NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Foto
Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Foto
Foto
Foto
Foto
Zoeken in blog

Archief per maand
  • 08-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 02-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 05-1973
    De scheepslijst
  • Lijst van de gekende Boelschepen. Let op voor updates
    Nieuwsbrief OP SToAPEL
  • Nieuwsbrief nr 1
  • Nieuwsbrief nr 2
  • Nieuwsbrief nr 3
  • Nieuwsbrief nr 4
  • Nieuwsbrief nr 5
  • Nieuwsbrief nr 6
  • Nieuwsbrief nr 7
  • Nieuwsbrief nr 8
  • Nieuwsbrief nr 9
  • Nieuwsbrief nr 10
    Nieuwsbrief OP SToAPEL
  • Nieuwsbrief nr 11
  • Nieuwsbrief nr 12
  • Nieuwsbrief nr 13
  • Nieuwsbrief nr 14
  • Nieuwsbrief nr 15
  • Nieuwsbrief nr 16
  • Nieuwsbrief nr 17
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Werfnummers

    2004 Willy Verhulst
    1076 Etienne Verhulst
    1523 Rudi Scheers
    365 Tony De Kerf
    2143 Jef De Kerf
    1270 Arthur Mettepeningen
    422/6390 Marcel De Cauwer
    2661 Poppe jp
    1743 Arthur Vermeir
    559 Freddy Janssens
    3469 Lijssens Ronald 
    477 Luc Engels
       
       
       

    ©

    Foto's
    Alle foto's worden in de mate van het mogelijke nagezien op copyrights, soms is het echter niet te achterhalen, indien ik dus ongewild een foto op mijn blog heb staan waar u eigenaar van bent en geen  toestemming heeft verleend, zal ik deze op verzoek onmiddellijk verwijderen,  ofwel kunnen we de copyrights regelen en na het schriftelijk akkoord van de originele eigenaar de foto laten  staan.
    Gelieve me dus te verontschuldigen indien dit zou gebeuren met een foto waar geen toestemming voor is doordat de  eigenaar niet te achterhalen was.
    De foto's (overgenomen van het internet) onder bronvermelding
    Bent U het met plaatsing van een foto "niet" eens,
    reageer dan via mijn email.

    Copyright

    Photos
    All photos are as far as possible checked on copyright, it is sometimes impossible to get, so if I inadvertently have a photo on my blog are you own it and not have the authorization, I will immediately remove them upon request or we can arrange the copyrights after the written agreement of the original owners leave the picture.
    So please excuse me if this was done with a picture where no authorization is that the owner was not to find out.
    Are you 'not' agree with the placement of a picture, please reply andromeda@scarlet.be

     

