Meer dan 7 miljoen euro opbrengsten voor Muntschouwburg in 2014

De Koninklijke Muntschouwburg in Brussel heeft in 2014 voor 7,365 miljoen euro aan tickets verkocht. Dat is een onverwacht succes en laat het huis toe te investeren in een rijk programma voor het seizoen 2015-2016, zegt algemeen directeur Peter De Caluwé. "Maar de federale besparingen blijven de toekomst van de culturele instelling bedreigen."
Bij de voorstelling van het programma voor 2015-2016 kwam De Caluwé terug op de besparingen die de Muntschouwburg momenteel treffen. Eind vorig jaar moest de Munt nog zestien vaste medewerkers laten gaan en enkele projecten opzeggen na een lineaire besparing bij de federale wetenschappelijke en culturele instellingen. Toch is het niet zo dat de instelling enkel van subsidies leeft, benadrukt De Caluwé. "Slechts 20 procent van onze productiekosten is gesubsidieerd. Het gros van de subsidies dekt onder meer de personeelskosten. De productiekost van 13 miljoen dragen we grotendeels zelf."
De zaal, die plaats biedt aan 1.150 toeschouwers, is volgens de directeur te klein om financieel onafhankelijk te zijn. Daarvoor zouden minstens 1.600 plaatsen nodig zijn, zoals bijvoorbeeld in Amsterdam.
"We hebben goed geboerd in 2014. We hebben onze kosten sterk verminderd en de box office opbrengst lag hoger dan verwacht." Op die manier kon de Munt investeren in het programma voor volgend seizoen. "Maar we blijven fragiel", zegt De Caluwe. Drie producties op het nieuwe programma staan in het grijs aangeduid: twee dansvoorstellingen van Anna Teresa De Keersmaeker en de opera Medulla op basis van muziek van Björk. Hun uitvoering is nog afhankelijk van de budgettaire omstandigheden.
Op het einde van de maand kunnen naar aanleiding van de begrotingscontrole nog bijkomende maatregelen worden aangekondigd.
|