindingen voeren wij vanzelfsprekend door in het ontwerp van de Contest 57CS. We kunnen dan ook veel van de prestaties van dit schip gaan verwachten.
De Contest 57CS wordt volgens de vacuüminjectiemethode gebouwd. Dit zorgt voor een lichter en sterker schip in vergelijking met de traditionele hand lay-up methode. Het schip is verder voorzien van een modern tuigplan waarbij een gennaker of een code zero eenvoudig op een wegneembaar boegsprietje kan worden gevaren.
Semi-custom built Zoals het semi-custom built jachten betaamt, kunnen klanten voor de Contest 57CS kiezen uit verschillende interieuropties. Deze zijn qua indeling en materialen geïnspireerd op de nieuwe lijn die de werf enkele jaren geleden in samenwerking met interieurontwerpster Birgit Schnaase door is gaan voeren. Dat komt neer op veel licht, veel ruimte en veel comfort in de kajuit en de overige vertrekken. Het hoge afwerkingsniveau blijft uiteraard gewaarborgd doordat Contest Yachts haar jachten nog steeds volledig in eigen beheer bouwt en zodoende een continue kwaliteitscontrole uit kan oefenen.
Het is duidelijk dat Contest Yachts, óók met haar nieuwste ontwerp, verdere inkleuring wil geven aan haar credo: Life.Style.Sailing.
Oudste vuurtoren van Nederland wordt werkloos: geen bemanning meer op Brandaris
Met ingang van 2010 zullen de vuurtorens van Schiermonnikoog en Terschelling onbemand zijn. Met name voor de watersport was de Brandaris van Terschelling een symbool van zekerheid en herkenning. Niet alleen zijn markante verschijning vanaf zee, die zal blijven bestaan, maar de ontvangst op de marifoon was voor veel schippers een geruststellende stem
over het water. De discussie over het niet langer bemannen van de vuurtorens werd al veel langer gevoerd en uitgesteld. Maar vanaf 2010 wordt het de harde werkelijkheid. De diensten van de vuurtoren wordt overgenomen door een zeeverkeerscentrale van Instituut Willem Barentz op Terschelling. Niet dat de dienstverlening slechter zal worden maar de sjeu is wel aan het verdwijnen
Bijgevoegde Foto's genomen tijdens een bezoek aan terschelling . Foto's van Joke .
Kitesurfer na reddingsoperatie overleden in ziekenhuis
Bron : KNRM.nl
Kitesurfer na reddingsoperatie overleden in ziekenhuis
08/05/2009 Kitesurfer na reddingsoperatie overleden in ziekenhuis Een Kitesurfer die in problemen was geraakt door de harde wind is in het ziekenhuis overleden.
De surfer werd na een uur zoeken met groot materieel waaronder helikopters gevonden achter een stenen dam bij Het Wolderwijk aan de Randmeren.
Ter plaatse wordt de drenkeling gereanimeerd en vervoerd naar de vaste wal en vervolgens naar het ziekenhuis. Later blijkt de man in het ziekenhuis te zijn overleden aan zijn verwondingen.
Meer kitesurfers zijn in problemen geraakt, een surfer werd met kite en al tegen een gebouw aangeblazen, andere surfer zijn ook gered, zonder persoonlijke ongelukken.
Vanaf vanmorgen 10 uur werden stormwaarschuwingen gemeld op radio en marifoon
Watersport in problemen op IJsselmeer en Zeeuwse Wateren
Bron : WatersportAlmanak.nl
Watersport in problemen op IJsselmeer en Zeeuwse Wateren
| Datum: 08-05-2009
Watersport in problemen op IJsselmeer en Zeeuwse Wateren, 16 reddingsboten ingezet
Vrijdag 8 mei zijn in korte tijd diverse watersporters in problemen geraakt door de harde wind. Het Kustwachtcentrum Den Helder kreeg in 3 uur tijd diverse meldingen van watersporters die hulp nodig hadden. Naast pleziervaart waren ook diverse surfers hulp nodig . In totaal was de inzet nodig van maar liefst 16 reddingsboten en een helikopter van de Marine.
