MIVG
Foto

MIVG: Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Gent.

Foto



Inhoud blog
  • Een reeks heel oude foto's van de Gentse trams
  • Nostalgie
  • MIVG bussen
  • Muide
  • De blauw/gele PCC's

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Foto

    Mijn favorieten
  • De Lijn
  • Forum over trams en smalspoor (Franstalig)
  • Trams en trolleybussen door André Corteil
  • Richard Vinck's website over trams en bussen
  • Transport, toerisme, ontspanning (TTO Noordzee)
  • "Allemaal busjes" door Anja en Dennis
  • 100 Jaar electrische tram foto + video door André Corteil
  • Keith Ward's site over de trams van Gent en Antwerpen
  • Geschiedenis van het Gentse openbaar vervoer door Erik De Keukeleire
  • Mini train expo te Blankenberge (station) met Gentse 3-asser

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per week
  • 15/03-21/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 09/09-15/09 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 09/04-15/04 2018
  • 17/07-23/07 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 08/08-14/08 2016
  • 09/11-15/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006


    Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
    Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers. Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd. De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen. Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen. Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
    27-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Bargiebrug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht van de 311 op de Bargiebrug in de jaren zestig.
    (foto via Erik De Keukeleire)

    27-12-2006, 13:53 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tram "witte producten"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dezer dagen rijdt de PCC 51 (met nog zichtbare MIVG kleuren) rond helemaal in het wit. Een opvallende verschijning!

    24-12-2006, 11:50 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beste wensen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aan iedereen onze beste wensen. Een jaar vol geluk, gezondheid en voorspoed voor u allen.

    17-12-2006, 16:56 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    24-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uw dienaar in 1968
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In het Tijdschrift voor Industriële Cultuur (TIC) uitgave VIAT (MIAT, Museum voor Industriële Archeologie en Textiel) te Gent van september 2004 vond ik deze merkwaardige foto, genomen in het jaar 1968 aan het Sint Annaplein te Gent.
    U ziet het wachthuisje met enkele "wachtenden". De jonge snaak onder het gele pijltje is uw dienaar die toen 17 jaar was...
    Vanzelfsprekend wou ik de originele foto in mijn bezit. Het lukte...
    (Foto Roger Bastaens via Freddy Coussens, waarvoor grote dank)

    24-11-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    17-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het einde van de 3-assers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een troosteloze aanblik: twee 3-assers (330 - 322) wachtend op de sloop te Balgerhoeke...
    (foto: Freddy Coussens)

    17-11-2006, 15:34 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog te Balgerhoeke
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 337 338 335 en 360 te Balgerhoeke, klaar voor "de dood".
    (foto: Freddy Coussens)

    17-11-2006, 15:33 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 april 1974 te Balgerhoeke
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De trams 335 en 337 worden ontmanteld te Balgerhoeke.
    (foto: Freddy Coussens)

    17-11-2006, 15:31 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Juni 1974 te Balgerhoeke
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 333, 336 en anderen worden ontmanteld te Balgerhoeke.
    (foto: Freddy Coussens)

    17-11-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    16-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Detail van het MIVG-logo Guislain
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier een zicht op het vandalenwerk op de deur van het tractiestation Guislain. Het MIVG logo (nieuw type) is er handgeschilderd.

    16-11-2006, 15:15 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MIVG tractiestation "Guislain"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aan de Hoogstraat vindt men nog het tractiestation dat nu stroom levert aan de trolleybussen.
    Bovenaan in de gevel ziet men duidelijk de MIVG inscriptie. Vandalen halen dagelijks stukjes weg van de "De Lijn" sticker, waaronder het oude handgeschilderde MIVG-logo te voorschijn komt.
    Het tractiestation noemt "Guislain", naar het beeld van Dr. Guislain dat aan het begin van de Begijnhoflaan staat. Op die plaats stopt ook lijn 4. Dit kruispunt is ook bekend als de "1000 vuren", een verwijzing naar een grote winkel uit de jaren '60 met die naam destijds gevestigd aan de overzijde van de straat.