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Boelwerf en informatieve links
  • Boelwerfkraan die geklasseerd is
  • Een stukje geschiedenis van de werf.
  • Een meer emotioneel stuk geschiedenis van de Boelwerf
  • Karel Heirbaut: Een legende die waar is!!
  • Het geloof is weg (Geschreven toen Boel begraven werd)
  • Hoe werd een schip gemaakt?
  • Een paar schepen bij Boel gebouwd!
  • Pijnlijke beelden voor zaatmensen. De dood van Boelwerf
  • Jan Cap
  • Startkabel scheepvaart
    Binnenvaart en Boelwerf
  • Welkom bij de binnenvaart
  • Kanaalblog
  • Picaro, informatief en heel onderhoudende site over binnenvaart
  • Kanalen in Frankrijk
  • Kanalen in Bretagne
    Blog als favoriet !
    Inhoud blog
  • Arbeidsgevoel.
  • Weekend op de helling.
  • Laatste serie van JM Baudour
  • Stilaan gaat het blog terug van start.
  • Binnenschepen op de werf
  • Overlijden Van De Perre Eugeen
  • Binnenschepen op de werf
  • Binnenschepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Herdruk
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Lang geleden
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • 1 mei
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • ERFGOEDDAG 2014
  • Pocantico en Potomac
  • F910
  • POCANTICO
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Frubel Asia.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • AANDACHT
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • De binnenvaart op Boel, het begin.
  • De binnenvaart op Boel, het begin.
  • Mensen op de werf.
  • Mensen op de werf.
  • Mensen op de werf.
  • Mensen op de werf.
  • Mensen op de werf.
  • interieur en exterieur
  • interieur en exterieur
  • interieur en exterieur
  • Bouwen van een schip
  • Bouwen van een schip
  • Bouwen van een schip
  • Bouwen van een schip
  • Bouwen van een schip
  • Een van de velen +
  • Bouwen van een schip
  • Industrie
  • Industrie
  • Sportief Boel
  • Industrie
  • Yatzee
  • Yatzee
  • Yatzee
  • Sportief Boel
  • Sportief Boel
  • Sportief Boel
  • Hoog en laag bezoek, feestje en veel volk.
  • Hoog en laag bezoek, feestje en veel volk.
  • Afgewerk of niet.
  • Op het water met Stolttankers.
  • Algemene beelden.
  • Wandelen
  • Wandelen
  • Op stap
  • Ontroester
  • De mens bij Boel
  • Op aanvraag even tussendoor
  • De mens bij Boel
  • Korte impressie Op Stoapel receptie en lokaal.
  • Korte impressie Op Stoapel receptie en lokaal.
  • Korte impressie Op Stoapel receptie en lokaal.
  • De mens bij Boel
  • Miel Pens
  • De mens bij Boel
  • Rolbruggen en platenpark
  • We reizen verder over de Boelwerf
  • Op Stoapel-nieuwjaarsreceptie
  • Luchtfoto's
  • Luchtfoto's
  • De werf
  • Zwaar goederen magazijn
  • Een keuken zonder werkvolk
  • We blijven in de keuken (Den Esch)
  • Vergaderen
  • We blijven in de keuken (Den Esch)
  • Tijd voor wat mensen nu.
  • Kraanbaan 5
  • Prettige feestdagen
  • Stolt Castle
  • Cockskraan
  • Stolt Crown
  • Zicht op de herstel helling met er voor de latere rvs buizerij
  • Afbraak van MR henri spildooren het witte schip vooraan is de POMON
  • Nieuw materiaal
  • Het einde en snel weg.
  • Nieuwe serie op het Cockerillblog!
  • Haniel 103
  • Een koopvaardij ontbijt:
  • Frubel Asia en bemanning, met dank aan Rudi!
  • Verhalen uit de eerste hand
  • Veiligheid.
  • ALCEDO
  • ALMA
  • Rheinfahrt 328
  • Mesocco
  • Schwyz
  • Apulia
  • Een mens op de werf.
  • ARBEDO
  • ARENARIA
  • Emca XV
  • Dender
  • BIRSFELDEN
  • Mooi om zien
  • FURKA
  • IBIS
  • IDA
  • Attentie beste vrienden.
  • RIJN SCHELDE serie
  • RIJN SCHELDE 20
  • Rupel
  • Nieuwsbrief 16
  • Baden 343
  • Scheepvaarmuseum op Open Monumentendag
  • Marcant
  • Mesocco
  • Emca XVII
  • Purfina XXIV
  • Bali
  • DEL CASSIA
  • HANIEL KURIER 21
  • Einde vakantie stop
  • HANIEL KURIER 125
  • Manu Verhulst
  • Dorothea
  • Sovilo
  • Limburgia
  • Rhenus 138
  • Lisette
  • Aleca III
  • Santa Virgo
  • Liege
  • Fraternite VI
  • SIJMA
  • Blanche Massart
  • RHEINUNION 8
  • Vakantiemaanden naderen
  • MURETTO
  • Rigi
  • Adrien
  • Marcel
  • Zaat - Picknick
  • Uit prive verzamelingen
  • Mens op de werf
  • Cilinka
  • Proan
  • FRATERNITE III
  • Atlantic II
  • MARIETTE
  • Lucille Gerling
  • De stervende werf deel 7
  • De stervende werf deel 6
  • De stervende werf deel 5
  • De stervende werf deel 4
  • De stervende werf deel 3
  • De stervende werf deel 2
  • De stervende werf deel 1
  • Den Esch
  • Meer mooie beelden van de werf
    Boelwerf Temse 1829-1994