Ter hoogte van Marken dreef een jacht met 2 opvarenden stuurloos rond, Bij Colijnsplaat was een jacht met motorproblemen, voor de kust van Hoorn was ook een watersporter in problemen doormotorstoring.
Bij de Haringvlietbrug is een zeiljacht op de dijk gelopen, de opvarenden wisten de veilige kant te bereiken maar een bergingsbedrijf zal het jacht moeten bergen.
Kitesurfers ook in problemen Bij de ingang van de haven van Lauwersoog raakte een surfer in problemen en op de Randmeren bij het Wolderwijk werden 2 kitesurfers gewond afgevoerd naar het ziekenhuis.
Vastgelopen boot en Kayak vermist Huizen, 6 mei 2009
Een passant treft een vastgelopen motorboot voor de haveningang van Muiderzand aan en tracht deze los te slepen. Dit lukt echter niet waarbij hij, na binnenlopen van de haven, de havenmeester waarschuwt. Deze belt vervolgens het Reddingstation Huizen waarna er via de Kustwacht alarm wordt gemaakt voor Reddingstation Huizen en Reddingsbrigade Naarden. Tegelijkertijd komt er bij de Kustwacht een melding binnen dat er een Kayak vermist is tussen Muiden en Huizen. In verband met de dubbele melding wordt ook de aan het KNRM gelieerde Reddingsbrigade Blaricum gealarmeerd.
De Huizer (De Gooier lag op het moment van alarmeren op de bok voor een kleine reparatie aan de tube) wordt door de Kustwacht aangewezen als On Scene Coordinator en de zoekactie naar de vermiste kayaker wordt gestart. Op het reddingstation wordt telefonisch contact gezocht met de melder voor meer informatie over de kayaker. De melder blijkt een 2e kayaker te zijn. Hij is samen met zijn maat vertrokken vanuit Muiden met als eindbestemming Huizen. Bij het verlaten van de pier van Muiden zijn ze elkaar uit het oog verloren.
De reddingboten zijn ondertussen aangekomen in het zoekgebied en de vermiste kayaker wordt al snel aangetroffen bij de Hollandse Brug. De kayaker wordt aan boord genomen en even later in de haven van Muiden herenigd met zijn maat. De vastgelopen motorboot, waarvan de opvarenden in orde waren, wordt uiteindelijk door een passant uit Muiden vlot getrokken.
De reddingboten konden na 1,5 uur actie weer retour reddingstations.
Zeebrugge tekent samenwerking met Zuid-Koreaanse haven
Bron : metrotime.be Zeebrugge tekent samenwerking met Zuid-Koreaanse haven
(Belga) Tijdens een handelsmissie onder het voorzitterschap van Prins Filip zal de Zeebrugse haven een samenwerking ondertekenen met de Zuid-Koreaanse kusthaven Pyeongtaek. Dat heeft havenvoorzitter Joachim Coens bekendgemaakt. De havens zullen onder meer informatie uitwisselen en samen seminaries en commerciële contacten organiseren. De handelsmissie met de prins vindt plaats van 9 tot 15 mei.
Zeebrugge is geïnteresseerd in Zuid-Korea omwille van de bloeiende automarkt aldaar. Pyeongtaek is volgens havenvoorzitter Coens sterk vergelijkbaar met Zeebrugge op het vlak van infrastructuur, havensectoren en -strategieën. Het is een jonge haven aan de Westkust van Zuid-Korea in de buurt van de hoofdstad Seoel. "De haven situeert zich midden het Zuid-Koreaanse industriële weefsel en de consumptiemarkten. De ligging maakt van de haven een belangrijke uitvalsbasis naar China. " Pyeongtaek klokte in 2008 af op 48 miljoen ton en is daarmee de zesde haven in Zuid-Korea. Zeebrugge is momenteel goed voor 40 miljoen ton en de tweede plaats in België. In beide havens bestaat de core business uit auto's, containers, vloeibaar aardgas en staal. (BEH)
VLISSINGEN In Vlissingen arriveert vrijdag 8 mei voor het eerst in de geschiedenis een zeecruiseschip. Slingers zijn opgehangen, folkloristische demonstraties voorbereid en het vuurwerk ligt klaar.