    16-11-2006, 15:13 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PCC 49 MIVG eveneens met reclame
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook de MIVG-er 49 reed met een reclame-jasje aan. Ook hier zijn nog duidelijk de blauw/gele kleuren van de MIVG te zien. (Foto aan de Zonnestraat).

    16-11-2006, 15:04 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geel/blauw en zwart op de PCC51
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Achteraanzicht van de oude MIVG PCC 51 aan het kruispunt Veldstraat-Koophandelsplein.
    Bemerkt de blauwe en gele kleuren die vanonder het reclame-jasje steken.

    16-11-2006, 14:59 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nogmaals de PCC 51
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De bestuurster van de MIVG PCC 51 keek vriendelijk in de lens van de sympathieke fotograaf.

    16-11-2006, 14:56 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oud MIVG-ers steeds in dienst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisteren, 15 november 2006, reden op de lijn "2" (21 of 22) twee PCC's met hun oud blauw/gele jasje bedenkt door reclame: hier een foto van de 51 aan de halte Zonnestraat.

    16-11-2006, 14:53 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    14-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.345 in 't klein
    Klik op de afbeelding om de link te volgen En ja hoor, de Gentse oude 3-asser bestaat ook in schaalmodel. Via via kwamen we te weten dat er in Brugge een proffessionele bouwer is van miniaturen. De heer Jean Herckens maakt de 3-asser (versie nummer 345), de PCC van Gent, de Gentse stadsbus en ook het model van de tram van de buurtspoorwegen die door Gent spoorde. Ook de "Hermelijn" bestaat reeds in miniatuurversie. Alle versies rijden echt! Pittig detail: bij de 345 zit een blaadje met rolfilmaanduidingen. U kiest dus op welke lijn uw miniatuur 3-asser rijdt...
    We kunnen dan ook sterk een bezoekje aanbevelen aan de link bij "mijn favorieten" over "Mini train Expo" te Blankenberge (station). Daar zijn ook de modellen te koop. Kostprijs voor de 3-asser is €550. Indien je hem wil zonder motor mag je er €75 van aftrekken. De tram wordt prachtig gepresenteerd. Naast dit bericht en volgende krijgt u een indruk hoe men oog heeft voor detail bij de afwerking van deze tram. De motor drijft zelfs de 2 zwenkassen aan. In totaal dus 3 aandrijvingen via wormwiel.
    Veel plezier bij het bezoek aan de site en aan de tentoonstelling te Blankenberge.
    (met dank aan Pascal Galle)

    14-11-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mini 345
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Laatste bladzijde van de brochure over de 345
    (met dank aan Pascal Galle)

    14-11-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.345 miniatuur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vervolg van de brochure over de 345
    (met dank aan Pascal Galle)

    14-11-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schaalmodel van de 345
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog details uit de brochure van de 345
    (met dank aan Pascal Galle)

    14-11-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    12-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 en 216 bij het ongeval op 26 september 1966
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog een zicht van het ongeval op 26 september 1966.
    Merkwaardig is dat én de 339 én de 216 tot op heden bewaard gebleven zijn.
    De 216, destijds gebruikt als werfwagen voor de spoordienst werd enkele jaren geleden in zijn oorspronkelijk jasje als "zomertram" hersteld (zie hierboven in deze blog) en was te bewonderen op de viering van "100 jaar electrische tram" te Gent in 2004.
    (foto via Erik De Keukeleire)

    12-11-2006, 14:53 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Wreed accident" met de 339
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 26 september 1966 gebeurde een zwaar ongeval aan het Geraard Duivelsteen te Gent.
    De 339 en een vrachtwagen kwamen er met elkaar in botsing. Voor meer details over dit ongeval verwijs ik naar de boeken van Erik De Keukeleire die de Geschiedenis van het Openbaar Vervoer te Gent uitbracht. Zie ook zijn blog via mijn "favorieten".
    Het is dezelfde 339 die nu nog te Gentbrugge in de stelplaats bewaard blijft. Zoals u kunt zien was er heel wat herstelwerk aan, want de hele voorkant van de tram was compleet verwoest.
    (foto: via Erik de Keukeleire, waarvoor dank)

    12-11-2006, 14:48 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!