    Boelwerf is weg, maar veel werknemers niet, nog minder de geschiedenis van deze mensen. De bedoeling is mensen en geschiedenissen te verzamelen op dit blog. Het verzamelen van gegevens verhalen enz, bleek een grote taak, groter dan ik me ooit had voorgesteld, gelukkig is het blog nu het aanspreekpunt op het internet geworden van de erfgoedvereniging "Op Stoapel" waardoor nu een ploeg gemotiveerde mensen die hun krachten hebben gebundeld om het Erfgoed van de Boelwerf zijn plaats te geven die het verdient.
    29-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arbeidsgevoel.

    Nu er steeds meer aandacht komt voor erfgoed ook voor Boelwerf, en er tegelijkertijd steeds minder overblijft, moet men er bij durven stilstaan dat er nog weinig te verzamelen valt, men moet steeds dieper gaan graven naar wat er toen was aan dat arbeidsgevoel want dit is iets subjectief en is niet gemakkelijk te vatten.

    Arbeidsgevoel of leven tussen de collega's op een gevaarlijk maar tevens groot bedrijf. Dit beeld dat voor mij iets levendigs is maar waar ik ook moet toegeven dat dit zo goed als verdwenen is op veel bedrijven.

    Veel minder hebben, maar toch zeer mooie schepen bouwen, in een samenhang die je nu alleen nog kunt verwezenlijken onder strenge arbeidscontrole of compleet gerobotiseerde bedrijven. De mens is men als het zwakste schakeltje gaan zien in een bedrijf, het is het einde van een eeuw vol met strijd maar ook vol met ethiek, waarden die niet alleen door regels werden afgedwongen maar als een vanzelfsprekendheid vastlagen.

    Maatschappelijk is alles zodanig veranderd dat arbeid geen vreugde meer schenkt maar eerder een wrang gevoel. De ratrace brengt zoveel onheil voort dat het goed is om een vergelijking te gaan maken met vroeger.

    Neen het was vroeger niet beter, want die reactie krijg je dan, en het idealiseren is ook niet nodig, want in essentie is de mens niet veranderd, de mens is verder van zijn bron gaan leven dat wel, in de zin van, dat het sociaal leven nu steeds oppervlakkiger wordt en als er dan nog iets is wordt het zo individueel gedaan dat men het niet eens meer sociaal kan noemen. Het werken is bijna de vervanging geworden van het gezinsleven

    Uiteraard en daar zit dan juist het gevaar in, deze generatie herkent het niet, ze weten ook niet hoe het was, misschien uit wat boeken maar dat is maar een dun laagje dat dan nog in een andere tijdsbeeld wordt gekaderd.

    Om maar duidelijk te maken dat het verleden moet worden opgewaardeerd, want die verbinding met het heden is de manier om de aansluiting en het begrip terug te herwinnen. Want zeg nu zelf, zijn we als arbeiders niet allemaal kleine ondernemers geworden, die arbeid alleen nog gaan zien als concurrentiemiddel tegen elkaar? Daar waar eigenlijk een gemeenschappelijk belang op nummer een zou moeten staan.

    Ik zou zeggen aan de nu werkende klasse en alle arbeiders in het bijzonder, vergis je niet van broodheer, respecteer je werk, je collega's en geniet ook nog wat van het leven, het is zo voorbij en als enkeling ga je geen geschiedenis schrijven, als trotse en waardevolle arbeider samen met anderen "bestaat er geen tijd meer", dan is het een bestaan waar je tevreden op kunt terug kijken en dat wel geschiedenis is en worden zal. Met als belangrijk gevolg dat de volgende generaties er terug hun voordeel mee kunnen doen.

    Rudi Scheers.

    29-08-2014 om 11:15 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Verhalen
    >> Reageer (0)
    27-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weekend op de helling.