Het Duitse cruiseschip de Amadea, met zon 650 passagiers aan boord, wordt morgen om 8.00 uur verwacht. De passagiers kunnen die dag genieten van een zelfgekozen excursie in Zeeland, variërend van onder andere een stadswandeling en een rondvaart door de grachten van Middelburg tot een rit met de stoomtrein Goes-Borsele.
Aan de komst van het zeecruiseschip is drie jaar voorbereiding voorafgegaan. Stichting Zeeland Cruiseport heeft hard gewerkt om bekendheid te krijgen in de wereld van de cruiseoperators. Directeur A. Nelis: We hebben onszelf onder meer gepresenteerd op beurzen in Miami en Hamburg.
En met resultaat. Voor volgend jaar staat een bezoek van de Holland Amerikalijn gepland, op 23 juli 2010. Er wordt al gewerkt aan boekingen tot 2013.
Nelis onderscheidt zeecruises en riviercruises. Van de riviercruises zijn er tot nu toe 68 geboekt. Deze schepen meren af in Veere, Middelburg, Vlissingen of Terneuzen. In maart is het eerste riviercruiseschip feestelijk ontvangen in Terneuzen.
Volgens Nelis geeft een cruisetoerist ongeveer vier keer zo veel geld uit als een doorsneetoerist en daar willen genoemde plaatsen en de gemeente Borsele maar al te graag van profiteren. Daarom nemen ze voor 10.000 euro per jaar deel in de stichting Zeeland Cruiseport. In ruil daarvoor promoot deze de verschillende attracties in de gemeenten onder de passagiers.
Keuze is er genoeg. Mensen met historische interesse kunnen hun kennis vergroten in Middelburg, met een stadswandeling en een rondvaart door de grachten. Ook Veere en Terneuzen bieden veel historie.
Toeristen kunnen een rit maken met de stoomtrein Goes-Borsele, door het landschap van de Zak van Zuid-Beveland. Op de route zijn er stops in Kwadendamme (vlindertuin) en in Heinkenszand (klompenmakerij).
Verder hopen ook Het Arsenaal in Vlissingen, het watersnoodmuseum in Ouwerkerk en Deltapark Neeltje Jans bezoekers van de cruisers te kunnen verwelkomen.
Urk - De PD 147 van de Ekofish Group van de Gebroeders De Boer wordt omgebouwd tot opleidingsschip. Leerlingen van de afdelingen nautisch en visserij van het Berechja College kunnen aan boord van het schip kennismaken met de praktijk.
De provincie, Europa, Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland en de gemeente dragen financieel bij aan dit project. Op dit moment ligt het schip op de werf voor de verbouwing.
De stuurhut wordt aangepast, zodat naast de schipper een leerling kan meevaren met eigen navigatieapparatuur.
Er komt ook een communicatiesysteem aan boord, zodat uitleg en les kan worden gegeven in de machinekamer, er komt een satellietsysteem, zodat op zee communicatie tussen leerlingen en het Berechja mogelijk is en er worden extra veiligheidsvoorzieningen aangebracht. Bron: Op Urk.nl
ANTWERPEN - Topman Eddy Bruyninckx van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen wil zicht houden op een eventuele - vierde - verdieping van de Westerschelde.
Van samenwerking van de havens in het Rijn-Scheldegebied (Rotterdam, Antwerpen, Gent, Zeebrugge, Vlissingen en Terneuzen) verwacht hij niet al te veel.
Bruyninckx: "Dat zal er alleen maar toe leiden dat grote schepen naar Rotterdam varen en kleinere naar Antwerpen. Dat is niet wat wij voor ogen hebben staan."
De directeur van de Antwerpse haven gaf uitdrukking aan zijn scepsis over samenwerking nadat vertegenwoordigers van GroenLinks uit Nederland en Groen! uit Vlaanderen hem hun visie op het havenbeleid in de Schelde-Rijndelta hadden gepresenteerd.
