Tomorrowland voegt 70,6 miljoen euro toe aan Vlaamse economie

Het muziekfestival Tomorrowland voegde met de recentste editie voor 70,6 miljoen euro waarde toe aan de Vlaamse economie. Dat becijferde het onderzoeksbureau Beacon Economics in opdracht van de organisatie. Bezoekers, de helft van buiten Vlaanderen, gaven zelf zo'n 19 miljoen euro uit aan onder meer transport, overnachtingen en in lokale kleinhandelszaken buiten het festival.
Op basis van enquêtes bij 2.271 aanwezigen concludeert het studiebureau dat de bezoekers voor 19 miljoen euro aan extra directe economische output voor Vlaanderen zorgden. Daaronder vallen onder meer transport van en naar het evenement en lokale bestedingen, onder meer aan overnachtingen buiten het festival. Lokale bezoekers gaven 4,5 miljoen euro extra uit bovenop wat zij zonder het festival zouden uitgeven. De organisatie zelf gaf zelf ook nog eens 17,2 miljoen euro uit aan Vlaamse bedrijven voor kosten die hier werden gemaakt. Dat brengt het totaal aan directe inkomsten op 36,2 miljoen euro.
"Gebruik makend van officiële, Europese cijfers hebben we ook de indirecte en geïnduceerde effecten berekend, bijvoorbeeld van inkopen van lokale horeca" voegt internationaal directeur Bruno Vanwelsenaers toe. "Dan kom je op een totale impact van 70,6 miljoen euro op de Vlaamse economie."
Tewerkstelling Het festival zorgt, volgens de berekeningen, met bijna 300 directe en in totaal 454 indirecte voltijdse banen ook voor een serieuze tewerkstellingsboost in Vlaanderen.
Ten slotte bedragen de totale fiscale opbrengsten voor Vlaanderen zo'n 10,6 miljoen euro, waarvan onder meer 3,3 miljoen euro naar BTW op de ticketverkoop gaat.
Tomorrowland startte in 2005 als een eendagsfestival, maar duurt sinds 2011 drie dagen. Dit jaar trok het festival 180.000 bezoekers. Ook was er deze zomer in de Verenigde Staten de eerste buitenlandse editie.
|