    Ook de "VZW OP Stoapêl" zal daar aanwezig zijn met een stand





    27-08-2014 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Projecten en stands van "Op Stoapel"
    >> Reageer (0)
    22-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste serie van JM Baudour

    Inderdaad waarvoor nogmaals mijn grote dank aan hen die deze serie openbaarheid gunde!







    22-08-2014 om 18:48 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Boelgeschiedenis
    >> Reageer (0)
    19-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stilaan gaat het blog terug van start.

    Inderdaad, ik ben reeds bezig om een aantal zaken weer klaar te zetten zodat we weer volop op stoom komen. Dat geld uiteraard ook voor het Cockerillblog Tot heel binnenkort.

    19-08-2014 om 11:06 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Mededelingen
    >> Reageer (0)
    30-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Binnenschepen op de werf

    Binnenschepen op de werf

    Hiermee zijn we aan de verlofmaanden gekomen; wat betekent dat net als bij de schoolgaande jeugd het blog twee maand op non actief gaat. Dus nieuw materiaal is voor september. Iedereen een rustig en mooi verlof.





    30-06-2014 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Foto's van schepen
    >> Reageer (0)
    27-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overlijden Van De Perre Eugeen

    op z'n 14e (1948) begonnen op Boelwerf: klinknagels aangeven (waardoor mogelijk ook later gehoorproblemen)
    - als paswerker dan verder + zich opgewerkt via avondschool (heb nog handgetekende machines gezien in z'n optekeningen)
    - mocht van den baas soms wat vroeger stoppen om zich te prepareren voor de koers (van bij de pre-nieuwelingen > begin Liefhebbers),
      als hij dan maar een goede prijs won > want meestal blijkbaar wel bij de eerste drie indien hij niet won (dit zijn de andere beklijvende verhalen uit den tijd van toen)
    - als specialist in de machinekamer samen kunnen werken met de buitenlande gespecialiseerde werklieden (oa. Zwitserse collega's van Sulzer)

    - mocht dan ook enkele proefvaarten meedoen (met oa. Russchische schepen) tot in de Perziche Golf / Suez-kanaal
    zjn passie was om de problemen aan te pakken en op te lossen: het was zoals met de motoren , turbines en pompen.....als ze maar bleven draaien om de boel in de gang te houden.
      Als je hem hoorde vertellen zag je in je verbeelding de gigantische pistons heen en weer gaan, de turbines fluiten,
      of zag je in verbeelding het schroefwater dat bij het schip blijft, toch steeds verder van je weggaan, urenlang kon hij er over vertellen
      Russische vissersschepen, zo sterk dat ze zich door de kaaimuur van Antwerpen boorden...de Frubelschepen, de Marly’s,de Minerals...
      allemaal schepen waar hij mee de machinekamer had opgebouwd....
    - tijdens een tussenfase bij z'n legerdienst kon hij daar meer dan een jaar terug z'n hart ophalen bij de Marine / Mijnevegers (zijn ze gaan overvaren rechtstreeks uit de USA)
    - met veel pijn in het hart verliet hij de Boelwerf (ca.1967) en zijn schepen,
      om als pionier,als onderhoudsmekanieker te gaan werken bij USI, in de chemie, het latere Exxon Mobil Antwerp Polymers plant te Zwijndrecht
    - bijna iedereen die hij nog tegenkwam in Temse en omstreken, waren dit over het algemeen mensen die iets met Boelwerf te maken hadden !
     -----------------------------------------------------------------------------------------------------

    Gène,         

     

    Bedankt dat je onze opa, va, buurman, maat, collega was.

    Je was een sociaal man, je dienstbaarheid, tegenover je naasten, reikte vaak heel ver.

    De zorg om je vrouw, toen ze ziek werd, is velen bijgebleven,

    of je moeder die je dagelijks een bezoekje bracht toen ze in het rusthuis verbleef.

    Dit alles vond je waarschijnlijk vanzelfsprekend, en dat sierde je.