De groene partijen vinden de concurrentieslag tussen de havens ruimte- en geldverspillend en vrezen overcapaciteit. Vorig jaar zijn, uitgedrukt in twintigvoetscontainers, in de regio tussen Rotterdam en Antwerpen 21,6 miljoen stalen laadkisten overgeslagen. Als alle plannen in de verschillende havens worden uitgevoerd, stijgt de overslagcapaciteit in 2020 tot 67,5 miljoen containers.
Het project met het ijsstokjesschip de Thor is voorlopig weer van de baan. Volgens kapitein Robert McDonald uit Emmeloord was dit keer de harde wind oorzaak van het terugkeren naar veilige haven. Dinsdag was het ijsstokjesschip uitgevaren vanuit urk met als bestemming Engeland maar vanwege de harde wind is het schip vrijwel direct weer teruggekeerd naar Urk.
Meerdere keren mislukt Het ijsstokjesproject mislukte eerder ook al, toen vanwege een technisch mankement, nu is de wind de oorzaak. Een beetje vreemd want iedereen in de watersport weet dat je met harde wind niet moet uitvaren. Als een storm overkomt terwijl je al een tijd onderweg bent is dat niet leuk, maar na een mijl gevaren te hebben moest de ijsstokjesboot al weer koers zetten naar de haven. Een beetje schipper kent zijn schip, kijkt eerst naar het weerbericht en maakt dan zijn beslissing.
Een droom Het leek zo mooi, je verzameld vijftien miljoen ijsstokjes en met zes ton lijm maak je een boot. Volgens McDonald zou de boot zonder meer zeewaardig zijn en was het de bedoeling om naar Engeland te varen. Het is de droom van de kapitein om naar Florida te varen om daar knuffels uit te delen De mooiste dromen zijn bedrog
Malaise in watersport: watersportbeurs Den Helder afgelast
Bron : Watersportalmanak.nl
Malaise in watersport: watersportbeurs Den Helder afgelast
Economische crisis in watersport? De economische malaise begint nu ook duidelijk in de watersport door te dringen. Vrijwel ieder nieuw initiatief zoals de groots aangekondigde watersportbeurs in Den Helder moet worden afgeblazen. Gebrek aan belangstelling van de watersporthandel is de algemene verklaring.
Eerder werd de YachtVision Boating Outlet al afgelast door te weinig aanbod van bedrijven.
Hiswa bedrijven ook geen open dag De gezamenlijke bracnhevereniging Hiswa had ook plannen voor open dagen voor de watersportbedrijven maar deze konden ook geen doorgang vinden omdat de leden niet een eigen bijdrage wilden of konden opbrengen voor de publicitietscampagne.
Ook de makelaars in nieuwe en gebruikte boten zijn de laatste maanden niet zo vrolijk. Dehler en Etap gingen failliet en zijn overgenomen door Hanse. Wandelgangverhalen vertellen dat bij Bavaria werd beslag gelegd op bestelde motoren, Beneteau gaat honderden mensen ontslaan en in de Nederlandse jachtbouw zijn ook al een aantal bedrijven omgevallen.
Stevige prijsdalingen in watersportbranche Watersportfinancieringen zijn niet af te sluiten omdat de banken vrijwel geen geld willen uitlenen en dus stagneert de handel nog meer. Diverse importeurs schermen met aanbiedingen waarbij tienduizenden Euros weggegeven wordt, de verkoophavens liggen vol met gebruikte boten die stevig in prijs verlaagd moeten worden om verkocht te worden. In de wandelgangen wordt gesproken over prijsdalingen van 30-40%.
DEN HAAG - De nieuwe bondscoach van het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond (KNWV) is uiterlijk 1 juli bekend. Dat liet Hessel Evertse, chef topzeilen van het KNWV, maandag in Scheveningen weten
Totdat de nieuwe supervisor van de olympische selectie bekend is, neemt Jacco Koops de functie van hoofdcoach tijdelijk waar. Met ingang van 1 juli is hij weer fulltime trainer-coach van de 470-klasse, die de komende jaren in Nederland sterk bezet is.
Het bestuur van het KNWV heeft een lijst met namen opgesteld van mogelijke kandidaten voor de overkoepelende functie. De voorkeur gaat uit naar een Nederlandse trainer-coach, die bekend is met de Nederlandse visie, structuur en cultuur op zeilgebied. Hij moet onder meer leiding gaan geven aan een internationaal gezelschap van trainers en coaches bij de diverse olympische klassen.
Jaap Zielhuis heeft de vele talentvolle zeilers in de Laserklasse onder zijn hoede genomen. Hij was de afgelopen vier jaar met het nodige succes de technische supervisor van het KNWV. Tijdens de Olympische Spelen van Peking van 2008 won Oranje twee keer zilver (Yngling en 470-vrouwen). ,, We willen voor Londen 2012 nog hoger en harder. Dat is dan ook ons motto voor de komende jaren, betoogde Evertse.
Albert Ekels wordt de nieuwe commissaris topzeilen binnen het bestuur van het KNWV. Zijn benoeming volgt volgende week woensdag tijdens de jaarvergadering van het Watersportverbond. (ANP)
DESSELGEM - Voor de doortocht van de Presagio, een groot vrachtschip, werd het waterpeil van de Leie in Desselgem tijdelijk verlaagd. Dat moest om het schip onder de brug Desselgem-Ooigem te kunnen laten passeren.
Gisteren vertrok de Presagio, een vrachtschip van 110meter lang en 11,5meter breed met twee tanks van het metaalconstructiebedrijf Geldof in Harelbeke naar Rotterdam.
De passage onder de brug Desselgem-Ooigem kondigde zich vooraf aan als moeilijk, omdat de doorvaarhoogte slechts 5,5meter is en de hoogte van de te vervoeren tanks 7,6meter.
Omdat alles zonder problemen zou verlopen, werden er maatregelen genomen. Logistiek manager Olivier Ramont legt uit: 'Met de steun van Waterwegen en Zeekanaal NV konden we het waterpeil van de Leie dertig centimeter laten zakken. Bovendien werd het schip voorzien van 1.500ton extra zand, zodat het schip dieper lag dan normaal. Door die aanpassingen kreeg het net genoeg ruimte om zonder problemen onder de brug te varen.'
'Omdat we regelmatig grote stukken per poot transporteren zijn we blij dat de lage brug in Desselgem-Ooigem in 2012 verhoogd zal worden. Dan zal er een doorvaarhoogte van 7,6meter zijn en zullen dergelijke aanpassingen niet meer nodig zijn.' (wbk)
Bron : Waarmaarraar.nl Testvaart van ijsstokjesschip succesvol verlopen IJsstokjesboot de Thor heeft een succesvolle proefvaart gemaakt. Het schip voer van Urk naar Emmeloord en er hebben zich onderweg geen problemen voor gedaan. Het schip, dat gebouwd is met behulp van ondermeer 15 miljoen ijsstokjes, had verleden jaar een poging gewaagd om de oversteek naar Engeland te maken. Dit mislukte toen echter door technische mankementen. Op 5 mei doet kapitein McDonald opnieuw een poging om Engeland te bereiken met zijn schip. Hij is daar voornemens speelgoed uit te delen aan zieke kinderen. Vanuit Engeland wil McDonald vervolgens de oversteek wagen naar Key West in Amerika.
IJsstokjesschip klaar voor tocht naar Amerika Na jaren priegelen is het zover: het zelfgebouwde ijsstokjesschip is klaar om naar de VS te varen. Het schip, gemaakt door de Emmeloordse Amerikaan Robert McDonald, legt dezelfde route af als de Noormannen ooit deden. De bemanning vertrekt zaterdag met de replica van een Vikingschip naar Londen. De boot vaart eerst van Urk naar Wieringen, een van de eerste tussenstops waar de Vikingen ooit aanmeerden. "Het weer moet wel gunstig zijn om die dag te kunnen vertrekken", aldus McDonald. "Maar we zijn er klaar voor. Het schip heeft nu ook twee cabines voor de bemanning. " McDonald was met 5000 Nederlandse scholieren ruim vier jaar in de weer om zijn schip van vijftien miljoen ijsstokjes gereed te maken voor de grote reis over de Atlantische Oceaan.