    Je hebt zelf nochtans een zwaar kruis te dragen gehad :

    Op jonge leeftijd verongelukte je enige broer, Willy;

    jaren later, verloor je, je oudste zoon, John…

    en dan moest je ook nog je vrouw, Hilda, afgeven.

    Ondanks dit alles bleef je een aangenaam man, die ons op een eenvoudige manier aan ’t lachen kon brengen.

    Je kon met veel trots vertellen, over je koerswedstrijden,

    je legerdienst bij de marine, en je werk als mekanieker,  eerst bij de Boelwerf

    en daarna bij Essochem.   

    Een citaat van een collega luidde als volgt:

    ”zijn stielkennis maakte dat we meermaals de reactoren konden laten draaien.”

    Als trouw lid van “de vereniging voor gepensioneerden van Essochem”

    is het vooral je opgewektheid die bijblijft.

    Tussendoor, was je steeds paraat om je kameraad Fons bij te staan. Jullie hebben veel gelachen samen, en veel mensen uit de nood geholpen.

    Je was er ook steeds als vader en opa, je zeurde wel eens, maar kon van eenvoudige dingen genieten samen met Hilda.

    Een praatje bij de buren, je interesse, in de verhalen van andere mensen…we zullen het allemaal moeten missen.

    Maar, dit alles, maakte dat je in je laatste levensmaanden er niet alleen voorstond.

    Je mocht veel bezoek ontvangen,

    en je kon rekenen op de liefdevolle zorg van je kinderen,

    Marc en Luc.

     

    De mensen zijn jou ook niet vergeten.

    Innige deelneming van Rudi Webmaster.








    27-06-2014 om 14:55 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Mededelingen
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Binnenschepen op de werf

    Binnenschepen op de werf





    27-06-2014 om 14:10 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Foto's van schepen
    >> Reageer (0)
    26-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Binnenschepen op de werf

    Binnenschepen op de werf





    26-06-2014 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Foto's van schepen
    >> Reageer (0)
    24-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schepen op de werf

    Schepen op de werf





    24-06-2014 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Foto's van schepen
    >> Reageer (0)
    22-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schepen op de werf

    Schepen op de werf





    22-06-2014 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Foto's van schepen
    >> Reageer (0)

    e- Mail

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Foto



    Blog als favoriet !

    Foto

    BSA nieuwsbrieven
  • Nieuwsbrief nr 1

    Foto

    Foto

    Erelijst medewerkers

    Frans Verhoeven
    Arne Pyson
    Tony Dekerf
    Freddy Fonteyne +
    Johhny Neij
    Van Remoortere Raf
    Luc Engels +
    Dirk Lauwers
    Louis van Raemdonck
    Ruddy Sommereyns
    Werner Lyssens
    Arthur Mettepenningen


    Foto

    Eregalerij winnaars raadsels
    Update 18-11-2010

    Tony:       43     
    Raf: 33
    Walter 20
    Jean Marie 20
    Arthur 08
    Etienne 01
    Rudy 10
    Luc 02
    Jan 01
    Frans 04

     


    Foto

    Foto

    Categorieën
  • Boelgeschiedenis (107)
  • Bouwnummers (20)
  • Foto's van schepen (226)
  • Jubilarissen (11)
  • Mededelingen (51)
  • Nieuws van onze erfgoedvereniging "Op Stoapel" (31)
  • Oude boelprenten (11)
  • Projecten en stands van "Op Stoapel" (22)
  • Scheepsartikels buiten het blog (2)
  • Scheepvaartnieuws (23)
  • Sociale geschiedenis (10)
  • Technische gegevens (159)
  • Tips (40)
  • Verhalen (39)
  • Verhalen Frubels (12)
  • Vraag en aanbod (6)
  • Wedstrijd (79)

  • Foto

    Bijnamen

    René Dullaert De vetmaai
    Meestergast Kardinaal
    Roger Vermeulen Den kleinen dodden 
    Cyriel De Westelinck De Slik
    Vermeulen Zwarte september
    Stellingmaker (Holle beek) Spelnagel
    De Kerf  De Pekker
    Meestergast De Pie
    Stoker De Pan
    Tuur Van Buynder De Lange
    Rik Van Der Weken Rik De Kikker
    Roger De Waele Den Besten 
    Karel De Maere De Badmuts
       
       

    Foto

    Werfdialect
    Graag suggesties

    Bikhamer
    Om de slak van las te verwijderen
    souvreinen afschuinen
    speten korte las zetten
    Den blok voormontage 
    Stapel aanbouw tot 1976 
    De dok aanbouw vanaf 1976
    Stroom afbouw 
    Palang Kettingblok
    Spelnagel Kepernagel
    Barring  Beitel/kapbeitel 
    Kerreke Winkelhaak/hoekstaalprofiel
    Kallefateren  Breeuwen opvullen van spleten met kemp en pek bij houten schepen
    Materen Dichthameren met stompe beitel van naden bij stalen aaneengeklonken platen 
    Baget Laselectroden 
    Opwringen  Geponste gaten doorlopen met een conische boor van aan elkaar te klinken platen
    Pens Grote koevoet
    Picé  Puntslag om platen af te tekenen. 
    Rondel  Ronsel 
    Smetdraad  Draad met krijt inwrijven om platen af te tekenen.
    Ponsen  Gaten maken in stalen platen om te klinken. 

    Bros Hulpmiddel om gaten van flenzen overeen te brengen, om alzo de flenzen te monteren.   
       
       
       
       

    Foto

    Foto

    Boelwerf en informatieve links
  • Sfeerbeelden Temse
  • Blog van Etienne, met verhalen en foto's van Boel'
  • vzw Tolerant.
  • Stichting Castor
  • Vlaamse Vereniging tot Behoud van Historische Vaartuigen
  • Het verhaal van de leegroof van Boel (een stukje maar)
  • Mooie en uitgebreide scheepssite.
  • Stats van dit blog
  • Site over Dover ferry foto's

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Laatste commentaren
  • Commandant Fourcault (patrick w)
        op raadsel 63
  • Schwyz? (Arnoud ten haaft)
        op Schwyz
  • Bijna weekend (van vooren Myriam)
        op Schepen op de werf
  • Bijna weekend (van vooren Myriam)
        op Schepen op de werf
  • Off. Werkt. (Herman)
        op Frubel Asia.
  • Interessant blog. (Loek)
        op F910
  • dhr (De Grave Julien)
        op Afbraak van MR henri spildooren het witte schip vooraan is de POMON
  • Vergane glorie (Pieters JM)
        op Yatzee
  • mhr (Johnny Neij)
        op Vraag tot hulp even in het daglicht plaatsen!!
  • boelwerf temse (ost tony)
        op Afbraak van MR henri spildooren het witte schip vooraan is de POMON
  • Gastenboek
  • Lydie
  • prachtige website
  • Prachtige website !
  • Ben is op bezoek geweest. (I like it)
  • op rust werfnummer 1589 beroep op boelwerf bewaking

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek. Er is moderatie voorzien op het Gastenboek, dus onbetamelijke berichten gaan er uit.


    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    ploef
    blog.seniorennet.be/ploef
    Startpagina !

    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden. Het maximum staat nu op 150 kb, dus voor foto's op het blog voldoende.


    Foto

    Categorieën
  • Boelgeschiedenis (107)
  • Bouwnummers (20)
  • Foto's van schepen (226)
  • Jubilarissen (11)
  • Mededelingen (51)
  • Nieuws van onze erfgoedvereniging "Op Stoapel" (31)
  • Oude boelprenten (11)
  • Projecten en stands van "Op Stoapel" (22)
  • Scheepsartikels buiten het blog (2)
  • Scheepvaartnieuws (23)
  • Sociale geschiedenis (10)
  • Technische gegevens (159)
  • Tips (40)
  • Verhalen (39)
  • Verhalen Frubels (12)
  • Vraag en aanbod (6)
  • Wedstrijd (79)

  • Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!