Sail Harderwijk, na een succesvolle start in 2008 wordt dit jaarlijkse evenement voor de tweede maal georganiseerd door Catering Vandenberg uit Harderwijk. Dit evenement is een uitgelezen manier om met (zaken)relaties en of collega's te netwerken op een "andere" manier....
Programma 5 Juni
09.00-10.00 uur Ontvangst in Harders Plaza met luxe ontbijtbuffet U wordt verwacht bij Harders Plaza waar u door gastvrouwen verwelkomd wordt met een Sail Harderwijk Cap en het programma voor de dag. Voor uw auto is ruime, gratis, parkeergelegenheid. Na binnenkomst kunt u genieten van een luxe ontbijtbuffet bestaande uit o.a. diverse soorten luxe broodjes, hartig- en zoet beleg, een hard of zacht gekookt eitje, koffie, thee en jus dorange. Om 10.15 uur zal de officiële opening van Sail Harderwijk plaatsvinden. Een bekende Harderwijker zal deze taak op zich nemen.
10.30 uur Vertrek naar de haven van Harderwijk en inschepen Vanaf 10.30 uur rijdener treintjes van de Boulevard Express, van Harders Plaza naar de oude vissershaven van Harderwijk. U kunt hier gebruik van maken, of kiezen voor de korte wandeling naar de haven. Alle deelnemende schepen aan Sail Harderwijk liggen afgemeerd in de haven van Harderwijk. U kunt tot 11.30 uur naar de haven van Harderwijk gebracht worden, waar u inscheept op het schip dat voor u gereserveerd is.
Bij inscheping wordt u aan boord verwelkomd door de schippers en hun bemanning. Van het bedienend personeel aan boord ontvangt u een welkomst drankje. De schipper zal u een en ander uitleggen en vertellen over zijn schip. Omdat het vandaag de bedoeling is dat u in de watten gelegd wordt en het u aan niets ontbreekt,zullen alleen de schipper en zijn bemanning het schip varen.
Tijdens de vaart zorgt het bedienend personeel voor een luxe schippersbrunch bestaande uit gerookte zalm, gerookte paling,haring, Hollandse garnalen, diverse soorten broodjes, stokbrood en kruidenboter, en verschillende salades. De drankjes die u kunt gebruiken variëren van mineraalwater, frisdranken en jus dorangetot witte- en rode wijn, rosé, tapbier, schipperbitter en beerenburger. U kunt hiervan gedurende de hele vaart onbeperkt gebruikmaken; het bedienend personeel zal er voor zorgen dat uw glas gevuld blijft!
12.00 uur Vertrek van de schepen uit de haven Omdat niet alle schepen tegelijkertijd vertrekken kunnen, zullen de schepen vanaf 12.00 uur uit de haven vertrekken. Om ca 12.30 uur zullen alle schepen uit de haven van Harderwijk vertrokken zijn voor een prachtige tocht over het Veluwemeer. Langs enkele stadjes en dorpjes varen we richting Elburg. Tijdens deze tocht kunnen u en uw gasten genieten van het mooie uitzicht over het Veluwemeer. Onderweg organiseren wij diverse activiteiten. U proeft hier de ambiance en de gezellige sfeer op het water waar alle genodigden nog lang aan terug zullen denken. Zoals ook onze heerlijke koele drankjes en hapjes.
Arrivé in de haven van Harderwijk Vanaf 17.00 uur lopen de schepen de Haven van Harderwijk binnen;waar u op een fantastische manier onthaald wordt door diverse shanty- en piratenkoren en het Harderwijker publiek. Als alle schepen omstreeks 18.00 uur zijn aangemeerd in de Haven van Harderwijk wordt u per treintje van de Boulevard Express teruggebracht naar Harders Plaza voor een hapje en drankje.
19.00 uur Avondprogramma in Harders Plaza Omstreeks 19.00 uur zal er een fantastisch koud- en warm buffet klaarstaan; ook nu zijn alle drankjes weer inclusief en zal het bedienend personeel ervoor zorgen dat het u aan niets ontbreekt. Gedurende de hele avondzullen er diverse optredens zijn van piraten koren en andere artiesten.
Om 21.00 uur wordt de dag afgesloten en kunt u terugblikken op een geslaagde Sail Harderwijk! Graag zien wij u dan volgend jaar terug voor Sail Harderwijk 2010!
Extra optie op 4 Juni voor deelnemende bedrijven van Sail Harderwijk
19.00 tot 23.00 uur Candelight Cruise Alle deelnemers aan Sail Harderwijk bieden wij de mogelijkheid om op 4 Juni tegen kostprijs, met vrienden, relaties en/of familie deel te nemen aan de Candelight Cruise. Bij terugkomst in Harderwijk zorgen wij voor een spetterende vuurwerkshow op de boulevard van Harderwijk. U kunt dat vanaf uschip aanschouwen onder het genot van een hapje en drankje waar u onbeperkt van kan genieten. Om ongeveer 23.00 uur zijn wij weer terug in de haven van Harderwijk waar de avond wordt opgeluisterd door Shantikoren en alwaar u nog kunt naborrelen.
Voor de tweede keer wordt door de VZW jachthaven Blankenberge (de koepelvereniging van alle Blankenbergse jachtclubs en het stadsbestuur) het maritiem evenement 'Blankenberge Onder Zeil' ingericht.
Blankenberge Onder Zeil werd voor het eerst in 2007 georganiseerd. Het werd een daverend succes !
Met meer dan 60 deelnemende schepen die het ruime sop kozen en in totaal een kleine 500 zeebonken en stagair-zeebonken die het beste van zichzelf gaven, werd de toon gezet voor een tweede editie. Gelet op het succes van de vorige editie, blijven we de ingeslagen weg volgen.
De dag begint met een stevig ontbijt in de 'Onder Zeil' tent op het schiereiland tussen de nieuwe en de oude haven.
Daarna wordt gestart met de praktische proeven aan land mer vragen rond de geschiedenis van de jachthaven, het maritiem milieu, enz...
Wanneer dit achter de rug is, kan iedereen letterlijk en figuurlijk van wal steken aan boord van een zeegaand motor- en zeiljacht of een visser- / hengelsloep, zodat de 'natte' oefeningen kunnen beginnen (aanduiden van herkenningselementen op zee, enkele scheepsmanoeuvres uitvoeren, het leggen van marineknopen, enz...).
Na het inleveren van de logboeken, kan een natje en een droogje genuttigd worden.
Er is ook een prijsuitreiking voor de meest verdienstelijke zeebonken.
Nadien kan iedereen aanschuiven aan de Blankenberge Onder Zeil BBQ.
Eens de maaltijd verorberd is, beginnen we met het Onder Zeil Zangfeest, waarbij we, bijgestaan door het Shantykoor, volkse en zeemansliederen tot leven brengen.
Het geheel wordt afgesloten met een dansfeest.
Als het weer niet zou meezitten, zal er een alternatief programma uitgewerkt worden onder het motto 'Blankenberge (Z)Onder Zeil', maar daarom niet minder gezellig.
Daarom informeren wij u nu reeds over de 2de editie van 'Blankenberge Onder Zeil' en geven u de kans om nu reeds in te schrijven. De plaatsen zijn evenwel beperkt.
Inschrijvingen zijn pas definitief na overschrijving van het deelnemingsbedrag 15,00 per persoon, kinderen onder 12 jaar 7,50.
Bijgevoegde foto's genomen tijdens een bezoek aan Blankenberge bij een vaartocht aan de Belgische Kust
Schuttevaerrace 2009 op 14, 15 en 16 mei Op donderdag 14 mei start de 27e Schuttevaerrace weer vanuit Stavoren om 10 uur met een grote hardloop van alle deelnemers. Dit grote watersport evenement is uitgegroeid tot een ware krachtmeting tussen hardlopers, wielrenners en zeilers. De Schuttevaerrace 2009 is enkele weken eerder dan men gewend is, dit in verband met de Harlingen Terschellingrace die op datzelfde moment zou starten. Evenals andere jaren zijn alle schepen weer uitgerust met een track and trace systeem waardoor de wedstrijd vanaf de wal is te volgen.
Start Schuttervaerrace 2009 in Stavoren Tijdens de Schuttevaerrace meten zeilers, hardlopers en fietsers sinds 1983 hun krachten. Na een enerverende start in Stavoren, waarbij alle deelnemers naar de zeiljachten rennen, varen deze met een complete bemanning, inclusief fiets(t)er en hardloper/ster zo snel mogelijk naar Kornwerderzand.
Van Stavoren via Kornwerderzand richting Texel Na Kornwerderzand gaat de race verder, richting Texel, hier stappen de wielrenners van boord om een tijdrit van 60 kilometer te fietsen. Zodra de fietsers weer terug zijn, gaan de trossen los en zeilt men naar Vlieland.
Texel Vlieland via Boontjes of Paardenhoek Afhankelijk van de klasse waarin men zeilt gaat dit over de Boontjes of via de Paardenhoek. Op Vlieland gaan de hardlopers de wal op om zo snel mogelijk een afstand van ca. 20 km. te lopen. Vervolgens weer trossen los en op naar Harlingen waar de fietser weer een topprestatie moet leveren over wederom ca. 60 km.
Van Vlieland naar Terschelling, via Harlingen Zodra fiets en fietser weer aan boord gehesen zijn, vaart het zeiljacht naar Terschelling voor het tweede looptraject over een afstand van ca. 12 km. ls de loper zich weer in de jachthaven meldt en aan boord springt, worden de zeilen gehesen voor de terugtocht via de Blauwe Slenk naar Kornwerderzand.
Finish Schuttevaerrace 2009 in Hindeloopen Via Kornwerderzand loopt het traject naar Hindeloopen, waar nog een paar honderd meter te voet wordt afgelegd naar de finish. Dit non-stop traject van sportiviteit maakt de Schuttevaerrace tot dé krachtmeting voor zeilers, hardlopers en fietsers.
Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft zaterdag 2 mei 2009 op vier locaties 40 recreatievaartuigen, vervoerd over de openbare weg, gecontroleerd. De boten, watersport motoren en onderdelen daarvan zijn gecontroleerd op legaliteit en de combinaties waarmee het transport plaatsvond op technische staat.
In 11 gevallen is er een overtreding vastgesteld. Er zijn geen gestolen goederen aangetroffen. In een aantal gevallen, waaronder het rijden zonder het vereiste rijbewijs, is proces-verbaal opgemaakt.
Samenwerking met waterpolitie De controles zijn uitgevoerd door de Waterpolitie en de Verkeerspolitie van het KLPD met als doel om samenwerking en opsporing op het gebied van diefstal en heling van (recreatievaartuigen), scheepsmotoren en onderdelen daarvan, alsmede trailers en technische staat van het transport over de weg gestalte te geven.
Over het algemeen waren de recranten die hun vaartuig te water gingen laten positief over de controle. Zij zagen in dat als hun boot gestolen zou zijn dat de politie dan er direct achter zou komen op deze manier.
Preventieve controle op watersport De Waterpolitie kon preventief adviezen geven over de onvolkomenheden die zijn aangetroffen voordat de boot te water zou worden gelaten. Het ging hier over het algemeen overtredingen met betrekking tot registratie(tekens) en vaarbewijzen. Aangezien de boten nog op het droge lagen is hier waarschuwend tegen opgetreden.
De controles vonden plaats op de openbare weg in de nabijheid van jachthavens en te-water-laatplaatsen in de omgeving van Zutphen, Maasbracht, Tiel en Nijmegen en zullen in de toekomst een vervolg krijgen.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar